اخبار داغ

عضو کمیسیون عمران مجلس:

اردبیل تاب زلزله 7 ریشتری را ندارد/ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در اجرا مشکل دارد

اردبیل تاب زلزله 7 ریشتری را ندارد/ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در اجرا مشکل دارد
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بافت فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی حاشیه شهرهای استان اردبیل بویژه در شهر اردبیل مشکل اساسی در مقاومت ساختمان دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا صدیف بدری در گفتگو با خبرنگار سبلان‌ما در خصوص توان مقاومت ساختمانهای اردبیل در برابر زلزله هفت ریشتری، بیان داشت: ساختمانهای نوساز و مهندسی ساز موجود در اردبیل اکثرا از وضعیت مناسب برخوردارنداما  بافت های فرسوده و سکونت گاههای غیر رسمی حاشیه شهرها بویژه در شهر اردبیل از نظر مقاومت ساختمان مشکل اساسی دارند؛ قطعا ساختمان های بافت فرسوده و حاشیه خسارت کلی خواهند دید که شدت آن غیر قابل پیش بینی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما, در خصوص توان مقاومت ساختمانهای اردبیل در برابر زلزله هفت ریشتری,

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین تصریح کرد: طی 10 سال گذشته در حوزه نوسازی بافت فرسوده مساکن روستایی در استان اردبیل اقدامات خوبی صورت گرفته و نوسازی و بهسازی مسکن روستایی اردبیل بالای 50 درصد و از متوسط کشوری بالاتر است، اما با این وجود نیاز است که مساکن روستایی بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی شود.

,

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: در ساخت و سازی که از طریق قانون نظامندی مهندسی در اردبیل صورت گرفته خوشبختانه سال به سال اقدامات خوبی در طراحی و نظارت ساختمانها صوررت گرفته اما کافی نیست و با حد مطلوب فاصله دارد.

,

وی تاکید کرد: در آیین نامه طراحی و اجرای ساختمان هدف این نیست که سقف و دیوار و سازه ساختمان تخریب نشود، هدف اصلی در زلزله هایی با ریشترهای متفاوت حفظ جان انسان و کاهش تلفات انسانی است که به نظر بنده به این هدف ساختاری تا حدودی دست یافته ایم، حتی در مسکن مهری که اینهمه به آن ایراد می گیرند که البته به نظر من این ایرادات  کارشناسی هم  نیست شاهد بودیم  با اینکه دیوارها در زلزله 7 ریشتری  کرمانشاه فرو ریخت اما جان انسانها حفظ شده است و 2نفر از 435 فوتی مربوط به مسکن مهر بود.

,

بدری یادآور شد: بزرگی زلزله شمالغرب مشابه زلزله منجیل بود اما تلفات و خسارت و انسانی این زلزله یک دهم زلزله منجیل نبود که این مسئله نشان می دهد رفته رفته کیفیت ساختار مهندسی ما بهبود می یابد اما لازم است اصلاحاتی در قانون نظام مهندسی و در اجرای قانون فعلی صورت بگیرد .

,

نماینده مردم اردبیل خاطر نشان کرد: اجرای قانونی فعلی جای بحث دارد که اگر نظام مهندسی، شهرداری ها در شهر ها و نماینده عالی دولت در استانداری ها همت کنند اجرای قانون فعلی نظام مهندسی و مسائل فنی بیش از گذشته و دقیقتر پیاده خواهد شد.

,

وی گفت: استاندارد سازی مصالح ساختمانی نقش محوری در مقاوم سازی ساختمانها دارد باید دولت و سازمان استاندارد به این مسئله مهم عنایت داشته باشند تا مصالح استاندارد تولید شود

,

بدری تاکید کرد: برای مقاوم سازی ساختمانهای کشور، ساختمان سازی ما باید از حالت سنتی سازی خارج شود و به سمت صنعتی سازی برود؛ در شرایط کنونی به ساختمانها مصالح سنگین تحمیل می شود چه در دیوار و سقف و نما.

,

وی گفت: با بکارگیری مصالح سبک می توان تلفات را کاهش داد در اجرای ساختمان مشکل داریم؛  اجرای ساختمان باید توسط مهندسان انجام شود در حال حاضر توسط مجری ذی صلاح این کار انجام نمی شود؛ دولت باید به سیاستگذاری، کنترل و نظارت حوزه ساختمان توجه جدی کند.

,

  به گفته بدری حتما باید شرکت های قوی تولید کننده مصالح ساختمانی و شرکت مجری ساختمانی استاندارد پا بگیرد و بانک ها هم با دادن تسهیلات ارزان و کم بهره با راحترین شرایط به سازندگان و نیازمندان در نوسازی عنایت داشته باشند تا مسکن ایمن داشته باشیم .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه