اخبار داغ

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه کردستان:

توضیحات معاون فرهنگی دانشگاه کردستان در خصوص قانون پوشش در محیط دانشگاه

توضیحات معاون فرهنگی دانشگاه کردستان در خصوص قانون پوشش در محیط دانشگاه
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه کردستان با بیان اینکه مسئله پوشش مناسب فقط مختص دانشجویان نیست بلکه کل اساتید, اعضای هیئت علمی, کارکنان و کارمندان دانشگاه را نیز شامل می شود گفت: در این برنامه قصد داریم که به دانشجو, به استاد, به کارمند و تمام افرادی که با محیط دانشگاه سروکار دارند بگوییم که هر پوششی مناسب محیط دانشگاه نیست البته فقط بصورت ارشادی و لسانی.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کرددانش،درب ورودی هر دانشگاه مزین است به تابلوئی که قوانین و ضوابط انضباطی آن دانشگاه در آن منقوش است که رعایت ضوابط پوششی یکی از موارد نوشته شده در این تابلو هاست اما با چرخی در تمام دانشگاه ها به این نتیجه میرسیم که تنها چیزی که به چشم نمیخورد رعایت این قوانین و ضوابط است و دانشجو با هر پوشش و آرایشی که دوست دارد در کلاس درس و محیط علمی وارد میشود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرددانش,

 
در بسیاری از مراکز آموزشی دنیا قوانین سفت و سختی برای نوع پوشش دانشگاهیان برقرار است, هر چند قوانین پوشش در دانشگاه های غرب به مراتب سخت گیرانه تر از دانشگاههای کشور ما است؛ چرا که آنها به این نتیجه رسیده اند که پوشش موجب افزایش بازدهی علمی می شود, اما ما قوانین پوشش و حجاب در دانشگاه ها را تنها قاب گرفته ایم و به دیوار زده ایم و آنها را نه رعایت و نه اجرا میکنیم.
 
این روزها بحث بی‌حجابی و بدحجابی در جامعه به وضوح مشاهده می‌شود و دانشگاه‌ها نیز به عنوان یکی از اثرگذارترین بخش های جامعه، شاهد وجود این وضعیت هستند امروز در دانشگاه‌ها شاهد کمرنگ شدن و بعضا بی رنگ شدن حجاب در بین دانشجویان هستیم که پیامد آن به ایجاد انحرافات بسیار در این محیط دامن می زند.

,
,
,
,

 

,

در طی روزهای اخیر بنری با عنوان «پوشش مناسب دانشگاهیان» در سطح دانشگاه کردستان نصب شده است, بنری که در آن تاکید شده است  که دانشگاهیان باید پوشش همواره ساده و آراسته با وضعیت مناسب و در شان دانشگاه داشته باشند و با لباس سایر محیط ها نظیر جشن ها, محیط های تفریحی ورزشی و استراحت و ... متفاوت و به دور از مدهای افراطی باشد, این بنر همچنین در کانال های دانشگاهی به نظرسنجی گذاشته شد تا دانشجویان موافقت و یا مخالفت خود با اجرای این آیین نامه را اعلام کنن برای تشریح بیشتر این موضوع با معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان و تنی چند از دانشجویان به گفتگو نشستیم.

,

 

,

دکتر روشن خوشنواری معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه کردستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کُرددانش در تشریح این برنامه اظهار داشت: بعد از برگزاری جلسات مختلف کارشناسی در شورای فرهنگی و کمیته عفاف و حجاب تصمیم بر آن شد که الگوهای پوشش مناسب دانشگاهیان که تلفیقی از دو آیین نامه عفاف و حجاب دانشگاهیان و آیین نامه پوشش دانشگاهیان است را در محیط دانشگاه معرفی کنیم و با نصیحت و ارشاد و تذکر لسانی دانشگاهیان را با پوشش مناسب در محیط دانشگاه آشنا کنیم.

,

 

,

وی با بیان اینکه مسئله پوشش مناسب فقط مختص دانشجویان نیست بلکه کل اساتید, اعضای هیئت علمی, کارکنان و کارمندان دانشگاه را نیز شامل می شود گفت: در این برنامه قصد داریم که به دانشجو, به استاد, به کارمند و تمام افرادی که با محیط داشنگاه سروکار دارند بگوییم که هر پوششی مناسب محیط دانشگاه نیست البته فقط بصورت ارشادی و لسانی.

,

 

,

معاون فرهنگی دانشگاه کردستان گفت: در حال حاضر در حال نظرخواهی از دانشگاهیان هستیم و در گام بعدی طبق این آیین نامه به دانشگاهیان در ارتباط با پوشش نامناسب آنها تذکر می دهیم البته تاکید ما در این آیین نامه فقط روی خانم ها نیست و آقایان را هم شامل می شود چرا که همیشه دید اینگونه است که خانم ها در بحث حجاب بیشتر مورد توجه قرار می گیرند در حالی که آقایان هم از این قاعده مستثنی نیستند.

,

 

,

وی با بیان اینکه هر چند باید اعتراف کرد که با وضعیت مطلوب حجاب در محیط دانشگاه فاصله بسیاری داریم؛ اما مسئولین دانشگاه با عزم جدی پیگیر این موضوع هستند گفت: برخی از پوشش دانشگاهیان در دانشگاه کردستان مناسب نیست و این وضعیت هر سال بدتر میشود پس چاره ای نداریم و باید از جایی شروع کنیم و در مرحله اول قصد داریم با تذکر لسانی و بصورت نصیحت و ارشاد باعث ایجاد محیط آرام برای فضای علمی شویم.

,

 

,

, ,

خوشنوازی تاکید کرد: ما طبق این آیین نامه به دانشگاهیان نمیگوییم یک لباس را نپوشید یعنی دستور نمیدهیم که چی بپوشند ولی برای حفظ ساحت علم و ساحت دانشگاه برخی از لباس ها را که مناسب محیط دانشگاه نیست دانشجو ما نباید آن را بپوشد مثلا پوششی که مناسب جشن و عروسی است نباید در محیط دانشگاه پوشیده شود.

,

 

,

وی ادامه داد: رویکرد ما در این آیین نامه اخلاقی, نه حراستی است و نه انضباطی بلکه هدف ما این است به دانشگاهیان بگوییم حرمت محیط علمی باید نگاه داشته شود که یکی از وجوهات آن نوع پوشش ساده و متناسب با این محیط است.
 

,
,

معاون فرهنگی دانشگاه کردستان گفت: کدهایی که در این آیین نامه تصویب و ابلاغ می‌شود حتما الزام آور است و اگر دانشجویی بخواهد به عمد این موارد را رعایت نکند در مرحله اول تذکر، خواهش و توجیه می‌کنیم، اما اگر دانشجویانی بخواهند با رفتارهای فردی خودشان در زمینه حجاب دانشگاه را دچار مسئله کنند با آن‌ها برخورد می‌شود.
 

,
,

وی تاکید کرد: صرف نظر از دین و شریعت، در تمام دانشگاه‌های دنیا قوانین ویژه انضباطی در زمینه پوشش و جهت حفظ و حراست از کیان اشخاص و محیط علمی تعیین شده است, با نگاهی به مقررات برخی از معروف‌ترین دانشگاه‌های دنیا نکات جالبی به چشم می‌خورد که قابل تامل است, مطالعه مروری کدهای پوششی بسیاری از دانشگاه های جهان نشان می‌دهد که در این کدها حتی در خصوص استفاده از نوع پارچه و بافت و رنگ لباس و میزان گشادی آن، نوع کفش، آرایش موها و میزان بلندی آنها و... ضوابط خاصی تدوین شده است.

,

 

,

خوشنوازی با بیان اینکه حجاب در مرحله اول یک اصل اعتقادی و دینی است و در هر فضایی یک امر عرفی و اجتماعی است بنابراین کسانی که وارد فضایی می‌شوند باید پوشش حداقلی را که مناسب آن مکان است رعایت کنند تصریح کرد: به منظور صیانت از جایگاه و منزلت رفیع دانشگاه و همچنین حفظ و کرامت دانشجویی از کلیه دانشگاهیان شامل استاد, کارمند و دانشجو انتظار میرود با رعایت آئین نامه پوشش مناسب دانشگاهیان در حفظ محیط سالم دانشگاه کوشش نمایند.

,

 

,

وی تصریح کرد: دانشجویان باید به این امر توجه داشته باشند که دانشگاه به عنوان یک فضای آموزشی، علمی و فرهنگی دارای شئوناتی است که باید به آن احترام گذاشت و از رفتارهایی که هنجارهای متعارف را خدشه دار می کنند، پرهیز کرد.

,

 

,

معاون فرهنگی دانشگاه کردستان گفت: دانشجویان شناخت درستی در مورد مسئله حجاب ندارند و آن را محدودیتی برای خود می دانند درحالی که اگر با کارکردهای حجاب در محیط دانشگاه آشنایی کامل داشته باشند شرایط اینگونه نخواهد شد.

,

 

,

در ادامه به سراغ تعدادی از دانشجویان دانشگاه کردستان رفتیم تا نظر آنها را درباره پوشش مناسب دانشگاهیان که قرار است در دانشگاه اجرایی شود بپرسیم .

,

 

,

یکی از دانشجویان دانشگاه کردستان گفت: دانشگاه اسلامی یعنی نمود و اجرای کامل فرامین و شعائر دینی در تمام وجوه آن, اما امروز اگر بخواهیم وضعیت حجاب در سطح دانشگاه های کشور و از جمله استان کردستان را براساس معیارهای اسلامی بسنجیم میبینیم که حجاب دانشگاهیان از دانشجو و استاد گرفته تا کارمند و مسئولین دانشگاه ها وضعیت مطلوبی ندارد.

,

 

,

وی افزود: دانشگاه به عنوان یک نهاد مهم فرهنگساز در جامعه، اگر حجاب اسلامی را نهادینه کند، نتیجه آن به جامعه برمی‌گردد, اما خلاف این موضوع، در جامعه در حال شکل‌گیری است و شاهد کمرنگ‌تر شدن حجاب در دانشگاه‌ها, محیطی که باید منشأ علم و ایمان باشد هستیم.
 

,
,

این دانشجو ادامه داد: امروز فضای دانشگاه که باید محیطی سالم، مناسب و مساعد برای رشد علم و اعتقاد باشد آن چیزی نیست که از یک دانشگاه در یک کشور اسلامی انتظار می‌رود,  وضعیت حجاب در دانشگاه ها بسیار تاسف ‌بارتر از آن چیزی است که از یک دانشگاه اسلامی انتظار می‌رود.

,

, ,

دانشجوی دیگری گفت: لباس پوشیدن یک مسئله شخصی است نباید دیگران برایمان تصمیم بگیرند که چه لباسی یپوشیم, پو دانجو نباید زورکی باشد.

,

 

,

وی افزود: پوشش بعضی از دانشجوها زیاد خوب نیست درست. اما این مسله رت نمی شود با این طرح ها درست کرد, اصولا هر مسئله ای که در ان اجبار وجود داشته باشد عکس میدهد, موضوع پوشش نامناسب مشکل کل جامعه است نه فقط دانشگاه, متاسفانه این روزها دیواری کوتاه تر از دانشجو گیر نمی آورند.

,

 

,

دانشجوی دیگری گفت: متاسفانه در دانشگاه با طیفی از بدحجابی ها و بد عفافی ها از جانب برخی پسران و دختران مواجه می شویم که نمی دانیم با چه هدفی به دانشگاه آمده اند، برای علم آموزی؟ برای خوش گذرانی؟ برای مدرک؟ و یا اشتباهی مسیرشان به دانشگاه افتاده است, اینکه چه هدفی را از آمدن به دانشگاه دنبال می کنند کاری نداریم اما وظیفه مسئولان دانشگاه است که دانشجو را ملزم به رعایت قوانین و ضوابط  محیط های علمی کنند و اجازه ندهند دانشجو با هر نوع پوششی در دانشگاه حاضر شود.
 

,
,

وی ادامه داد: ما هر روز شاهد هستیم که برخی دانشجویان پر رنگ و لعاب‌تر از همیشه در دانشگاه ظاهر می‌شوند, این مسائل به حدی رسیده که عده ای دانشگاه را تبدیل به جولانگاه مد و ظاهرپرستی خود نموده و فضای عمومی دانشکده ها را با حریم خصوصی خود اشتباه گرفته اند.

,


این دانشجو ادامه داد: امروز بد حجابی در دانشگاه امری تعجب آور نیست و به پدیده ای معمولی و مورد پذیرش تبدیل شده است؛ وضعیت حجاب چیزی نیست که بتوان آن را با عدد و رقم و آمار و نمونه گیری بیان کرد، وضع حجاب چیزی است که میبینیم، میشنویم و حس میکنیم, شایسته است مسئولان با اعمال یک سری قوانین و جدی گرفتن آن ها این وضعیت را بهبود بخشند و کاری کنند که انرژی جوانان دانشجو به جای عرصه ناسالم در حوزه کار مفید علمی صرف شود, به حق شایسته نیست در مکانی همچون دانشگاه که نماد فرهنگ متعالی یک کشور است و باید مبدا تحولات جامعه و کارخانه انسان سازی باشد این چنین شاهد بی حجابی و بی تفاوت بودن نسبت به قوانین پوششی در ان بیداد کند.
 

,
,
,

دیگری گفت: طبق ضوابط دانشگاه ها، بایستی وضعیت پوشش دانشجویان در شان محیط آموزشی و مناسب باشد اما متاسفانه مشاهده می شود پوشش های غیرمتعارف، آرایش های غلیظ، و ...  به یکی از شاخصه های دانشجو بودن مبدل شده است  بنابراین بایستی برخوردی مناسب در زمینه عفاف و حجاب در دانشگاه ها صورت گیرد, صرف برگزاری همایش و تجلیل و تقدیر و گزارش نویسی برای رده های بالاتر، دردی را دوا نمی کند.

,

 

,

وی با بیان اینکه توقع می‌رود که در یک جامعه اسلامی مسئولان فضای علمی برای احیای امر الهی عفاف و حجاب پیش از پیش دغدغه‌مند باشند،  ادامه داد: مسئولین باید بپذیرد که با یک معضل فرهنگی روبرو هستند و برای آن چاره اندیشی کند؛ و با سکوت، انفعال و بی برنامگی خود قطعه گمشده فراموش شدن موضوع را به درستی تکمیل میکنند, کم توجهی و تغافل فرهنگی نسبت به مقوله حجاب نه تنها کمکی به حل آن نخواهد کرد بلکه در درازمدت پیامدهای منفی و نامطلوبی بر جامعه ما خواهد داشت.

,

 

,

امیدواریم اجرای کامل این آیین نامه در دانشگاه الگویی شود برای سایر دانشگاه

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه