اخبار داغ

تعطیلی نماز جماعت و برنامه های تنها قطب فرهنگی شهرستان / نگرانی و ناراحتی مردم مومن و انقلابی شهرستان سراب

تعطیلی نماز جماعت و برنامه های تنها قطب فرهنگی شهرستان / نگرانی و ناراحتی مردم مومن و انقلابی شهرستان سراب
جای تاسف هست که امروز به جای مخابره مراسم عزاداری ایام آخر صفر که مصادف با سالروز رحلت حضرت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا علیه السلام هست مجبوریم از بسته شدن درب مساجد و امامزاده سراب سخن بگوییم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, به گفته آقای محمد علی متولی پدر بزرگشان آقای عبدالحسین تاجر قره داغی بودند که به سراب کوچ کرده و چمنزاری که محل فعلی امامزاده بود را برای کشاورزی خریداری می کنند و هنگام شخم زدن زمین به لوحی سنگی برخورد می کند ، که وجود قبر امامزاده ای را در محل نشان می داده .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سراب,

به کمک فرزندش محمد حسین متولی و اهالی سراب شروع به ساخت مقبره و بنا به سبک اسلامی میکنند . و زمین خود را وقف امامزاده و قبرستان میکنند .

,

امام زاده سراب  پیشنیه ای تاریخی را در دل خود جای داده است و اما چند زمانی نیست که امامزادگان سراب که در بقعه ای که در شان آنها نبود و گرد و خاک بر همه جای آن سایه افکنده بود و ضریح چوبی مدفنشان بود می گذزد.

,

, ,

تصویری از ضریح چوبی امام زاده سراب

, تصویری از ضریح چوبی امام زاده سراب,

 

,

همین چند سال پیش اوضاع در این امام زاده به گونه ای بود که هم محیط نامناسب اطراف از طرفی موجب ترس جوانان برای حضور در آنجا می شد و هم فرقه های رنگارنگی که هر روز از گوشه و کنار قد علم می کردند باعث می شد تا جوانان از ترس اینکه مبادا انگی بر آنان زده شود در آنجا حضور پیدا نمی کردند و محجوریت امامزاده سراب به حدی بود که گاه اگر به کسی می گفتی در سراب هم امامزاده ای هست باورش نمی شد و آدرس را از شما می خواست هرچند بعد از مراجعت با درب بسته مواجه می شد.

,

تا اینکه در سالهای اخیر مقام معظم رهبری با تاکید بر لزوم توجه به فرهنگ فرمودند: بقاع متبرکه باید به قطب های فرهنگی کشور تبدیل شوند.

, بقاع متبرکه باید به قطب های فرهنگی کشور تبدیل شوند.,

تاثیر معنوی این پیام از طرفی و از طرفی دیگر شورو علاقه جوانان سرابی به مکتب اباعبدالله الحسین علیه السلام موجب شد تا با یک همدلی جوانان و طلاب و هیئت امنایی که امروز دیگر هیئت امنا نیستند پای کار آمدند و در مدتی کوتا و با همتی که مردم مومن سراب به خرج دادند سروسامانی به امامزاده سراب دادند و اقدام به ساماندهی امامزاده و نصب ضریح و کاشی کاری و … کردند و در محرم سال ۹۳ از ضریح جدید امامزاده سراب رو نمایی شد.

,

 

,

فیلم رونمایی از ضریح امامزاده را می توانید در لینک زیر ببینید.

,

پرده برداری از ضریح امامزاده سراب.

, پرده برداری از ضریح امامزاده سراب.,

, ,

 

,

متولیان امامزاده سراب از همان اوایل آغاز فعالیتهای فرهنگی با توجه به حدیث شریف ثقلین و برخلاف بسیاری از مجالس عزا توجه به قرآن و مفاهیم قرآنی, در کنار توجه به عزاداری و بصیرت افزایی را سرلوحه کار خود قرار دادند تا جایی که سخنرانی و عزاداری و قرآن و دعاخوانی همگی در یک چهار چوب مشخص در اینجا برگزار شد و امامزاده از این آسیب به برکت حضور روحانیون و توجه امامزادگان  که از آسیب های عزاداری ها و محافل عزاداری است مصون ماند.

,

 

,

حضور سخنرانانی چون آیت الله فروغی, آیت الله وطن خواه و روحانیون برجسته و اساتید اخلاق حوزه علمیه قم و اساتید حوزه شهرستان سراب موجب شد هر روز به تعداد جوانانی که تشنه بصیرت و حقایق بودند در این مکان افزوده شود و به واقع امامزاده سراب تبدیل به قطب فرهنگی در شهرستان سراب شد.

,

تا جایی که برخی از جوانان ارزشی و انقلابی حتی مراسم عقد خود را به جوار امامزادگان سراب کشیدند.

,

, ,

 

,

شب های احیا, دعای عرفه, عزاداری های خیابانی, دعای کمیل, توسل و ندبه و همه و همه پرشور برگزار شد.

, , , , , ,
, , , , ,

گفتنی است تمام مراسمات آن هم با کیفیت بالا تا چندی پیش در امامزاده سراب و در جوار شهدا برگزار می شد و در ایام خاص مانند شب های قدر علاوه بر داخل امام زاده صحن و حیاط نیز پر از عزاداران می شد و زمینه را برای ایجاد مهدیه آماده می کرد که باز با همت هیئت امنایی که امروز خلع شده اند زمین مهدیه خریداری شده و برای احداث آماده شده است.

,

, ,

متاسفانه چند روزی است سیاسی کاری ها , نگاه از بالا به پایین و عدم توجه به تلاش هیئت امنا و جوانان مومنی که برای پای گیری امامزاده سراب عرق جبین ریخته و آبروی خود را در این راه گذاشته اند موجب شده نماز های جماعت و مراسمات امامزاده یا تعطیل و یا درحدی که در شان امامزاده سراب نباشد برگزار شود.

,

به عنوان مثال تصویری که امروز در شب شام غریبان امام رضا علیه السلام از امام زاده گرفته شده را در ادامه می بینیم, تصویری که باید برای آن گریست.

, , , , , ,
, , , , ,

البته انعکاس برنامه های امامزاده در کانال ها و سایت های خبری در ایام گذشته و بی خبری از برنامه های این مکان در چند روز گذشته خود گویای همه چیز هست که نمونه هایی از مراسمات برگزار شده با جستجوی کلمه «امامزاده» در قسمت جستجوی سایت به خوبی آشکار هست.

,

یکی از عزیزان امروز در فضای مجازی با گله از تعطیلی برنامه های امامزاده سراب نوشت:

,

درب بسته مساجدسراب ،،،،،،
اینجاست که بر ماتم عزادران باید گریست

,
,

ــ چرا ، و به چه علت، عصر امروز یکشنبه ۹۶/۸/۲۸ مصادف با شهادت امام رضا ،ع، درب مساجد امیرالمومنین ،ع، و خلیفه بیگی و امام زادگان سراب بروی عزادارن ” بسته ” است

,

ــ مگه مردم سراب” سنی” هستند !!!؟؟؟ عصر امروز ،چرا از عزادری بر امام رضا ،ع، خبری نیست

,

ــ عصر امروز، طبق رسم همه ساله ، پدر پیرم را به مسجد امیرالمومنین ،ع، و سپس به امام زاده بزرگ سراب ،بردم و با درب قفل شده اینها مواجه شدم که در ۱۰۰ سال پیش در نوع خودش بی نظیر بود

,

ـ همچنین عصر رحلت پیامبر ،ص، و شهادت امام حسن ،ع، در هیچ یک از مساجد “سراب” مراسم عزاداری نبود، چرا
ــ و،،،، اینجاست که باید بر عزاداران شهرستان سراب گریست.

,
,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه