اخبار داغ

سنت قدیمی بام اندود در شهرستان نهبندان

سنت قدیمی بام اندود در شهرستان نهبندان
اهالی ساکن منازل قدیمی و کاهگلی برای مقاوم سازی و استحکام بیشتر بنای خود دست به بام اندود کردن منزل زده و نشیمن گاه خود را در برابر خطرات زمستانی ،برف و باران ایمن می سازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نهبندان خبر، با آغاز فصل پائیز و سرد شدن هوا بوی کاهگل در کوچه،پس کوچه های شهر نهبندان و روستاهای توابع آن به دماغ می رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نهبندان خبر,

اهالی ساکن منازل قدیمی و کاهگلی برای مقاومت و استحکام سازی بنای خود دست به بام اندود زده و نشیمن گاه خود را در برابر خطرات زمستانی ،برف و باران ایمن می سازند.

,

کاهگل مصالح اصلی و اصولی بام اندود است،ملات کاه گل از مخلوط کاه،خاک رس و آب به دست می آید.

,

این ملات را به خوبی ورز داده تا حدی که به بیل نچسبد و به راحتی جدا شود و از آن برای دیوارهای محور کننده به صورت چینه ای استفاده می کنند.

,

کاه را برای مقابله با ترک خوردن گل به آن اضافه می کنند( برای ساخت هر متر مکعب کاه گل حدود 45 الی 50 کیلوگرم کاه مورد نیاز است) و از نظر دوام اگر اصولی تهیه شود سالها مقاومت می کند.

,

ملات کاه گل یک ملات هوایی است و در مقابل تابش آفتاب و با حرارت غیر مستقیم و در هوای آزاد خشک می شود.

,

شایان ذکر است: بام اندود به صورت گروهی و دسته جمعی و بدون هیچگونه دستمزد و پاداشی انجام می شود که در اصطلاح عامیانه به آن خدا قوتی نیز می گویند.

,

غلام ملائی مرد روستا نشین نهبندانی در پاسخ به سوال خبرنگار ما می گوید:یک روز قبل از انجام بام اندود،جوانان روستا را برای این امر دعوت و آنها نیز با بیل به دست ،روانه کار شده و با همت و تلاش، کاهگل را به بالای بام انداخته و به ترتیب برای سایرین و اهالی روستا نیز این کار را انجام می دهند.

,

وی افزود: چنانچه پیرمرد و پیرزنی ساکن روستا باشند،جوانان به صورت خودجوش بام منزل افراد پیر و ناتوان را گل اندود نموده و آرامش خاطر زمستان را به او هدیه می دهند.

,

مرد روستائی گفت: این رسم از گذشتگان به ارث رسیده و نشان از وحدت، انسجام  و کارگروهی دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه