اخبار داغ

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌‌شرقی؛

در سال جاری بیش از 50 مورد وقف جدید ثبت شده است/ نمی‌‌توانم میزان درآمد اوقاف را اعلام کنم!

در سال جاری بیش از 50 مورد وقف جدید ثبت شده است/ نمی‌‌توانم میزان درآمد اوقاف را اعلام کنم!
حجت‌‌الاسلام مصائبی گفت: تاکنون بیش از 50 مورد وقف جدید به ثبت رسیده است که در قیاس با سال قبل کاهش یافته و امیدواریم تا پایان سال شاهد وقف‌‌های جدیدی باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، حجت‌‌الاسلام علی مصائبی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت آغاز هفته وقف در اداره‌‌کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌‌شرقی برگزار شد، از ثبت بیش از 50 مورد وقف جدید در سال جاری خبر داد و ابراز کرد: امیدواریم تا پایان سال شاهد افزایش تعداد موقوفات باشیم، سال گذشته 135 مورد وقف جدید به ثبت رسید که آمار سال جاری در قیاس با قبل کاهش یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی افزود: موقوفات به دو بخش متصرفی و غیرمتصرفی تقسیم می‌‌شوند که اداره‌‌کل اوقاف در موقوفات متصرفی دخالت مستقیم دارد و به‌‌عنوان متولی ایفای وظیفه می‌‌کند اما حدود 200 وقف غیرمتصرفی برای اولاد ذکور، طایفه سادات و امثالهم وجود دارد که توسط متولی خاص اداره می‌‌گردد و ما بر آن‌‌ها نظارت استصوابی داریم.

,

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌‌شرقی برگزاری مسابقات قرآنی، رسیدگی به وضعیت بقاء متبرکه و صدور حکم برای هیئت امناء مساجد را از دیگر وظایف این اداره برشمرد و خاطرنشان ساخت: تاکنون بیش از 500 مورد احکام هیئت امناء مساجد صادر گردیده و سایر نهادها درحال حاضر اجازه ایفای نقش در این حوزه را ندارند مگر آنکه قانون جدیدی تصویب و این اجازه به آنان داده شود.

,

وی با اشاره به وجود 7 هزار و 100 مسجد و حسینیه در سطح استان آذربایجان‌شرقی، از کشف وقف‌‌نامه مسجد کبود تبریز خبر داد و تصریح کرد: در راستای احیاء موقوفات وقف‌‌نامه مسجد کبود را نیز پیدا کردیم که صرفا شامل مسجد نمی‌‌شود و بالای 300 الی 400 رقبه دارد.

,

این مقام مسئول با بیان اینکه وظیفه حراست و ترمیم مسجد کریم‌‌خان تبریز برعهده اداره‌‌کل اوقاف است، پروژه ترمیم به سرعت پیش می‌‌رود و تاکنون نیز 80 درصد کار انجام شده و در آینده شاهد بهره‌‌برداری از آن خواهیم بود.

,

وی در واکنش به انتقاد یکی از حضار مبنی بر وضعیت نامناسب پارک مفاخر تبریز، توضیح داد: عرصه پارک متعلق به اداره‌‌کل اوقاف است اما مسئول نگهداری از فضای سبز و اعیان، شهرداری تبریز می‌‌باشد و حتی قرارداد اجاره نامه را نیز علی‌رغم اخطارهای مکرر به امضاء نرسانده‌‌اند اما به‌‌خاطر استفاده مردم از پارک ما تعامل می‌‌کنیم.

,

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه این نهاد در پارک مفاخر تبریز نگهبانی ندارد و کلید آن نیز در دست شهرداری می‌‌باشد، تاکید داشت: اگر پارک مفاخر متعلق به اوقاف است آن را در اختیار ما قرار دهند تا به وضعیت آن رسیدگی کنیم اما اگر مال مما نیست چرا باید کتک کوتاهی دیگران را بخوریم؟

,

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آناج مبنی بر اینکه زمین‌‌های وقف شده در شهرک‌‌های صنعتی با کدام مجوز به فروش می‌‌رسند، اذعان داشت: بارها سر این موضوع بحث شده و ما مجاز به فروش زمین‌‌ها نیستیم اما می‌‌توانیم آن‌‌ها را به اجاره واگذار کنیم، در یک حالتی نیز می‌‌توان آن‌‌ها را تبدیل به احسن کرد که این نیز مجوز نمایندگی ولی فقیه را می‌‌طلبد.

,

حجت الاسلام مصائبی در پاسخ به این سوال خبرنگار آناج که چرا درآمدهای اداره‌‌کل اوقاف اعلام نمی‌‌شود، تشریح کرد: 90درصد موقوفات درآمدزا هستند اما زمان خاصی برای پرداخت اجاره‌‌بها نمی‌‌توان تعیین کرد و بنده نیز نمی‌‌توانم رقم دقیقی را اعلام کنم، گفتن میزان درآمد سال قبل نیز فایده‌‌ای ندارد، بگوییم که چه شود!

,

وی در این راستا بیان کرد: از محل درآمد موقوفات مساجد را ترمیم می‌‌کنیم و در کنار آن اجرای نیات وقف‌‌کنندگان را نیز در اولویت قرار داده‌‌ایم، برای مثال در سال جاری به منظور تحقق وقف اطعام بین 40 هزار نفر غذا پخش شد، یا برای بیش از 30 عروس جهیزیه خریداری کردیم و به یک هزار و پانصد دانش‌‌آموز مستضعف کمک شد.

,

این مقام مسئول بر لزوم احیاء موقوفات تاکید کرد و در پایان افزود: با رأی دادگاه یک پلاک از مجموعه ربع رشیدی ملک وقفی شناخته شد و احیاء سایر پلاک‌‌ها نیز در دستور کار ما قرار دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه