اخبار داغ

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر:

چنانچه اهل بیت(ع) امروز حضور داشتند برای علم، صنعت و اشتغال وقف می‌کردند

چنانچه اهل بیت(ع) امروز حضور داشتند برای علم، صنعت و اشتغال وقف می‌کردند
رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با بیان اینکه نیاز روز جامعه باید در اولویت وقف باشد، گفت: با نگاه اهل بیت(ع) اگر ایشان امروز حضور داشتند برای علم، صنعت و اشتغال وقف می‌کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین صادق خلیلی به مناسبت دهه وقف در گفتگو با کاشمربصیر اظهار کرد: موضوع وقف در دولت‌ها و ملت‌های گوناگون وجود داشته است و پیامبر اسلام(ص) این موضوع را تنفیذ کرده و شکل شرعی و دینی به آن داده و هدف‌گیری آن را هم بر اساس قیامت و نیاز جامعه بشری تدوین کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمربصیر,

 

,

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر ادامه داد: اولین واقف در اسلام خود پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) بوده‌اند که یکسری باغات هفتگانه متعلق به یکی از شهدا را که به ایشان واگذار کرده بود پس از مدتی وقف کردند و املاک دیگیری هم را وقف کرده‌اند ضمن اینکه ایشان فرموده‌اند بهترین مردم کسی است که نفع بیشتری به مردم برساند.

,

 

,

خلیلی گفت: سایر ائمه نیز به موضوع وقف اهمیت می‌دادند به عنوان مثال در تاریخ برای حضرت امیرالمؤمنین(ع) 14 موقوفه ثبت شده است و یا در مورد حضرت زهرا(س) نیز موقوفاتی نقل شده و سایر اهل بیت(ع) هم به فراخور شرایط زمانی خود موقوفاتی ایجاد کرده‌اند لذا عهده‌دار برنامه‌ریزی و تبلیغ وقف خود اهل بیت(ع) بوده‌اند.

,

 

,

وی ادامه داد: نیت‌های اهل بیت(ع) در وقف‌ها هم نیت‌های مذهبی  و اجتماعی بوده و شمول و عموم داشته است و نیاز نیازمندان را شامل می‌شده است بنابراین با این نگاه اگر امروز اهل بیت(ع) حضور می‌داشتند شاید برای علم، صنعت و اشتغال وقف میکردند لذا وقف فقط تنها مربوط به موضوع سوگواری و تعزیه‌داری برای اهل بیت(ع) نیست، بلکه وقف برای رفع نیاز مردم است و هر چیزی که نیاز روز جامعه باشد اولویت وقف همان خواهد بود.

,

 

,

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر تأکید کرد: موضوع وقف بسیار باارزش و با اهمیت است و لازم است تفاوت آن با سایر خیرات و کارهای خیر احساس شود و آن اینکه برخی افراد کار خیر انجام می‌دهند مانند کمک به زلزله‌زدگان که اقدام بسیار ارزشمندی است و با این کار خود یک نیاز فوری جامعه را برطرف می‌کنند ولی وقف یک اقدام بلندمدت است.

,

 

,

وی اظهار داشت: کار خیری که وقف نباشد یک صدقه است که تمام می‌شود یعنی کار خیری انجام شده ولی تکرار نمی‌شود و حتی پاداش معنوی و اخروی آن هم ممکن است در اثر برخی اعمال سوء از بین برود و فرد نتواند آن پاداش را با خود به قیامت ببرد ولی در وقف، سال‌ها بعد از مرگ واقف ثواب و پاداش آن باقی می‌ماند و کار خیر تداوم خواهد داشت.

,

 

,

خلیلی خاطرنشان کرد: وقف در تاریخ ماندگار است و بنابراین تنها چیزی که از اموال انسان بعد از مرگ هم نصیب او خواهد بود موقوفاتی است که ایجاد کرده است.

,

 

,

وی با اشاره به نقش رسانه در ترویج وقف گفت: گاهی اوقات ممکن است فردی توانایی مالی برای انجام یک وقف نداشته باشد؛ اما می‌تواند در ایجاد یک موقوفه تأثیرگذار باشد و یا در احیای یک وقف بکوشد که همین پاداشی که برای واقف وجود دارد برای کسی که مشوق ایجاد وقف و یا احیا کننده یک وقف بوده است هم وجود خواهد داشت، بنابراین یک خبرنگار و یک رسانه اگر بتواند در توسعه فرهنگ وقف و ایجاد موقوفات جدید برای حل معضلات و کمبودهای جامعه تلاش کند در پاداش این وقف شریک است.

,

 

,

خلیلی بیان کرد: در مجموع اگر افرادی مانند خبرنگاران و یا روحانیون و مبلغان دینی از طریق منبر و تریبون و رسانه‌ای که در اختیار دارند باعث هوشیاری افراد و تشویق آن‌ها به انجام وقف شوند کار ارزشمندی انجام داده و مانند واقفان پاداش الهی خواهند داشت.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه