اخبار داغ

بمناسبت هفته دیابت برگزار شد:

برگزاری پیاده روی عمومی در روستای سالیکنده+تصاویر

برگزاری پیاده روی عمومی در روستای سالیکنده+تصاویر
جمعی از مردم روستای سالیکنده بمناسبت هفته دیابت از خانه بهداشت تا پارک روستا را بصورت پیاده روی پیمودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رادکانا؛ دیابت یکى از شایع‌ترین بیمارى‌هاى مزمنى است که بشر را گرفتار کرده است.در سال ۲۰۰۳ تعداد مبتلایان به بیماری دیابت در سراسر جهان ۱۹۴ میلیون نفر تخمین زده مى‌شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رادکانا,

پیش بینى مى‌شود که این رقم تا پایان سال ۲۰۲۵ در نتیجه طولانى شدن عمر مفید افراد، سبک زندگى بى‌حرکت و غیرفعال و تغییر الگوهاى رژیم غذایى به ۳۳۳ میلیون نفر برسد.

,

۱۴ نوامبر (23آبان ماه) هر سال به نام روز جهانى دیابت خوانده مى‌شود. هر سال شعار خاصى براى این روز در نظر گرفته مى‌شود. از سال ۲۰۰۱ مضمون این شعارها به عوارض دیابت اختصاص یافته است.

,

چهاردهم نوامبر، سالگرد تولد “فردریک بانتینگ” کاشف انسولین، اولین بار در سال 1991 با همکاری بنیاد بین‌المللی دیابت (IDF) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است.

,

هدف از نامگذاری چنین روزی افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با علل، عوارض، پیشگیری و درمان این پدیده روزافزون است.

,

مجمع عمومی سازمان ملل در 20 دسامبر 2006 با تصویب قطعنامه برجسته و منحصر به فرد، دیابت را “یک بیماری مزمن و ناتوان کننده با هزینه های هنگفت“ معرفی کرد که خانواده‌ها، دولت ها و کل جهان با آن مواجه است.

,

بر اساس قطعنامه سازمان ملل، چهاردهم نوامبر (23 آبان ماه) روز جهانی دیابت اعلام شد. این سازمان با پذیرش روز جهانی دیابت و برجسته کردن خطرات جهانی این بیماری، تعهد خود را برای مبارزه با دیابت نشان داده است.

,

درباره دیابت بیشتر بدانیم:

, درباره دیابت بیشتر بدانیم:, درباره دیابت بیشتر بدانیم:,

دیابت یک اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است در حالت طبیعی، غذا در معده تبدیل به گلوکز یا قند خون می شود.

,

قند از معده وارد جریان خون می شود. لوزالمعده (پانکراس) هورمون انسولین را ترشح می کند و این هورمون باعث می شود قند از جریان خون وارد سلول های بدن شود. در نتیجه مقدار قند خون در حد نرمال و متعادل باقی می ماند.

, .,
ولی در بیماری دیابت، انسولین به میزان کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظایف خود را به درستی انجام دهد، در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون نمی تواند به طور موثری وارد سلول های بدن شود و مقدار آن بالا می ‌رود (تصویر بالا این فرآیند را به خوبی نشان می دهد. روی آن کلیک کنید.
, .,
انسولین هورمونی است که توسط سلول‌های “بتا” واقع در پانکراس ترشح می ‌شود و وظیفه ی اصلی آن کاهش قند خون است 
,  ,
پانکراس نیز یکی از غدد دستگاه گوارش است که در پشت معده قرار دارد. بالا بودن قند خون در دراز مدت باعث بروز عوارضی در سیستم قلب و عروق، کلیه‌ها، چشم و سلسله ی اعصاب می ‌گردد.
, پانکراس , .,
انواع بیماری دیابت
,
به طور کلی دیابت به چهار گروه دیابت نوع 1، دیابت نوع 2، دیابت حاملگی و دیابت به علل متفرقه تقسیم‌ بندی می شود.
, .,
دیابت نوع1:
, دیابت نوع1, دیابت نوع1, :,
در دیابت نوع 1 که 15- 10درصد کل موارد دیابت را تشکیل می ‌دهد، تولید انسولین از پانکراس به علت از بین رفتن سلول‌های سازنده ی انسولین، متوقف می ‌شود. به همین دلیل افراد مبتلا به این نوع دیابت باید از بدو تشخیص، انسولین مورد نیاز بدن را به صورت تزریقات روزانه تأمین کنند. به همین دلیل به آن “دیابت وابسته به انسولین” نیز می گویند.
, .,
دیابت نوع 1 اغلب در سنین زیر 30 سال به وجود می‌ آید، لذا به آن “دیابت جوانی” نیز می گویند.
, ” , .,
دیابت نوع2:
, دیابت نوع2, دیابت نوع2, :,
دیابت نوع 2 بیشتر در بالغین بالای 30 سال و چاق دیده می ‌شود که 90- 85 درصد کل موارد دیابت را شامل می گردد و انسولین تولید شده از پانکراس در این افراد به خوبی عمل نمی ‌کند. در واقع یا پانکراس به اندازه ی کافی انسولین ترشح نمی‌ کند و یا این که انسولین ترشح شده، به علت وجود مقاومت سلول ها به انسولین مخصوصاً در افراد چاق، فاقد کارآیی لازم است.
, .,
به این نوع دیابت، “دیابت غیر وابسته به انسولین” یا “دیابت بزرگسالان” نیز می گویند.
, .,
دیابت حاملگی:
, دیابت حاملگی:, دیابت حاملگی:, :,
دیابت حاملگی به دیابتی گفته می ‌شود که برای اولین بار در طول حاملگی تشخیص داده شود. این نوع دیابت معمولاً گذراست و بعد از اتمام حاملگی بهبود می ‌یابدخانم‌های مبتلا به دیابت حاملگی بعداً در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.
, , .,
دیابت با علل متفرقه:
, دیابت با علل متفرقه:, دیابت با علل متفرقه:, :,
از علل متفرقه ی دیابت می ‌توان به جراحی، داروها (مثل کورتیکواستروئیدها)، سوء تغذیه و عفونت اشاره کرد.
, .,
5اصل کنترل دیابت عبارتند از:
, 5اصل کنترل دیابت عبارتند از:, 5اصل کنترل دیابت عبارتند از:, 5,
آموزش، کنترل روزانه، تغذیه ی صحیح، فعالیت جسمانی و مصرف منظم داروها (قرص یا تزریق انسولین) .
,
به دلیل اهمیت بیماری دیابت در کشورمان هر ساله از تاریخ 23 لغایت 29 آبان ماه هفته دیابت نامگذاری شده است و در این هفته برنامه های مختلفی در جهت اگاه سازی مردم برگزار می شود.
,

بنابراین گزارش؛ جمعی از مردم روستای سالیکنده بمناسبت هفته دیابت از خانه بهداشت تا پارک روستا را بصورت پیاده روی پیمودند.

, بنابراین گزارش؛, بنابراین گزارش؛,

دکتر کلاهدوز معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان کردکوی نیز در این مراسم پیرامون هفته دیابت و راههای کنترل و پیشگیری از دیابت و عوارض این بیماری سخنرانی کردند.

,

همچنین در خاتمه این مراسم  جوایزی به تعدادی از افراد اهداء شد.

,

, , , , , , , , , , ,

عکاس: حبیب مازندرانی

, عکاس: حبیب مازندرانی, عکاس: حبیب مازندرانی,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه