اخبار داغ

مدیرعامل خانه خیریه دیابت اردبیل عنوان کرد:

هشدار نسبت به بروز سونامی دیابت کودکان در اردبیل

هشدار نسبت به بروز سونامی دیابت کودکان در اردبیل
مدیرعامل خانه خیریه دیابت اردبیل نسبت به بروز سونامی دیابت در بین کودکان اردبیلی هشدار داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا سید شیوا اسبقیان مدیرعامل خانه خیریه دیابت اردبیل در گفتگو با خبرنگار سبلان‌ما، با هشدار نسبت به بروز سونامی دیابت در بین اردبیلی‎ها گفت: موارد ابتلاء دیابت در بین کودکان اردبیلی نگران کننده است و اگر تمام جامعه نسبت به این وضعیت حساس نشوند وضعیت اسفبار خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

اسبقیان تصریح کرد: ابتلا دانش‌آموز مقطع ابتدایی به بیماری دیابت بر اثر استرس و فشار وارده مدرسه جای تامل دارد و باید مسئولین آموزش و پرورش و وزارت بهداشتی ها در این خصوص پاسخگو باشند.

,

وی گفت: از روی چه اصولی به دانش آموزی که هنوز به آن یاد نداده ایم چگونه 4 ساعت پشت نیمکت مدرسه بنشیند تا یادگیری بهتری داشته باشد، را مجبور می کنند چند ساعت بیشتر برای کلاس های زبان و فوق برنامه سر کلاس بنشیند؟، آیا حساب این را نکرده اند که با این کار چه استرسی به دانش آموز وارد می شود استرسی که فاکتور مهم بروز بسیاری از بیماری های خطرناکی چون دیابت و بیماری قلبی است و حتی  در مواردی این استرس به خودکشی هم منجر شده است.

,

مدیرعامل خانه خیریه دیابت اردبیل تاکید دارد: با اینکه طبق آمارهای موجود، اغلب مبتلایان به دیابت در استان اردبیل از نوع 2 و در سن بالاها است که البته به اقتضای سنی به آن مبتلا شده اند؛ اما مشاهده موارد ابتلا به دیابت در بین دانش آموزان ابتدایی و تداوم رویه طولانی تر شدن ساعات حضور دانش آموزان در مدارس برای فوق برنامه‌ها و البته ترس و اضطراب دانش آموزان از امتحان های مکرر می طلبد که با ارائه آموزش های لازم از طریق روانشناسان و کارشناسان به خانواده ها، معلمان و مسئولین مدارس و حتی اساتید دانشگاه، از بروز بیماری دیابت و افزایش آمار آن جلوگیری کرده و جامعه را نسبت به این بیماری واکسینه کرد.

,

وی تاکید کرد: در شرایطی که طی 40 سال گذشته در ایران دیابتی ها چهار برابر شده اند و هر 14 دقیقه یک نفر مبتلا به این بیماری خانمان برانداز می شود، باید به عرصه پیشگیری ورود جدی تری کرد و از ظرفیت سازمان های مردم نهاد  در این امر مهم بهره برد.

,

مدیر خانه خیریه دیابت اردبیل، با بیان اینکه متاسفانه نیمی از مبتلایان نمی دانند که دیابت دارند، تصریح کرد: پیشگیری و مهار بیماری دیابت به پایش، رسانه و آموزش‌ مردم نیاز دارد.

,

اسبقیان خاطر نشان کرد: داشتن آینده ای سالم حق هر انسانی است اما تضمین کننده این حق در جامعه چه کسی است؟ آیا خانواده، مدارس ، سازمان ورزش و جوانان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این خصوص توانسته اند ایفاگر نقش خود باشند؟ این سوالی که هرکس در محدوده مسئولیت خود باید به آن پاسخگو باشد.

,

این پزشک اردبیلی تصریح کرد: در حال حاضر آمار بیماران دیابت  روز به روز در حال  افزایش است و این بیماری  هر روز هزینه های هنگفتی بر اقتصاد خانوده و بر جامعه متحمل می کند.

,

به گفته مدیرعامل خانه خیریه دیابت اردبیل، تاکنون پنج هزار مبتلا به دیابت در استان اردبیل عضو خانه خیریه دیابت اردبیل هستند که بیشتر آنها نیز از افراد کم برخوردار جامعه اند که  خدماتی چون ویزیت، مشاوره و دارو و دستگاه اندازه گیری قند خون رایگان از این خانه دریافت می کنند.

,

اسبقیان تاکید کرد:در شرایط کنونی استرس مهم‌ترین عامل بروز دیابت در جامعه است از این رو لازم است با ایجاد نشاط در جامعه درکنار تغذیه سالم راه پیشگیری از بیماری دیابت را در پیش بگیریم.

,

وی گفت: برای موفقیت در پیشگیری و مهار بیماری خطرناکی چون دیابت، همکاری دولت و سازمانهای مردم نهاد ضروری است و دولت باید بستر را فراهم کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه