اخبار داغ

هرمندحوزه هنرهای محیطی وزمینی:

خاک های رنگی منبع درآمد مردم محروم جزیره هرمز/ خدمات زیرساختی متولیان میراث فرهنگی و گردشگری مطلوب نیست +تصاویر

خاک های رنگی منبع درآمد مردم محروم جزیره هرمز/ خدمات زیرساختی متولیان میراث فرهنگی و گردشگری مطلوب نیست +تصاویر
هنرمند حوزه هنری های محیطی و زمینی گفت: در جزیره هرمز ظرفیت های بسیاری برای ایجاد اشتغال وجود دارد اما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نتوانسته اقدامات موثری در این زمینه انجام دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛نام هرمز تداعی کننده نام بزرگ خداوند به زبان ایران باستان است و بسیاری از صیادان در نوشته های تاریخی ازآن یاد کردندو جزیره هرمزاین یکی از نقاط شاخص هرمزگان است که بیش از یک قرن در در تسلط بیگانگان بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

از جزیره هرمز میتوان به عنوان یکی از گنبد های نمکی مهم و یکی از شگفتی های زمین شناسی در جهان یاد کرد و تا کنون کوه ها وغارهای نمکی متعددی دراین جزیره کشف شده است.

,

دکتر احمد نادعلیان، هنرمند حوزه هنرهای محیطی و زمینی در گفتگو با خبرنگار هرمز، اظهار کرد: من در سال 1342 در خانواده ای سنگسری به دنیا آمدم و در سال 1362 وارد دانشگاه هنرهای زیبا شدم و برای تحصیل رشته نقاشی را انتخاب نمودم و بعد از فارغ التحصیلی چند سال در فرانسه زندگی کردم و بعد از پذیرفته شدن در دانشگاه مرکزی انگلیس به این کشور رفتم.

,

هنرمند حوزه هنرهای محیطی و زمینی ادامه داد: در سال 1375 پس از اخذ مدرک دکترا به ایران بازگشتم و تصمیم گرفتم مانند اجدادم در چادر و کوهپایه های دماوند زندگی کنم؛ در این سالها با ابتدایی ترین ابزار کار بر روی سنگ را شروع کردم و ماهی های حکاکی شده روی سنگ را به کف رودخانه می انداختم و با وسعت دادن به این کار به بیش از 45 کشور سفر کردم.

,

نادعلیان با بیان اینکه هدف از این کار معرفی ایران به دنیا است، تصریح کرد: این افتخار من است که آثارم در کتاب هنر معاصر به زبان های مختلف چاپ شده است و آرزوی من نشان دادن بیشتر کشورم ایران به مردم دنیاست.

,

, ,

وی با اشاره به نحوه علاقه مندی خود به جزیره هرمز، گفت: من دو فصل بهار و تابستان را در روستای محل زندگیم پلور می گذراندم و در فصل های سرد سال مجبور به تحمل هوای آلوده تهران بودم، در سال 1385 به جشنواره مجسمه های شنی که در هرمز برگزار می شد، دعوت شدم و بعد از آن مجذوب طبیعت بکر این جزیره شدم.

,

هنرمند حوزه هنرهای محیطی و زمینی با اشاره به علاقه مندی به در ارتباط بودن با بومیان جزیره، بیان کرد: دو سال بعد از اسکان در جزیره هرمز تصمیم گرفتم برای بانوانی که تحت پوشش بهزیستی بودند، نقاشی با خاک را آموزش بدهم و بعد از عملی شدن این ایده به هنرجویان پیشنهاد دادم که از هنر خود برای کسب درآمد استفاده کنند.

,

نادعلیان با تاکید بر اینکه در ابتدا از این پیشنهاد استقبال نشد، اظهار کرد: شغل زنان در هرمز ماهی فروشی بود و جز این تنها شغلی که عرف می پذیرفت، فروش تخمه بود! زمانی که از آنان درخواست کردم صنایع دستی خود را به فروش برسانند، قبول نکردند و من برای شجاعت بخشیدن به آنان خود اقدام به دست فروشی کردم.

,

وی با اشاره به کند بود نرخ پیشرفت اقتصادی جزیره هرمز، تصریح کرد: جزیره هنوز شایستگی های لازم و امکاناتی که درخور اهالی و گردشگران را ندارد.هنرمند حوزه هنرهای محیطی و زمینی بیان کرد:یکی از مواردی که مردم جزیره هرمز را آزار می دهد بلاتکلیف بودن متولی اصلی میراث فرهنگی جزیره و نبود خدمات و زیر ساختی است که گردشگری را ساماندهی نماید در عمل هنوز دفتر راهنمای گردشگری در جزیره وجود ندارد و این در حالی است که اکنون گردشگری و مشاغل وابسته به آن تبدیل به شغل اول بسیاری از مردم جزیره هرمز شده است.

,

نادعلیان با اشاره به اینکه مسئولان باید تلاش کنند هزینه ها را در جای مناسب صرف کنند خاطر نشان کرد: در حال حاضر همه اهالی و امام جمعه جزیره هرمز برای برداشتن موانع گردشگری رغبت نشان می دهند و قطعا مردم پیشروتر از همه در حال آماده کردن زمینه ها برای جذب گردشگر هستند اما هنوز تا شرایط آرمانی فاصله است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه