اخبار داغ

مسکن مهر، جنگ روانی دولت و فریبی به نام «مسکن اجتماعی»!

مسکن مهر، جنگ روانی دولت و فریبی به نام «مسکن اجتماعی»!
به غیر از شرایط عجیب مسکن اجتماعی ۵۰ متری که ما را به گفته خود وزیر به دوران اوایل قرن ۱۹ می ­برد، بحث عملیاتی شدن این پروژه که بعد از پنج سال هنوز هیچ کاری در آن نشده جالب توجه است!…
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان بعد از زلزله اخیر کرمانشاه، باز هم موضوع مسکن مهر بر سر زبانها افتاد، که البته مهمترین دلیلش آن بود که تصاویری که از مناطق زلزله ­زده منتشر شده بود و هنوز هم بیشترین تصاویر است، تصاویر مسکن مهر بود. به همین خاطر تصور اینکه بیشترین خسارات به مسکن مهر وارد آمده برای بسیاری از مردم ایجاد شد و این سوال که چرا و چطور آپارتمان­ های نوساز به این وضع در آمده است!!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان,

بعد از آن بود که بین موافقان و مخالفان مسکن مهر جنگ مجازی بالا گرفت. هرکدام از این طیف تلاش داشتند با استدلال های خود حقانیت خود را ثابت کنند. همین نوع خبررسانی هدفمند باعث شد تا بسیاری دچار سوءتفاهم شوند و چهره ­های مشهور هنری و ورزشی از روی احساسات خود مطالبی را ضد مسکن مهر و دولت قبل منتشر کنند.

,

دولت سیاسی کار!

, دولت سیاسی کار!, دولت سیاسی کار!,

سفر رئیس جمهور دولت دوازدهم و قبل تر از آن مصاحبه معاون اول او نیز بیشتر به این ماجرا دامن زد چه آنکه جهانگیری در روز پس از حادثه با این اظهارات آتش احساسات را به سمت دولت قبل هدایت کرد؛ او در این مصاحبه اذعان کرد: «بیشتر خانه های تخریب شده در زلزله شب گذشته متعلق به ساختمان­ های مسکن مهر بوده است». جهانگیری از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با دقت این موضوع را که چرا خانه ­های نوساز تا این حد آسیب پذیر بوده اند بررسی کند.» 

,

اما حسن روحانی، به محض ورود به کرمانشاه در اظهاراتی گفت: «نباید در موقع حادثه مچ همدیگر را بگیریم اما در همین سر پل‌ذهاب مسکن‌های مهر را دیدیم که چطور شده‌اند و کنار آن خانه خود مردم است که حتی شیشه آنها نشکسته است.»

,

درواقع دولت بجای تلاش برای کمک در وهله اول سعی کرد موضوع را سیاسی کند و به شیوه قبل با حمله به دولت قبل عملکرد خود را توجیه کند و هنرمندان نیز که معمولا از قافله تامل و اخبار واقعی دوراند ناخواسته درگیر این بازی سیاسی شدند.

,

بیانیه نیکزاد

, بیانیه نیکزاد, بیانیه نیکزاد,

البته بعد از اظهارات سیاسی جهانگیری، نیکزاد وزیر مسکن احمدی­ نژاد بیانیه ­ای مبتنی بر آمار و ارقام داد که قابل توجه بود؛ او درقسمتی از این بیانیه که در ابتدای آن به رفتارهای خارج از عرف و سیاست بازانه گله کرده بود نوشت:

,

«-…  بنابر آمارهای رسمی از مجموع ۴۳۲ عزیزی که در این حادثه دلخراش جان باخته اند، تنها دو نفر از ساکنان واحدهای مسکن مهر بوده اند و بزرگنمایی برخی افراد نسبت به تلفات و خسارات ناشی از مسکن مهر جای تاسف دارد. در این حادثه با توجه به اینکه بالغ بر 30هزار و 500 واحد شهری و روستایی تخریب شده است، اگر گفته معاون اول صحیح می باشد باید عمده تلفات در مسکن مهر می بود آیا این چنین است؟

,

– با وجود شدت ۷٫۳ ریشتری زلزله از این منطقه، با عنایت به نوسازی 37 هزار واحد مسکن روستایی در دولت نهم و دهم، خوشبختانه تلفات و خسارات ایجاد شده در روستاها به حداقل رسیده است. اگر بازسازی مسکن های روستایی در دولت نهم و دهم در استان کرمانشاه نبود تکرار غم بار تلفات زلزله بم با ۶٫۵ ریشتر بیش از ۲۶ هزار جانباخته و دهها هزار مجروح دور از انتظار نبود.
–  متاسفانه معاندان و مغرضان با انتشار تصاویر خرابی های ایجاد شده توسط تروریست ها در سوریه و مصر در تلاش هستند تا این خرابی ها را به مسکن مهر نسبت دهند، که انتظار می رود دستگاهای مسئول با روشنگری از این اقدام غیر اخلافی ممانعت کنند »

,
,

 

,

رسانه ­های معاند فارسی زبان نیز، که البته کینه زیادی از دولت قبل داشتند به این آتش افزودند و با انتشار تصاویری که بعدا معلوم شد متعلق به کشورهایی همچون مصر، و ایتالیاست سعی کردند از آب گل آلود ماهی بگیرند.(+)

,

 

,

اما بعد از چند روز که البته ضعف شدید مدیریتی در توزیع چادر و غذا به زلزله زدگان به راس خبرها آمد(+) مشخص شد که حقیقت ماجرا در تعداد تلفات در مسکن مهر و مناطق دیگر چیز دیگری بوده است، و مسکن مهر با وجود برخی ضعف ها که بیشتر ناشی از عدم نظارت و کم فروشی پیمانکاران و مهندسان ناظر بوده ناجی جان مردم کرمانشاه شده است.(+)

, +, +,

در این میان البته بازهم سیل توهین ها بود که به رئیس دولت قبل، برای اجرای طرح مسکن مهر روانه شده بود. اما سوال چند کاربر فضای مجازی قابل تامل بود، چه آنکه چرا بعد از انقلاب با وجود همه شعارها هیچ دولتی برای خانه دار شدن مردم کاری نکرد و تنها دولت احمدی نژاد با طرح مسکن مهر توانست تعداد بسیار زیادی از مستاجران را خانه دار کند؟

,

چرا منتقدان مسکن مهر هم در این فضا کاری که حداقل بتوان مسکن مهر را با آن مقایسه کرد انجام ندادند؟

,

 

,

در این میان غیبت عجیب وزیر مسکن دولت دوازدهم، قابل تامل بود و مورد توجه کاربران فضای مجازی نیز قرار گرفت.(+)آخوندی با وجود حملاتش به مسکن مهر در طول پنج سال صدارت خود نه تنها شعار مسکن اجتماعی خود را اجرایی نکرد بلکه رسیدگی به امور اجرایی مسکن مهر را به دلایل سیاسی خود به تعویق انداخت.

, +,

مسکن اجتماعی ۵۰ متری، خوابی که اگر هم برآورده شود اسلامی نخواهد بود

,

پنج سال از عمر دولت تدبیر و امید گذشته و حتی یک خانه به نام مسکن اجتماعی ساخته نشده است. جالب اینجاست که در طرح فوق روی خانه­ های اجاره­ای ۵۰ متری تاکید شده است.(+)

, +,

جدا از شرایط عجیب این خانه ­ها که ما را به گفته خود وزیر به دوران اوایل قرن ۱۹ می­ برد، یعنی این راهکار برای آن زمان در کشورهای لائیک غربی برای مقطع زمانی خاص خود مورد استفاده قرار گرفته است، بحث زمان عملیاتی شدن این پروژه که بعد از پنج سال هنوز هیچ کاری در آن نشده جالب توجه است. در متن خود وزارت مسکن که در این مورد تدوین کرده می­ خوانیم:

,

«تبصره ۱- سازندگان موظف‌اند واحدهای استیجاری را حداقل به مدت (۱۰) سال به متقاضیان معرفی‌شده واگذار نمایند. در سند واحدهای استیجاری عنوان غیر قابل‌ فروش و استیجاری به مدت معین درج خواهد شد.»

,

همانطور که دیدیم این واحدهای کوچک هم قول ده ساله دارند و اگر مثلا از همین امسال دولت وارد عمل شود 10 سال دیگر حداکثر موعد تحویل خانه­ های ۵۰ متری وعده داده شده خواهد بود.

,

حریم خانواده و نقد فرهنگی

,

اما جدا از همه نقدهای فنی این طرح نقد فرهنگی جدی ­ای نیز دارد. در طرح فوق فرهنگ اسلامی بطور کامل زیر سوال می­ رود و شعارهای تعدد فرزندآوری نیز در حد شعار باقی می­ ماند. قاعدتا اگر خانواده­ ای هم بخواهد در این خانه ­ها فرزنددار شود بیش از یک فرزند در خانه ۵۰ متری منطقی نخواهد بود و از طرف دیگه همانند معماری ­های بیست سال اخیر که فرهنگ های دینی مذهبی و اجتماعی ما را با خود تغییر داد این پروژه تغییرات منفی زیادی در فرهنگ دینی مردم خواهد گذاشت.

,

در گذشته خانه­ ها حریم های بسیاری داشت که حجب و حیا را در افراد خانواده و فامیل و همسایه­ ها نهادینه می­ کرد. در بیست سال اخیر آپارتمانها با معماری خاص خود جایگزین آن خانه ­ها شدند که مشهود­ترین قسمت این تغییرات آشپزخانه بود و تغییراتی که در فرهنگ و روابط بین خانواده ها و فامیل اثرات خاص خود را گذاشت.

,

حال سوال اینجاست، که اگر آن خانه­ های وعده داده شده دولت که برای پاک کردن مسئله مسکن مهر مطرح شده ایجاد شود آیا همان سخن بازیگر طنز پایتخت که به کنایه و متاثر از فضاسازی­ های سیاسی دولتی­ ها مسکن مهر را به طویله تشبیه کرد با کمال تاسف و شرمندگی به مرحله اجرا در نخواهد آمد؟!

,

نمی­ خواهیم توهین آن بازیگر را به مردم ضعیف جامعه تکرار کنیم ولی حقیقت این است که نگاه برخی مسئولان ثروتمند کشور به فرهنگ و اثرات فرهنگی که معماری می تواند در جامعه بگذارد قابل تامل است.

,

مسکن مهر مطمئنا بی­ نقص نبوده و نیست، و همین هم که چطور نظام مهندسی به پیمانکارانی که خانه­ های غیر ایمن می­ سازند تاییدیه می دهد جای سوال است اما با پاک کردن صورت مسئله فقط تیشه به ریشه خودمان خواهیم زد.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه