اخبار داغ

سرمایه گذاری، حلقه مفقوده ایجاد اشتغال در کردستان

سرمایه گذاری، حلقه مفقوده ایجاد اشتغال در کردستان
سرمایه را یکی از عوامل سه گانه تولید قلمداد کرده اند. بیشک یکی از عوامل ضعف تولیدی و به تبع آن وجود ضعف شدید در وضعیت توسعه اقتصادی استان را می‌توان به ضعف سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و دولتی در استان نسبت داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، اگر به صورت سیرتاریخی به فرایند توسعه بسیاری از نقاط توسعه‌یافته کشور نگاهی بیندازیم روشن می گردد که در ابتدای به ساکن دولت ها با ایجاد زمینه‌های مناسب برای استقرار سرمایه‌های خصوصی، شرایط را برای ورود موسسات خصوصی به فرایند تولید ملی و استانی فرآهم آوردند؛ اما در استان کردستان متأسفانه دولت تلاش شایسته ای را با توجه به توانمندی‌های منطقه انجام نداده است در نتیجه شاهد عدم استقرار سرمایه‌گذاری خصوصی در منطقه نیز هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,

 

,

استان کردستان به دلیل مسائل هشت سال دفاع مقدس و همچنین ناآرامی های سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل شیطنت های دشمنان و عوامل ضد انقلاب، نتوانست به نحو مناسب از اعتبارات و سرمایه گذاری های دولت در بخش صنعت استفاده کند و به همین دلیل امروز کردستان یکی از استان های آخر صنعتی در کشور محسوب می شود.

,

 

,

در کنار عدم سرمایه گذاری بخش دولتی در سالهای اولیه پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل مسائل هشت سال دفاع مقدس و همچنین ظلم صورت گرفته به استان کردستان در زمان طاغوت، هنوز هم پایه های صنعتی این استان ضعیف و به دلیل نبود واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ و مادر وضعیت بیکاری در کردستان در مقایسه با سایر نقاط کشور نگران کننده تر است.

,

 

,

توزیع نامتوازن فرصت‌ها و سرمایه گذاری های صورت گرفته در سالهای اخیر برای ایجاد صنایع و اشتغال در استان ها نه تنها باعث مهاجرت اجباری صدها هزارنفر از استان های مختلف ازجمله کردستان، به کلانشهرها شده است، بلکه باعث شده تا جمعیت باقی مانده در استان های کمتر برخوردار از فرصت سرمایه گذاری های موثر نیز اغلب با بیکاری بالا و نبود فرصت های شغلی مواجه باشند.

,

 

,

فقدان اشتغال پایدار و ضعف زیرساخت ها از یکسو و فاصله جغرافیایی و بُعد مسافت استان های مرزی با مرکزیت کشور باعث شده تا برخی از منطق مرزی به محل نسبتا مناسبی برای قاچاق کالا بدل شوند.

,

 

,

کمبود امکانات،ضعف در زیرساخت های رفاهی،توسعه نیافتگی و محدودیتِ فرصت های شغلی در استان های مرزی،موید توزیع نا متوازن و نامتعادل امکانات در این مناطق در مقایسه با کلان شهرها است.

,

 

,

بازارچه مرزی باشماق در استان کردستان یکی از مرزهای مهم و تاثیر گذار در امر صادرات در کشورمان است اما متاسفانه به دلیل مدیریت نامناسب و ضعیف تاثیر مناسبی بر اقتصاد مردم و شهرهای اطراف نداشته و تولید و اشتغال در استان نیز رشد و جهشی را شاهد نبوده است.

,

 

,

یکی از مشکلات اصلی در زمینه تولید و اشتغال مناطق مرزی،نبود زیرساخت های مناسب، جاده ها و امکانات رفاهی مطلوب و خوب در شهرهای مرزی است، این عوامل مشکلات و مسائل فراوانی را برای مردم بوجود آورده و آنها را با گرفتاری های اقتصادی، معیشتی و بیکاری مواجه ساخته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه