اخبار داغ

اولین بانوی موکب دار چناران مطرح کرد:

کار فرهنگی را ضمیمه اسکان، درمان و پذیرایی کردم

کار فرهنگی را ضمیمه اسکان، درمان و پذیرایی کردم
اولین بانوی موکب دار چناران مطرح کرد: یکی از دغدغه‌هایی که در ایام روزهای آخر صفر در کنار فراهم کردن لوازم پذیرایی و درمان برای زائران امام هشتم مطرح است، مباحث فرهنگی است که سعی کردم به این نکات توجه کنم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای چناران، اولین موکب استقبال از زائران امام رئوف در چناران در صفر سال ۱۳۷۸ هجری شمسی، در چناران، مقابل مسجد امام رضا علیه‌السلام، اولین موکب استقبال و پذیرایی از زائران پیاده امام رضا علیه‌السلام ایجاد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای چناران,

 

,

مسجد امام رضا علیه‌السلام در ورودی شهر چناران از سمت قوچان واقع است. در آن زمان فاطمه دلدار و جمعی از عاشقان امام رئوف، با همکاری پایگاه بسیج شهید رضوی و پایگاه خواهران امام رضا علیه‌السلام مسجد، از منابع کمک‌های مردمی، با چای و شربت از زائران امام رضا علیه‌السلام پذیرایی می‌کردند و امکان اسکان زائران در مسجد فراهم بود.

,

 

,

دلدار، اولین بانوی خادم و موکب دار شاه خراسان در چناران به ندای چناران گفت: قریب به پنج سال بعد راه‌اندازی اولین ایستگاه صلواتی و اسکان زوار، خادمان امام رضا علیه‌السلام با افزایش جمعیت زائران پیاده، توان خود را افزایش داده و توانستند با غذای گرم میزبان میهمانان هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت باشند.

,

 

,

وی افزود: فعالیت اصلی این خادمان که شامل پذیرایی، درمان و اقدامات فرهنگی بود از سال ۱۳۸۱ با برپایی چادر راه‌اندازی شد. وسایل درمانی از اهالی شهر تأمین می‌شد. مردم دکتر می‌رفتند و دارو می‌گرفتند و داروها را در اختیار موکب داران قرار می‌دادند.

,

 

,

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۵ با کمک و پیشنهاد آقای کوثری (رحمت‌الله) این ایستگاه به ستاد اسکان زائرین تبدیل شد و به‌طور رسمی با ارگان‌های دولتی ارتباط گرفتیم و تا به امروز سعی داشته‌ایم هرسال به کیفیت میزبانی زائران پیاده بی افزاییم.

,

 

,

آموزش امدادگر و اعزام به سایر موکب‌ها

, آموزش امدادگر و اعزام به سایر موکب‌ها,

 

,

دلدار خاطرنشان کرد: در آن زمان یکی از بسیجیان پایگاه خواهران مسجد امام رضا (ع) پرستار بود و توانست بحث آموزش خادمان، جهت درمان زائران پیاده را با جدیت دنبال کند. چندین نفر از خواهران پایگاه جهت پانسمان و اقدامات اولیه درمان آبله و غیره آموزش دیدند و جهت ارائه خدمات به سایر موکب‌های بین‌راهی، اعزام می‌شدند.

,

 

,

وی عنوان داشت: هرسال که می‌گذشت، به تعداد زائران پیاده حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام افزوده و نیاز به امدادگران بیشتر می‌شد. هلال‌احمر در آن زمان در چناران شعبه‌ای نداشت. خادمان این موکب (که به‌عنوان ستاد اسکان شناخته می‌شد) با هلال‌احمر استان رایزنی کردند و قرار شد در ازای دریافت وجهی، امدادگری را جهت آموزش و برگزاری کلاس به شهرستان چناران اعزام کنند.

,

 

,

وی ادامه داد: علاقه‌مندان به درمان و خدمت به راهیان حرم رضوی مبالغی را جهت برگزاری کلاس هلال‌احمر تأمین کردند و برای امدادگران مجوز امدادرسانی صادر شد و به‌صورت نظام‌مند‌تر از گذشته این امدادگران به موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی دیگر شهرستان اعزام می‌شدند و ارائه خدمت می‌کردند.

,

 

,

کار فرهنگی، ضمیمه اسکان، درمان و پذیرایی شد

, کار فرهنگی، ضمیمه اسکان، درمان و پذیرایی شد,

 

,

این خادم الرضا ادامه داد: علاوه بر پذیرایی، اسکان و درمان به دنبال انجام کارهای فرهنگی در این ایام بودیم. از خواهران و برادران طلبه حوزه علمیه شهرستان و افرادی که تحصیلات مرتبط با مشاوره داشتند در این راستا استفاده کردیم.

,

 

,

دلدار افزود: آموزش‌های لازم در بخش‌های احکام، سبک زندگی و نکات بهداشتی و ... در حین درمان، به‌صورت حلقه‌ای به زائران پیاده ارائه می‌شود.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر بحث‌های بصیرتی مانند پخش فیلم عمار در این ایستگاه انجام می‌شود و علاوه بر پذیرایی، خوراک فکری و فرهنگی به زائران پیاده امام رضا علیه‌السلام ارائه می‌شود.

,

 

,

وی با اشاره به وجود تعلق‌خاطر زیاد اعضا به ایستگاه، گفت: کسانی که امروز پای‌کار هستند، زمانی بچه‌های کوچکی بودند و الان پدر و مادر شدند و با فرزندانشان اینجا می‌آیند و خدمات می‌دهند. شاغلین با پیمان‌کار خود قرار کرده‌اند که این ۱۰ روز مرخصی باشند و پا به جفت در خدمت امام رضا(ع) باشند.

,

 

,

ایستگاه، به ستاد مرکزی اسکان زائران تبدیل شد

, ایستگاه، به ستاد مرکزی اسکان زائران تبدیل شد,

 

,

دلدار ادامه داد: با زیاد شدند تعداد موکب‌ها در سالهای اخیر، این ایستگاه به‌عنوان ستاد مرکزی اسکان زائرین به بقیه موکب‌ها خدمات‌دهی می‌کند.

,

 

,

وی افزود: ازنظر کمک‌های مردمی، نهاد امام‌جمعه، مبالغی را که از نمازگزاران جمع‌آوری می‌کند تحویل ستاد داده است، شهرداری، سپاه، هلال‌احمر، کارخانه قند، شرکت درنا و شبکه بهداشت همکاری‌های غیر نقدی خوبی با این ایستگاه دارند.

,

 

,

وی بابیان اینکه سابقاً بخش قابل‌توجهی از کمک‌هایی مردمی صرف خرید دارو و اقلام درمانی می‌شد، گفت: شبکه بهداشت دارو را رایگان در اختیار ما می‌گذارد و این برای ما بسیار ارزشمند است.

,

 

,

دلدار خاطرنشان کرد: باوجوداینکه هیچ ارگان خاصی ازنظر مالی کمکی به ما نکرده است، خدام این موکب از محل کمک‌های مردمی، روزانه حداقل پذیرای دو هزار نفر به‌صرف نهار و هزار نفر به‌صرف شام هستند که این علاوه بر میان وعده‌ها و صبحانه می‌باشد.

,

 

,

وی در خصوص ایستگاه‌های صلواتی تحت پوشش ستاد اسکان، گفت: روستاهایی محمدآباد، شیخ کانلو، سیدآباد، علی زینب و مسجد صاحب‌الزمان (عج)، مسجد اعظم، مسجد امام حسن عسگری، حسینیه مسجد بیت الزهرا (س)، زینبیه، مسجد امام سجاد (ع) و غیره را تحت پوشش داریم و با یکدیگر همکاری و تعاون داریم و ارائه خدمت می‌کنیم.

,

 

,

سهم قرعه‌کشی ۱۰ میلیونی به نام ایستگاه

, سهم قرعه‌کشی ۱۰ میلیونی به نام ایستگاه,

 

,

دلدار در ادامه گفت: ما، ماه‌به‌ماه به ماه قرعه‌کشی خانگی ۱۰ میلیون تومانی داریم که هرماه به‌قیدقرعه به یک نفر، ۱۰ میلیون تومان به‌عنوان قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

,

 

,

وی افزود: بانوان این موکب با مشارکت هم، یک سهم به نام ستاد خریداری کرده‌اند و اولین قرعه را به ستاد اختصاص داده‌اند که از این محل، پتوهای زیادی به‌صورت مشارکتی خریداری شده است.

,

 

,

وی بابیان اینکه این ایستگاه به الگویی برای سایر پایگاه‌ها و موکب‌ها تبدیل شده است، گفت: بعد از اتمام پیاده‌روی، خانم‌ها، پتوها را شسته و خشک می‌کنند تا سال آینده مورداستفاده قرار گیرند.

,

 

,

 

,

دلدار در خصوص مشکلات پیش رو ستاد اسکان زائران پیاده امام رضا علیه‌السلام نیز بیان داشت: قبل از اینکه از ایستگاه به ستاد اسکان تبدیل شویم، مکانی را در مسجد امام رضا(ع) در اختیار داشتیم که می‌توانستیم پتو، فلاکس و سایر وسایل را در آنجا قرار دهیم؛ اما از زمانی که بنر ستاد اسکان بر سردر موکب زده شده است، دیگر این مکان را در اختیار ما قرار نمی‌دهند و نمی‌دانیم این وسایل را برای سال آینده در کجا نگهداری کنیم و این یک از مشکلاتی است که ذهن خدام الرضا (ع) را به‌شدت درگیر کرده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه