اخبار داغ

مدرس دانشگاه مطرح کرد؛

آل سعود به دنبال آشوب جدیدی پس از شکست داعش/ حریری اگر به لبنان هم بازگردد جایگاه خود را از دست داده است

آل سعود به دنبال آشوب جدیدی پس از شکست داعش/ حریری اگر به لبنان هم بازگردد جایگاه خود را از دست داده است
یک استاد دانشگاه گفت: همه حرکات در منطقه نشانه تلاش جریان استکبار برای ایجاد اختلاف داخلی در لبنان به منظور تضعیف جریان مقاومت حزب الله و تقویت جایگاه اسراییل است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازندای اصفهان؛ جمهوری لبنان کشوری کوچک و کوهستانی در خاورمیانه است که در سواحل شرقی دریای مدیترانه واقع شده است. لبنان سال‌هاست که در قلب درگیری‌های خاورمیانه قرار دارد. این کشور در جولای سال ۲۰۰۶ میلادی شاهد جنگی خونین با اسرائیل بود که به جنگ ۳۳ روزه معروف شد و نتیجه آ‌ن پیروزی لبنان بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان,

حکومت در لبنان، جمهوری (از نوع دموکراتیک پارلمانی) است و اصل تفکیک قوا در قانون اساسی این کشور مورد تاکید است. قوای سه گانه در کشور بین سه طائفه اصلی تقسیم شد که طی آن منصب ریاست جمهوری از آن مارونی ها، نخست وزیری از آن اهل‌سنت و ریاست مجلس نیز از آن شیعیان است.

,

نخست وزیری با سه تابعیت!

, نخست وزیری با سه تابعیت!, نخست وزیری با سه تابعیت!,

«سعدالدین الحریری» ۴۲ ساله، فرزند «رفیق الحریری» نخست وزیر اسبق لبنان است که سال ۲۰۰۵ میلادی در انفجاری در بیروت که از سوی رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی شده بود، کشته شد.

,

حریری در سال ۱۹۷۰ میلادی در ریاض پایتخت عربستان سعودی به دنیا آمد و به جز شناسنامه لبنانی دارای تابعیت سعودی و فرانسوی نیز هست. او به دلیل اینکه در گذشته در فرانسه زندگی کرده، تابعیت فرانسه را نیز همراه دارد.

,

سعد حریری تا پیش از مرگ پدر در عرصه سیاسی لبنان حضور نداشت و اغلب به اداره شرکت‌های بازرگانی و مالی پدرش در عربستان و لبنان مشغول بود. او نیز مانند پدرش دارای روابط قوی با خانواده پادشاهی عربستان است.

,

به نظر می رسد بازداشت یا ماندن حریری در عربستان سعودی و برخی ادعاهای او به بهانه استعفا، خبر از نوعی فتنه طراحی شده از سوی عربستان سعودی و متحدین او آمریکا و صهیونیسم داشته باشد که این وقایع ما را به گفتگویی تحلیلی با استاد محسن نصری، پژوهشگر و مدرس دانشگاه ترغیب کرد.

,

***

,

نظر شما در مورد استعفای نخست وزیر لبنان در خاک عربستان و اتفاقات پیرامون آن چیست؟

, نظر شما در مورد استعفای نخست وزیر لبنان در خاک عربستان و اتفاقات پیرامون آن چیست؟, نظر شما در مورد استعفای نخست وزیر لبنان در خاک عربستان و اتفاقات پیرامون آن چیست؟,

به نظر من سرمنشأ همه این اتفاقات دشمنی آمریکا، صهیونیسم و وهابیت با محور مقاومت در منطقه و حزب الله به عنوان یکی از ارکان آن در لبنان است. این ها با محور مقاومت و با ثبات لبنان و به دنبال آن ثبات در منطقه مشکل دارند.

,

از طرفی هم به نظر عده ای ممکن است این اتفاقات پیش زمینه حمله مجدد اسراییل به لبنان باشد. اگرچه من حمله مجدد اسراییل به لبنان را بعید می دانم و معتقدم هدف اصلی ایجاد آشوب در لبنان است تا اگر توانایی حمله نظامی را ندارند از طریق درگیری و ایجاد اختلاف داخلی باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه شوند.

,

 به نظر شما چرا حریری را به عنوان گزینه ایجاد بی ثباتی در منطقه انتخاب کرده اند؟

,  به نظر شما چرا حریری را به عنوان گزینه ایجاد بی ثباتی در منطقه انتخاب کرده اند؟,  به نظر شما چرا حریری را به عنوان گزینه ایجاد بی ثباتی در منطقه انتخاب کرده اند؟,

نکته اول اینکه جریان سعد حریری و حزب الله در لبنان از ابتدا با یکدیگر همراه نبودند. همچنین اگر نگاهی به سابقه تاریخی لبنان بیاندازیم اختلافات و درگیری های داخلی زیادی در لبنان وجود داشته است و جریان سیاسی موسوم به ۱۴ مارس و حزب الله در این اختلافات در مقابل هم قرارداشته اند که سعد حریری اکنون در مسیر این جریان حرکت می کند.

, ,

نکته دوم اینکه با توجه به اتفاقات اخیر و استعفای حریری در خاک عربستان و بازنگشتن به لبنان، آنچه به نظر می رسد این است که حتی در صورت بازگشت حریری به لبنان امکان ادامه فعالیت بعنوان نخست وزیر برای او وجود نخواهد داشت. از طرف دیگر حتی در لبنان حزب «المستقبل» که حریری منتسب به آن بوده نیز از اقدامات حریری در عربستان اعلام نارضایتی کرده است. از این جهت به نظرم داستان سعد حریری در لبنان خاتمه یافته و حریری چه در عربستان بماند و چه به لبنان بازگردد جایگاه خود بعنوان نخست وزیر را از دست داده است.

,

و نکته سوم هم اینکه قانونا استعفای سعد حریری بعنوان نخست وزیر باید تسلیم رییس جمهور میشل عون شود و پذیرفتن یا نپذیرفتن آن برعهده اوست. همچنین با توجه به اتفاقات اخیر و ذهنیت های ایجاد شده نسبت به حریری در لبنان میشل عون جبرا استعفای رسمی او را خواهد پذیرفت.

,

طبق قانون لبنان رییس جمهور مسیحی، رییس مجلس شیعه و نخست وزیر از اهل تسنن می باشد و نکته مهم در انتخاب نخست وزیر جدید موضع گیری او درمورد حزب الله و جریان مقاومت با توجه به مذهب و جریان سیاسی اوست.

,

نکته حایز اهمیت در این مساله ارتباط سازنده میشل عون بعنوان رییس جمهور لبنان با حزب الله و تاثیر مواضع نخست وزیر جدید احتمالی بر حیات سیاسی و فعالیت حزب الله در لبنان است؛ همان چیزی که می تواند موجبات اختلاف داخلی در لبنان را فراهم آورد و به نظرم این همان مقصد عربستان برای فشار به حریری برای استعفاست تا به این وسیله آشوب جدیدی در لبنان به بهانه انتخاب نخست وزیر جدید ایجاد شود.

,

نظر شما در مورد دعوت فرانسه از حریری چیست؟

, نظر شما در مورد دعوت فرانسه از حریری چیست؟, نظر شما در مورد دعوت فرانسه از حریری چیست؟,

یکی از مهمترین دلایل اتفاقات اخیر این است که امروز مهمترین جریانی که در مقابل آمریکا و صهیونیست ایستاده در غرب آسیا یا به تعبیر آنها در هارتلند جهان یا همان قلب جهان قرار دارد و به عبارت بهتر امروز قلب جهان جایگاهی برای حضور آنها ندارد.

, ,

از طرفی می بینیم عدو سبب خیر در منطقه شده و به لطف خدا تئوری داعش نه تنها باعث فروپاشی منطقه نشده است بلکه موجب تقویت روابط ایران و عراق و سوریه شده و حتی الگویی از بسیج مردمی ایران را در عراق و سوریه تحت عنوان حشد الشعبی پدید آورده است.

,

این مسایل باعث شده است که پس از شکست تئوری داعش در عراق و سوریه و تئوری جدایی کردستان عراق، آمریکا و صهیونیست تصمیم گرفته اند پروژه ناامنی منطقه را با اختلافات داخلی و جنگ های نیابتی از سربگیرند و از این جهت است که آینده لبنان و چگونگی مواجهه آن با بحران پیش رو از اهمیت خاصی برخوردار می شود.

,

از طرفی وقتی به همین دعوت فرانسه از حریری نگاه می کنیم به وضوح متوجه می شویم که جریان استکبار اعم از کشورهای اروپایی و آمریکا که اتفاقا در سالهای اخیر سیاست های همسوتری اتخاذ کرده اند علنا قصد دخالت مستقیم در مسایل منطقه را دارند. نکته جالب توجه در این خلال متهم کردن ایران به دخالت در مسایل کشورهای منطقه توسط کسانی است که با رفتارهای این چنینی به طور رسمی پای خود را به مسایل منطقه بازکرده و علنا قصد دخالت در حواشی و اتفاقات آن را دارند.

, نکته جالب توجه در این خلال متهم کردن ایران به دخالت در مسایل کشورهای منطقه توسط کسانی است که با رفتارهای این چنینی به طور رسمی پای خود را به مسایل منطقه بازکرده و علنا قصد دخالت در حواشی و اتفاقات آن را دارند.,

من همه این حرکات را نشانه تلاش جریان استکبار برای ایجاد اختلاف داخلی در لبنان برای تضعیف جریان مقاومت حزب الله و تقویت جایگاه اسراییل می دانم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه