اخبار داغ

تقویم تاریخ؛

۲۶ آبان؛ آزادی اصفهان، پایتخت صفویه از استیلای هفت ساله افغان‏‌ها

۲۶ آبان؛ آزادی اصفهان، پایتخت صفویه از استیلای هفت ساله افغان‏‌ها
شانزدهم نوامبر سال ۱۷۲۹ میلادی، نادر شاه افشار وارد اصفهان شد و پایتخت صفویه را که پس از هفت سال استیلای افغان‌‏ها به‏ صورت مخروبه‏‌ای درآمده بود، تصرف کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصاحب نیوز؛  موهوم‌پرستی و خرافات، اختلافات عقیدتی و فرقه‏‌ای، تعصبات گوناگون همراه با بی‌کفایتی آخرین پادشاه سلسله صفوی، دست به دست هم داد تا این ‏که کار به جایى رسید که سپاهیان افغانستان به فرماندهی محمود افغان، به اصفهان یورش برده و با فتح پایتخت صفوی، این پادشاهی 400 ساله را برانداختند. با این حال، سلطه افاغنه عمر چندانی نداشت و سرداران ایرانی درصدد بیرون راندن متجاوزان بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

در این میان، به دنبال پیروزی‌های «نادرقلی افشار» در خراسان و هرات و تحکیم مواضع وی، این جنگجوی ایرانی در نخستین نبردی که در ۲۹ سپتامبر سال ۱۷۲۹ میلادی در منطقه مهمان‌‏دوست دامغان با افغان‏‌ها داشت، سپاه دشمن را شکست داد.

,

در دومین رویارویى طرفین در دهم نوامبر آن سال که در مورچه خورت در نزدیکی اصفهان درگرفت، نیروهای افغان باز هم شکست خوردند و به سمت اصفهان عقب‌‏نشینی کردند. در این هنگام، «اشرف افغان»، فرمانده افاغنه، با خزائن پادشاه صفوی و اموالی که در این مدت به دست آورده بود به سوی شیراز فرار کرد و از درگیری با نادر افشار اجتناب کرد.

,

از این رو، نادر شاه افشار، در شانزدهم نوامبر سال ۱۷۲۹ میلادی، وارد اصفهان شد و پایتخت صفویه را که پس از هفت سال استیلای افغان‌‏ها به‏ صورت مخروبه‏‌ای درآمده بود، تصرف کرد.

,

نادرشاه بی‌‏درنگ به دنبال افغانی‌های فراری رفت و در سومین و آخرین نبردی که در زرقان فارس صورت گرفت، افغان‌‏ها را به سختی شکست داد و با فرار اشرف افغان به سوی قندهار، فتنه افاغنه که سالیانی این مرزوبوم را مورد تاخت و تاز و غارت قرار داده بودند، فرونشست.

,

دوره صفویه از مهم‌ترین دوران تاریخی ایران به شمار می‌آید، چرا که با گذشت 900 سال پس از نابودی شاهنشاهی ساسانیان؛ یک فرمانروایی پادشاهی متمرکز ایرانی توانست بر سراسر ایران آن روزگار فرمانروایی کند.

,

بعد از اسلام، چندین پادشاهی ایرانی مانند صفاریان، سامانیان، طاهریان، زیاریان، آل بویه و سربداران روی کار آمدند، ولی هیچ‌کدام نتوانستند تمام ایران را زیر پوشش خود قرار دهند و میان مردم ایران یکپارچگی پدید آورند.

,

این دوره یکی از سه مرحله دوران طلایی اسلام و دوره اوج تمدن اسلامی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه