اخبار داغ

کرمانشاه لرزید، تبریز تلنگر خورد؛

زلزله و درس‌هایی که از آن گرفته نمی‌شود

زلزله و درس‌هایی که از آن گرفته نمی‌شود
به نظر می‌رسد اگر از خسارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بلایای طبیعی در گذشته و حال درس نگیریم و در گذر زمان آنرا فراموش کنیم باید تاوان بیشتری را در آینده بپردازیم که شاید جبران کردنش خیلی سخت باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، بازهم زلزله، باز این بلای طبیعی به خشم آمد و بسیاری را داغدار کرد و حاصلی جز ویرانی به جا نگذاشت. دیروز زلزله رودبار، منجیل، بم و ورزقان دل جامعه ایرانی را به درد آورد و امروز زلزله 3/7 ریشتری کرمانشاه داغ دل ایرانیان را تازه کرد. چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار. همدردی و همدلی واِژه‌‌‌‌هایی نیستند که به به اندازه کافی تسلی دل بازماندگانی باشند که در این حادثه همه چیز خود را از دست داده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

زلزله یکشنبه شب هفته گذشته در کرمانشاه نه اولین زلزله در تاریخ این کشور بود و نه آخرین آن خواهد بود. زلزله بدون اطلاع قبلی می‌‌آید و در عرض چند ثانیه زمین و زمان را به هم می‌‌ریزد و آنچه می‌‌ماند ویرانی و خرابی است. اما چرا از وقوع گاه و بیگاه زلزله در این سرزمین درس عبرت نمی گیریم با اینکه می دانیم ایران جز کشورهای حادثه خیز بوده و به طور میانگین هر سال بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله حادث می شوند و خسارت های جانی و مالی بسیاری به جای می گذارند. مگر نه اینکه زلزله های قبلی روح و جان ایرانی جماعت را مکدر و پریشان حال کرده اند و اظطراب و نگرانی از وقوع زلزله های بعدی سراسر وجود آنها را فرا گرفته است.

,

واقعیت این است که با افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی، آسیب پذیری انسان امروزی نیز در برابر حوادث طبیعی دوچندان شده است. تمرکز بالای جمعیت در مناطق حاشیه شهرها، آپارتمان نشینی ، وجود بافت های فرسوده و از همه مهمتر عدم نظارت کافی بر ساخت و سازها، شهرها را در برابر سیل و زلزله بی دفاع کرده است.

,

به گواه تاریخ زلزله در گذشته 12 بار تبریز را با خاک یکسان کرده است و اکنون نیز خطر زلزله احتمالی در کمین ساکنان این کلانشهر است. گسل شمال تبریز خود زنگ خطر و علامت هشداری برای این شهر است و اینکه باید در همه حال آمادگی مان را حفظ کنیم. البته آسیب پذیری شهر در برابر زلزله محرز است، تا چند سال پیش مناطقی از تبریز که بر روی گسل زلزله قرار دارند خالی از سکنه بودند اما اکنون شهرک های باغمیشه، ولی امر، ارم و یوسف آباد تبریز دقیقا بر روی گسل ساخته شده‌‌اند.

,

مسئول کس یا کسانی هستند که اجازه ساخت و ساز در این مناطق را در گذشته داده‌‌اند و در حال حاضر نیز مجوز ساخت برجها و مجتمع های مسکونی و تجاری را می‌‌دهند. کسب سود و رسیدن به منافع اقتصادی برای آنها مهمتر از جان و مال مردم است در غیر این صورت هرگز اجازه ساخت و ساز در مناطق زلزله خیر تبریز را صادر نمی کردند.

,

آنچه بر شدت تخریب زلزله احتمالی تبریز خواهد افزود وجود پالایشگاه و پتروشیمی در مجاورت این شهر است و این صنایع باید به مکان دیگری در خارج از شهر منتقل شوند. همچنین وجود بافت‌های فرسوده و 400 هزار حاشیه نشین در تبریز خطرهای بالقوه دیگری هستند که در صورت وقوع زلزله فاجعه انسانی رخ خواهد داد. مشکل اساسی دیگر این است که اغلب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تبریز در برابر زلزله مقاوم ساخته نشده‌اند و متاسفانه آسیب پذیر هستند. این عامل ارائه خدمات درمانی به حادثه دیدگان زلزله احتمالی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بر دامنه فاجعه خواهد افزود.

,

به نظر می‌رسد اگر از خسارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بلایای طبیعی در گذشته و حال درس نگیریم و در گذر زمان آنرا فراموش کنیم باید تاوان بیشتری را در آینده بپردازیم که شاید جبران کردنش خیلی سخت باشد. ساخت سازه‌ها با مصالح با کیفیت و نظارت دقیق بر ساخت و سازها مهمترین عواملی هستند که می‌توانند خسارت‌ها و تلفات انسانی زلزله را کاهش دهند.

,

زلزله کرمانشاه به خوبی نشان داد که ما در مدیریت بحران ضعف داریم. کندی و سریع عمل نکردن در امدادرسانی، بی‌نظمی در توزیع اقلام مورد نیاز آسیب دیدگان و انتشار اخبار جعلی و شایعه در چند روز اخیر به خوبی مشهود بود.

,

البته پس از درخواست مقام معظم رهبری برای تسریع در کمک به زلزله زدگان، ارتش و سپاه وارد میدان شدند و سپس مردم نیز برای کمک به هموطنان کرمانشاهی آستین‌ها را بالا زدند و مثل همیشه در صحنه نمایش همدلی ملی پیشقدم شدند و از مسئولان سبقت گرفتند.

,

مجید قنبرزاده

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه