اخبار داغ

وقتی اعتبارات استانی پاسخگوی تکمیل یک پروژه نیست

انتظار ۱۶ ساله اهالی فرهنگ برای احداث کتابخانه مرکزی اراک

انتظار ۱۶ ساله اهالی فرهنگ برای احداث کتابخانه مرکزی اراک
احداث کتابخانه مرکزی اراک از اوایل سال ۸۰ در دستور کار مسئولین استان مرکزی و کشور قرار گرفت ولی این روزها بعد از گذشت بیش از ۱۶ سال از کلنگ زنی این پروژه، کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اراک امروز؛ احداث کتابخانه مرکزی اراک از اوایل سال ۸۰ در دستور کار مسئولین استانی و کشوری قرار گرفت ولی امروز بعد از گذشت بیش از ۱۶ سال کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اراک امروز, ؛,

 

,

photo_2017-11-14_12-55-46

,

photo_2017-11-14_12-55-46

, photo_2017-11-14_12-55-46, photo_2017-11-14_12-55-46,

۳ بار کلنگ زنی برای احداث کتابخانه مرکزی اراک

, ۳ بار کلنگ زنی برای احداث کتابخانه مرکزی اراک, ۳ بار کلنگ زنی برای احداث کتابخانه مرکزی اراک,

این پروژه که از ابتدا بر سر مکان احداث آن اختلاف نظر وجود داشت تا کنون سه بار کلنگ زنی شده است که آخرین مورد آن به شهریور سال ۹۳ با حضور مسئولین استان و وزیر وقت آموزش و پرورش بر می گردد.

,

مسئولین وقت استان مرکزی در مراسم آغاز به کار کتابخانه مرکزی اراک در سال ۹۳ اعلام کردند که این پروژه در سال ۹۶ به بهره برداری خواهد رسید.

,

 پروژه کتابخانه مرکزی کلان شهر اراک در پنج طبقه ودو طبقه منفی به مساحت۶۸۰۰ متر مربع و با زیربنای ۱۸۵۰۰ متر مربع و با اعتبار اولیه ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از سال ۹۳ آغاز به کار کرده است.

,

بر اساس طرح اصلی،این پروژه در ۷ طبقه شامل مخزن کتاب، تالار اجتماعات، نمایشگاه و فروشگاه محصولات فرهنگی،کتابخانه کودکان و کلاسهای آموزشی،کانون نابینایان و کم توانان جسمی،بازارچه کتاب،سایت کامپیوتری، فضاهای مجزای مطالعه، ساختمان اداری، اتاقهای محققین ، بخش صحافی، نمازخانه و غیره احداث می گردد و دارای سالن های مجزا ویژه آقایان و بانوان خواهد بود.

,

به دلیل قرار گرفتن پروژه کتابخانه مرکزی اراک به عنوان یک نماد در بخشی از ورودی شهر اراک و نیمه کاره ماندن آن طی سالهای متمادی، منظره خوبی در شهر ندارد و نارضایتی فرهنگ دوستان را به همراه داشته است.

,

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی:

, مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی:,

برای احداث پروژه‌های اجتماعی دقت لازم صورت نمی‌گیرد

, برای احداث پروژه‌های اجتماعی دقت لازم صورت نمی‌گیرد, برای احداث پروژه‌های اجتماعی دقت لازم صورت نمی‌گیرد,

غلامرضا فتح آبادی، مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی ۳۰ فروردین ماه امسال در جلسه کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان با ابراز تأسف از اینکه گاهی برای ساخت پروژه‌های اجتماعی دقت لازم صورت نمی‌گیرد، گفت: بنده از اول مخالف پروژه کتابخانه مرکزی بودم و تا ۵ سال هم جلوی این کار را گرفتم اما مجدد در مکان مورد نظر کار شروع شد.

,

وی ادامه داد: کتابخانه‌های بزرگ کارکرد گذشته را ندارند، پروژه  کتابخانه مرکزی احساسی و در پی حساس کردن مسئولان توسط برخی رسانه‌ها انجام شد ما برای این پروژه با رویکرد جهانی پیش رفته بودیم، زمینی را با همکاری دستگاه‌ها در جای مناسبی در نظر گرفته بودیم اما این پروژه در کنار پایانه اتوبوسرانی در حال ساخت است و کمی آن طرف‌تر هم بیمارستان احداث شده است. برای احداث پروژه‌های اجتماعی دقت لازم صورت نمی‌گیرد و نیاز به بازبینی داریم.

,

باید برای پیشرفت پروژه کتابخانه مرکزی کارکرد جدید تعریف کنیم

, باید برای پیشرفت پروژه کتابخانه مرکزی کارکرد جدید تعریف کنیم, باید برای پیشرفت پروژه کتابخانه مرکزی کارکرد جدید تعریف کنیم,

فتح‌آبادی ادامه داد: روندی که برای ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها در پیش داریم تا ۱۰ سال آینده باقی خواهد ماند، باید اقدامی انجام دهیم و برای پیشرفت پروژه کتابخانه مرکزی کارکرد جدید تعریف کنیم، چراکه صرف کتابخانه بودن جوابگو نخواهد بود.

,

وی با یادآور شدن این موضوع که کتابخانه‌ها قرائت خانه نیستند بلکه باید مجتمع‌ فرهنگی باشند ابراز کرد: زندگی اجتماعی هسته‌ای شده است، در گذشته  به علت تعدد فرزندان و کثرت اعضای خانواده از کتابخانه برای مطالعه، نهایت استفاده را می‌بردند اما وضعیت تغییر کرده و میزان حضور در کتابخانه‌ها نیز بسیار کاهش یافته و مگر در موارد خاص مانند ایام کنکور مورد استفاده قرار می گیرد.

,

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس:

, نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس:,

جذب اعتبار ملی برای اتمام پروژه کتابخانه مرکزی اراک پیگیری می شود

, جذب اعتبار ملی برای اتمام پروژه کتابخانه مرکزی اراک پیگیری می شود, جذب اعتبار ملی برای اتمام پروژه کتابخانه مرکزی اراک پیگیری می شود,

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: جذب اعتبار ملی برای اتمام پروژه کتابخانه مرکزی اراک که با کمبود بودجه روبرو است، پیگیری می شود.

,

Image result for ‫کریمی نماینده اراک بازدید از کتابخانه اراک‬‎

, Image result for ‫کریمی نماینده اراک بازدید از کتابخانه اراک‬‎,

مظلومیت کتاب و کتابخوانی میان مردم و دولت

, مظلومیت کتاب و کتابخوانی میان مردم و دولت, مظلومیت کتاب و کتابخوانی میان مردم و دولت,

علی اکبر کریمی روز شنبه ۲۰ مهرماه در حاشیه بازدید از اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: حوزه کتاب و کتابخوانی همچون بسیاری از حوزه های فرهنگی دیگر دچار مظلومیت است و کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

,

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: این بی توجهی به کتاب و کتابخوانی هم از سوی دولت از نظر تخصیص اعتبار و بودجه و هم از سوی مردم به واسطه قرار نگرفتن کتاب در سبد هزینه خانوارها صورت می گیرد.

,

کریمی بیان کرد: در این رابطه باید دولت یارانه ای را تخصیصی دهد تا سهم کتاب در سبد خانوار افزایش یابد و رغبت و انگیزه اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به کتابخوانی بیشتر شود.

,

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه کتابخوانی در روستاها، اهدای کتاب به کتابخانه ها ازسوی مردم، جلب مشارکت خیران به منظور احداث کتابخانه، ارتقای محتوایی کتابخانه ها و... از جمله اقداماتی است که باید صورت گیرد.

,

وی تصریح کرد: در حال حاضر فضای مجازی سبب کمرنگ شدن نقش کتاب در جامعه شده که باید طوری عمل کنیم تا کتاب نقش خود را به عنوان یک کالای فرهنگی موثر و مفید حفظ کند.

,

نبود بودجه، روند ساخت پروژه کتابخانه مرکزی اراک را طولانی کرده است

, نبود بودجه، روند ساخت پروژه کتابخانه مرکزی اراک را طولانی کرده است, نبود بودجه، روند ساخت پروژه کتابخانه مرکزی اراک را طولانی کرده است,

کریمی با اشاره به پروژه نیمه تمام کتابخانه مرکزی اراک افزود: پروژه کتابخانه مرکزی اراک به دلیل نبود بودجه به یک پروژه طولانی تبدیل شده و با گذشت سال ها هم اکنون فقط ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

,

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: در این رابطه جذب اعتبارات ملی را پیگیری خواهیم کرد تا هر چه سریعتر این پروژه بهره برداری شود.

,

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی:

, سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی:,

تنها ۴۰ درصد پیشرفت پس از ۱۰ سال انتظار 

, تنها ۴۰ درصد پیشرفت پس از ۱۰ سال انتظار , تنها ۴۰ درصد پیشرفت پس از ۱۰ سال انتظار ,

علی‌اکبر احمدی سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی درخصوص آخرین وضعیت پروژه نیمه کاره کتابخانه مرکزی استان گفت: احداث این کتابخانه از مصوبات سال‌های گذشته است که اکنون به شکل پروژه فرسایشی و طولانی درآمده است.

,

احمدی با اشاره به اینکه برای دومین بار این پروژه در سال ۹۳ با حضور وزیر آموزش و پرورش و استاندار وقت کلنگ‌زنی شد، افزود: این پروژه یک بار دیگر هم در سال ۸۶ توسط مسئولین وقت استان مرکزی کلنگ زنی شده بود.

,

وی ادامه داد: در سال ۹۳ قرار شده بود که این پروژه در سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد در حالیکه این پروژه تا به امروز تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

,

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی تاکید کرد: طولانی شدن عملیات احداث این کتابخانه اعتبارات زیادی را هدر داده است، و می‌بایست برای رفع مشکلات موجود مسئولین استانی اهتمام ویژه ای را نسبت به این پروژه داشته باشند تا هر چه زودتر شاهد بهره برداری از آن باشیم.

,

اعتبارات استانی پاسخگوی تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی در اراک نیست

, اعتبارات استانی پاسخگوی تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی در اراک نیست, اعتبارات استانی پاسخگوی تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی در اراک نیست,

احمدی با اشاره به اینکه اعتبارات استانی پاسخگوی این پروژ نیست، ادامه داد: در دیداری که با مسئولین مختلف استان و نمایندگان مجلس داشته‌ایم، خواستار اختصاص اعتبارات ملی برای تکمیل این پروژه شده ایم.

,

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی استان شامل ۳۰ زیر مجموعه با فضای فیزیکی مناسب است، گفت: با بهره برداری از این کتابخانه بخشی از کمبود فضای فیزیکی کتابخانه های استان مرتفع خواهد شد.

,

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی واگذاری بخش‌هایی از فضای این کتابخانه را به منظور تسریع در عملیات اجرایی آن، خلاف قوانین عنوان کرد و گفت: نهاد کتابخانه های استان مرکزی با این اقدام مخالف است و تمام تلاش را به منظور تکمیل این کتابخانه انجام خواهد داد.

,

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی:

, رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی:,

تکمیل کتابخانه مرکزی اراک با اعتبارات استانی چندین سال طول می کشد

, تکمیل کتابخانه مرکزی اراک با اعتبارات استانی چندین سال طول می کشد, تکمیل کتابخانه مرکزی اراک با اعتبارات استانی چندین سال طول می کشد,

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی با بیان اینکه اعتبارات استانی جوابگوی تکمیل کتابخانه مرکزی اراک نیست گفت: اگر بخواهد به همین رول اعتبارات تامین شود چند سالی طول خواهد کشید تا این پروژه تکمیل شود.

,

رقیه یادگاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی در گفتگو با اراک امروز؛ در خصوص اعتبارات تخصیص یافته به کتابخانه مرکزی اراک گفت: کتابخانه مرکزی اراک از محل اعتبارات ملی ردیف خاصی ندارد و از محل اعتبارات استانی تامین مالی می شود.

, اراک امروز, ؛,

یادگاری اظهار کرد: امسال از محل اعتبارات استانی بالغ بر دو میلیارد تومان اعتبار با تخصیص صد در صد برای کتابخانه مرکزی اراک در نظر گرفته شده است.

,

وی با اشاره به اینکه زیربنای کتابخانه مرکزی اراک حدود ۱۸ هزار متر در هفت طبقه است افزود: تا کنون اعتباری بالغ بر شش میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده در حالی که در برآوردهای اولیه اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی برای آن پیش بینی شده بود.

,

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی با تاکید بر اینکه تلاش های صورت گرفته برای قرار دادن این پروژه در ردیف اعتبارات ملی بی ثمر بوده است ادامه داد: در شرایط فعلی سیاست های دولت ایجاد ردیف های جدید ملی برای پروژه های نیمه کاره نیست.

,

یادگاری اظهار کرد: به منظور اینکه این پروژه زودتر تکمیل شود به دنبال این هستیم تا این پروژه را ضمن حفظ کاربری به سمت بخش خصوص و شهرداری اراک سوق دهیم تا با استفاده از اعتبارات استانی  بخش خصوصی هر چه زودتر این پروژه را تکمیل کنیم.

,

وی اضافه کرد: به منظور واگذاری این پروژه به شهرداری اراک صحبت هایی هم صورت گرفته است و در صورت موافقت این پروژه به شهرداری اراک واگذار خواهد شد.

,

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: البته پیگیری هایی هم برای اختصاص طبقه اول این پروژه برای احداث موزه فرش شده است.

,

عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی اراک از سال ۹۳ در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۸۰۰ متر مربع با ۱۸ هزار متر مربع زیر بنا در هفت طبقه آغاز شده است و تا کنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

,

حال باید دید مسئولین استان مرکزی چه تصمیم اساسی برای این پروژه استانی اتخاذ خواهند کرد تا اهالی فرهنگ و هنر استان بتوانند هر چه زودتر از خدمات این مکان فرهنگی نهایت استفادهد را ببرند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه