اخبار داغ

نویسنده کتاب فرهنگ‌نامه یزد:

میانگین ساعت مطالعه در استان یزد نگران کننده است

میانگین ساعت مطالعه در استان یزد نگران کننده است
نویسنده پیشکسوت یزدی گفت: میانگین ساعت مطالعه در استان یزد کم هست که این معضلی است که از سال ها قبل وجود داشته و برای حل شدن این مسئله باید برنامه هایی جدی و بنیادی داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از یزد رسا؛ اکبر قلم‌سیاه یکی از نویسندگان بزرگ یزد و جزو مشاهیرادب و فرهنگ این استان محسوب می شود. قلم سیاه در سال 1323در محله نزدیک مسجد جامع یزد متولد شد. و دوران دبستان را به مدرسه ملی اسلام رفت که تاسیس آن به پیش از سال 1300خورشیدی بر می گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزد رسا,

وی بعد از گذراندن دوره دبستان به دبیرستان رکنیه یزد وارد شد و بنا به ذوق ادبی که داشت وارد این رشته شد و دیپلم ادبی را آنجا گرفت پس از آن به دانشگاه تهران رفت و با لیسانس فلسفه خود را دریافت کرد. در سال 1346 استخدام آموزش وپرورش شد که به موازات آن به نویسندگی خود ادامه داد و همچنان به پژوهش وتحقیق پرداخت.

,

, ,

نویسنده پیشکسوت یزدی از محضر اساتید بزرگی نظیر استاد محی الدین الهی قمشه ای، دکتر عبدالحسین زرین کوب، دکتر مهدی حمیدی و دکتر غلامحسن صدیقی بهره برد و تالیفاتی ارائه کرد.

,

یکی از آثاری که ایشان تالیف کرده اند کتابی است به نام یزد در سفرنامه ها در دو جلد او در سرودن شعر طبعی روان دارد و«قلم» تخلص می کند، بیشتر به تحقیق، تالیف و تصحیح آثار ادبی و تاریخی می پردازد و از یزد شناسان و یزد نگاران سرشناس است.

,

وی صاحب مقالات و تالیفات متعدد است که آمار مقالات ایشان افزون بر 800 مقاله می باشد از جمله کتاب هایی که به قلم یا به همت ایشان چاپ شده به «در تکاپوی صبح»، «یزد در سفرنامه ها»، «یادنامه استاد پیرنیا»، «تاریخ سال شماری یزد»، «خاطرات نواب وکیل»، «تصحیح تسکره شبستان»، «عروس سخن» اشاره کرد.

,

اکبرقلم سیاه در خصوص چگونگی گرایشش به نویسندگی گفت: این امری طبیعی بود. احساسات، عواطف، محیط و هر آنچه که تاثیراتی بر روح می گذارد آن را به جوشش و تکاپو وا می داشت. طبعا قلم ابزار انعکاس آن می شد و ظهور آن که به صورت نوشته ای شکل می گرفت.همچون مرکبی که سواری را به مقصد رساند.اما ارائه آن زمینه ای بیشتر برای استمرار کار فراهم می کرد.

,

وی با اشاره به اینکه در هر کاری مهمترین مسئله انگیزه می باشد که مثل موتور محرکی در انسان وجود دارد اظهارکرد: نوشتن گویی جز وجود وزندگی من بوده است، وقتی که اندیشه و فکر باشد سوالاتی را در ذهن ایجاد می کند و این سوالات میدانی می خواهد که طرح شود یا از طریق گفتن یا نوشتن، این میدان برای من نوشتن بوده است.

,

, ,

وی با توجه به اینکه علت های مختلفی برای موفقیت در نویسندگی وجود داردبیان کرد: که یکی از دلایل توجهاتی است که خوانندگان و اطرافیان به نوشته های من داشتن و این امر باعث می شد که انگیزه ایجاد شود و این نوشتن ها استمرار داشته باشد.

,

نویسنده پیشکسوت یزدی با بیان اینکه کتاب های تالیقی اینجانب در مورد یزد بیشتر مورد مطالعه وعلاقه اهل پژوهش این دیار بوده است گفت: هر یک از این کتابها به مناسبت موضوع، مخاطبان خود را داشته است.

,

یکی از تالیفات که مورد استقبال عموم قرار گرفت نوشته دوم من به نام «تاریخ سال شماری یزد» می باشد. در این کتاب تاریخ واتفاقاتی که در یزد رخ داده است با مدارکی که وجود دارد آمده است و برای کسانی که می خواستند در مورد یزد اطلاعات کسب کنند بسیار مفید و مورد استقبال قرار گرفت. کار دیگر فرهنگنامه یزد است کاری سنگین و گسترده ومرجعی است برای مطالعه یزد، که مورد توجه قرار گرفت و کتاب برگزیده یزد در سال 1394 شد.

,

قلم سیاه با اشاره به اینکه از نظر آمار به نظر می رسد که تعداد کتابخانه های استان در وضعیت مطلوبی است اذعان کرد: هر چند که باید اصول و استانداردهای تعریف شده جهانی را در نظر داشت که این اصول یعنی تطابق جمعیت با کتابخانه های موجود، نکته قابل توجه میانگین ساعت مطالعه درکشور و استان یزد کم می باشد که این معضلی است که از سال ها قبل وجود داشته و همچنان وجود دارد و برای حل شدن این مسئله باید برنامه هایی جدی و بنیادی داشت.

,

این پژوهشگر استانی با بیان اینکه عوامل متعددی موجب گرایش بیشتر جوانان به امر مطالعه خواهد شد گفت: جامعه ما باید به این باور باشد که عامل  مهم برای رشد و تعالی هرانسانی مطالعه است. زیرا کتاب های خوب عاملی باز دارنده از اتلاف عمر است که گرانبهاترین سرمایه هر انسانی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه