اخبار داغ

پشت‌ پرده گرم‌شدن روابط اسرائیل و عربستان؛ سعودی‌‌ها چگونه در دام ترامپ و صهیونیست‌ها گرفتار شدند؟

پشت‌ پرده گرم‌شدن روابط اسرائیل و عربستان؛ سعودی‌‌ها چگونه در دام ترامپ و صهیونیست‌ها گرفتار شدند؟
مقامات رژیم صهیونیستی و خاندان سعودی در هفته‌های اخیر تصمیم گرفته‌اند که روابط پشت پرده خود را آشکار و عمومی کنند و مهمترین علت این همگرایی را مقابله با آنچه نفوذ ایران در منطقه می‎خوانند، اعلام کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میزان، در هفته‌های گذاشته بار دیگر موج ایران‌هراسی در میان کشور‌های عربی به سرکردگی عربستان سعودی افزایش یافته‌ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


اگرچه سیاست‌های خصمانه خاندان سعودی و دیگر شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج فارس علیه ایران و جریان‌های مقاومت در برابر زیاده خواهی‌های کشور‌های سلطه‌گر نام‌آشنا، موضوع تازه‌ای در فضای سیاست منطقه خاورمیانه نیست. اما در میان تحولات پرشتاب اخیر خاورمیانه آن‌چه بیش ازهمه جالب‌توجه است، تلاش مقامات سعودی و رژیم صهیونیستی برای آشکارکردن هرچه بیشتر روابط پیش از این پنهان‌وآشکارشان بود.

,
,

نزدیکی عربستان و اسرائیل

, نزدیکی عربستان و اسرائیل,


اگر پیش از این برای اثبات هماهنگی راهبردی کشور‌های عربی به ویژه عربستان با سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی در منطقه، نیاز به تحلیل و ارائه شواهد بود، هم‌اکنون، اما خود آن‌ها وسواس عجیبی بر آشکارکردن این رابطه دیرینه دارند.

,
,


در روز‌های گذشته دو خبر به فاصله کم از مقامات سعودی و رژیم صهیونیستی منتشر شد که آشکارا از عزم جدی خود برای ارتقاء روابط خود به سطح عمومی پرده برداشتند و باز هم مثل همیشه دشمنی با ایران حلقه وصل رابطه مقامات سعودی با رژیم صهیونیستی است.

,
,

عربستان و اسرائیل

, عربستان و اسرائیل,


در تاریخ ۲۲ آبان روزنامه الاخبار لبنان سند محرمانه‌ای از سوی وزارت خارجه عربستان منتشر کرد؛ این سند نامه محرمانه‌ای است که عادل الجبیر، وزیر خارجه، برای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نوشته که شامل خلاصه مسائل و پیشنهادات درباره طرح ایجاد روابط میان عربستان و اسرائیل با استناد به توافق شراکت راهبردی با آمریکاست.

,
,


در این سند که برای نخستین بار فاش شده تمامی اخبار اخیر از زمان سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان، درباره تلاش واشنگتن برای امضای توافق صلح میان عربستان و اسرائیل را فاش می‌کند. همچنین اطلاعاتی نیز درباره سفر‌های مقامات ارشد سعودی به تل‌آویو و مقاما اسرائیل به ریاض را ثابت می‌کند.

,
,

عربستان و اسرائیل

, عربستان و اسرائیل,


عادل الجبیر در نامه خود به محمد بن سلمان خواستار اتحاد راهبردی عربستان و رژیم صهیونیستی شده است، اما این رابطه را مشروط به مقابله همه‌جانبه به ایران می‌داند.

,
,


وی می‌نویسد: نزدیکی عربستان به اسرائیل بسیار مخاطره‌آمیز است، چراکه مساله فلسطین جایگاه معنوی و میراث تاریخی و دینی ویژه‌ای نزد کشور‌های مسلمان جهان دارد و عربستان تنها زمانی خطر رابطه با اسرائیل را می‌پذیرد که مطمئن شود آمریکا اقداماتی علیه ایران انجام می‌دهد.

,
,


چند روز پس از این مثلا افشاگری و انتشار نامه محرمانه عادل الجبیر به محمد بن سلمان، پادشاه آتی عربستان، به ناگهان رسانه‌های خبری گزارش دادند که رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، در اقدامی بی‌سابقه و برای نخستین بار با یک رسانه عربستان سعودی گفت‌وگو کرده و به تشریح زمینه‌های همکاری‌های مشترک عربستان واسرائیل پرداخته است.

,
,

 

,

عربستان و اسرائیل

, عربستان و اسرائیل,


«گادی آیزنکوت» روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان در گفتگو با روزنامه اینترنتی «ایلاف» عربستان اعلام کرد: اسرائیل برای مقابله با افزایش نفوذ ایران در منطقه آماده همکاری با ریاض است.

,
,


به نوشته این روزنامه سعودی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل گفته اسرائیل تمایل دارد با آنچه «کشور‌های میانه‌رو عرب» خواند به تبادل تجربه و همچنین برای مقابله مؤثر با نفوذ ایران در منطقه به «تبادل اطلاعات» با این کشور‌ها بپردازد.

,
,

عربستان و اسرائیل

, عربستان و اسرائیل,


همان‌گونه که در بالا گفته شد اعلام آشکار رابطه عربستان و رژیم صهیونیستی از سوی مقامات دو طرف، امری یک‌باره و ناگهانی نبوده بلکه تنها رابطه آن‌ها اکنون شکل رسمی و عمومی به خود گرفته است.

,
,


بهمن ماه سال گذشته، «ترکی فیصل» رئیس اسبق سازمان جاسوسی سعودی و شاهزاده متنفذ عربستان با «عاموس‌یادلین» رئیس اطلاعات نظامی، «یعقوب عامی درور» مشاور امنیت داخلی و «دوری گلد» معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کرد؛ و همچنین «انورعشقی» مشاور پادشاه سابق سعودی نیز سال گذشته به منظور رایزنی با مقامات صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد و در همان مقطع طی مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره، ضمن مخالفت با مسلح کردن فلسطینیان، اعلام کرد کشورش حاضر است سفارتش را در اسرائیل افتتاح کند.

,
,

عربستان و اسرائیل

, عربستان و اسرائیل,

با این‌حال بسیاری از کارشناسان و ناظران منطقه، تحرکات و اقدامات اخیر مقامات رژیم صهیونیستی و عربستان را در چارچوب راهبرد جدید آمریکا علیه ایران و همچنین سفر اخیر دونالد ترامپ به کشور‌های عربی و اسرائیل تحلیل می‌کنند و در واقع اتحاد عربستان و اسرائیل ابزاری برای پیش‌برد سیاست‌های ضدایرانی آمریکا در منطقه می‌دانند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه