اخبار داغ

مناظره علمی امام رضا (ع) موجب اسلام آوردن دانشمندان مذاهب دیگر شد/ رسالت امام نهضت ترجمه در پاسداری از اصول تشیع بود

مناظره علمی امام رضا (ع) موجب اسلام آوردن دانشمندان مذاهب دیگر شد/ رسالت امام نهضت ترجمه در پاسداری از اصول تشیع بود
از سیاست های مامون برگزاری مجالس مباحثه و مناظره علمی با دانشمندان ادیان و مذاهب مختلف بود اما امام با علمای ملل و ادیان به مناظره می پرداخت و در برخی موارد به اسلام آوردن طرف های مباحثه می انجامید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، امروز یکشنبه 28 آبان مصادف با شهادت علی بن موسی الرضا (ع) است، امامی که پس از رحلت پدرش امام موسی کاظم (ع) در سال 183 قمری به امامت رسید و 10 سال از امامت آن حضرت با خلافت هارون الرشید، 5 سال با خلافت پسرش محمد امین، و 5 سال آخر نیز با خلافت پسر دیگرش مامون همزمان بود. 

مامون تصمیم گرفت امام رضا (ع) را وارد دستگاه خلافت کند تا هم برای خود مشروعیتی دست و پا کند و هم علویان را راضی نگاه دارد. مامون نخست پیشنهاد کرد که خلافت را یکسره به آن حضرت واگذار کند اما امام این پیشنهاد را نپذیرفت. پس از مذاکرات بسیار میان ایشان، سرانجام پس از دو ماه، امام ولایتعهدی را پذیرفت به این شرط که از امر و نهی و حکم و قضا به دور باشد. 

پس از آن مامون دختر خود را به همسری امام دراورد و امر کرد تا لباس سیاه که نماد عباسیان بود به لباس سبز که نماد علویان بود تبدیل شود. حضرت رضا (ع) در هر فرصتی مامون را نصیحت می کرد. از مسائل مهم این دوره نهضت ترجمه است که سبب شد آثار فراوانی از حکمای یونان و اندرزنامه های ایران باستان به عربی ترجمه شود که این امر رسالت امام را در پاسداری از اصول و مبانی تشیع بسیار مهمتر جلوه می داد. 

از سیاست های مامون برگزاری مجالس مباحثه و مناظره علمی با دانشمندان ادیان و مذاهب مختلف بود. امام در آن مجالس حضور می یافت و با علمای ملل و ادیان به مباحثه و مناظره می پرداخت که در برخی موارد به اسلام آوردن طرف های مباحثه می انجامید. 

بنابر مشهورترین روایات، امام رضا (ع) به سم مامون شهید شده و به مرگ طبیعی از دنیا نرفتند و بنا بر قول مشهور حضرت یک فرزند بیشتر نداشت که امام جواد (ع) بود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از تیتریک, تیتریک,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه