اخبار داغ

پیشنهاد حکومت انتقالی به کما رفت

پیشنهاد حکومت انتقالی به کما رفت
در حالی که پس از شکست رفراندوم، جریان‌های منتقد درخواست انحلال کابینه اقلیم کردستان و تشکیل حکومت انتقالی را تا برگزاری انتخابات مطرح کرده بودند اینک با مقاومت احزاب حاکم، سقف درخواست‌های این جریان‌ها به انجام اصلاحاتی در کابینه فعلی کاهش یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در اقلیم کردستان عراق، قابل پیش‌بینی بود که حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق، پیشنهاد تشکیل کابینه انتقالی آن هم با معیارهای جنبش تغییر را قبول نخواهند کرد. اعطای اختیارات مسعود بارزانی به برادرزاده خود هم نوعی از مسکوت گذاشتن انتقادات و خرید زمان با هدف سازماندهی مجدد تا انتخابات آتی بوده است، انتخاباتی که در یک اقدام مشترک از سوی دو حزب حاکم اقلیم با تعویق 8ماهه مواجه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, در اقلیم کردستان عراق,

جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان عراق به‌عنوان احزاب منتقد رفراندوم و جریان‌های موسوم به اوپوزیسیون اقلیم از درخواست انحلال کابینه و تشکیل حکومت انتقالی عقب‌نشینی کرده و به پاره‌ای از اصلاحات داخلی رضایت داده‌اند. براساس گزارش سایت شار پرس، این احزاب به این واقعیت رسیده‌اند که آمریکا در این برهه مایل به تداوم فعالیت حکومت اقلیم به‌ریاست نچیروان بارزانی است و با هدف انجام مذاکرات اربیل ــ بغداد حمایت خود را از نخست‌وزیر اقلیم اعلام کرده است.

,

گفته می‌شود مکانیزم انجام اصلاحات داخلی کابینه اقلیم کردستان به‌گونه‌ای است که جریان منتقد، خواهان برکناری آشتی هورامی وزیر امور منابع طبیعی هستند، کسی که به‌گفته منتقدان بیشترین نقش را در عدم شفافیت و شکست پرونده نفتی کردستان عراق داشته است. جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان همچنین درخواست کرده‌اند وزارت دارایی اقلیم با اشرافیت کامل بر منابع درآمدی در اختیار تغییری‌ها باشد. برکناری مفسدین اقتصادی از دیگر موضوعاتی است که مخالفان آن را در سبد درخواست‌های چندگانه خود قرار داده‌اند.

,

یکی از نمایندگان جنبش تغییر در پارلمان محلی پیشتر اعلام کرده بود که آشتی هورامی وزیر امور منابع طبیعی اقلیم به خارج از عراق گریخته است. در حال حاضر گفته می‌شود عدم بازگشت وی، اطلاع از امکان برکناری از وزارتی است که به‌صورت مستقیم با امورات نفت و گاز کردستان عراق در ارتباط است.

,

از سوی دیگر، عبدالستار مجید وزیر کشاورزی و منابع آبی حکومت اقلیم گفته است در نشست اخیر شورای وزیران اقلیم، پیشنهاد اصلاحات کابینه را مطرح ساخته که مورد پذیرش قرار گرفته است.

,

این وزیر کرد همچنین گفته است انجام اصلاحات داخلی کابینه کنونی اقلیم به‌مراتب از تشکیل کابینه انتقالی به واقعیت نزدیکتر است.

,

کاهش سقف درخواست‌های جنبش تغییر با همراهی جماعت اسلامی کردستان پرونده دیگری است که جریان‌های منتقد بار دیگر آن را در مواجهه با حکام اقلیم به امتحان خواهند گذاشت. سؤال اینجاست که؛ آیا در تحولات پسارفراندومی اقلیم زمینه تحقق چنین درخواست‌هایی فراهم است یا همچون کابینه انتقالی به کما خواهد رفت.

,

منبع: تسنیم

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه