اخبار داغ

واکاوی علت ناکامی عمران یا سارویه جدید/ کفگیر منابع مالی‌شان به ته دیگ خورده!

واکاوی علت ناکامی عمران یا سارویه جدید/ کفگیر منابع مالی‌شان به ته دیگ خورده!
در فصل گذشته تیمی تحت عنوان سازمان عمران در لیگ برتر کشور نماینده ساروی‌ها بود که تقریبا با کارنامه‌ای قابل قبول بقای خود را حفظ کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از مازند اسپرت، در فصل گذشته تیمی تحت عنوان سازمان عمران در لیگ برتر کشور نماینده ساروی‌ها بود که تقریباً با کارنامه‌ای قابل قبول بقای خود را حفظ کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مازند اسپرت,

اگر بخواهیم ریشه پیدایش این تیم در والیبال مازندران را بررسی کنیم، حاصل حضور کارگران این سازمان در قهرمانی والیبال کارگران ساری و مازندران و المپیاد ورزشی کارگران کشور، که در مکان سوم قرار گرفت، برمی‌گردد که به هیچ عنوان ساختاری برای حضور در لیگ برتر نداشت، زیرا سازمان عمران یک سانتی‌متر فضای ورزشی با تشکیلات اداری کوچک تحت عنوان باشگاه مجوز باشگاهی نداشت، که با نواع رایزنی‌ها و دورزدن‌ها و مساعدت مدیرعامل وقت تیمی روانه لیگ برتر شد که مجوز قانونی برای هزینه و حمایت مالی نداشت.

بهر حال این تیم با ۹۸ درصد نفرات غیربومی و بازیکنان و مربیان خارجی و سرمربیگری بهزاد محمودی در لیگ برتر حضور پیدا کرد، اما چون زیرساخت قانونی تیم‌داری منابع مالی نظارت بر هزینه‌ها نداشت با جسارت و شجاعت فراتر از موازین قانونی از قداست و حرمت والیبال مازندران به قیمت تحمیل بسیاری از قانون شکنی‌ها، که اگر در این شرایط افرادی بخواهند به دنبال دردسرسازی باشند مشکل ساز خواهند شد، زیرا اصول قانونی تیم‌سازی و تیم‌داری در تشکیلات دولتی رعایت نشده بود.

با توجه به بحران‌های مالی شهرداری‌های سراسر کشور، وضعیت بد اقتصادی فصل گذشته با ابقاء این تیم خاتمه یافت که باید همه مسئولان ورزش مازندران و مسئولان والیبال استان و شهرستان از سازمان عمران به جهت حمایت مطلق و مساعدت‌های مالی همه جانبه در احیای والیبال ساری در لیگ کشور قدردانی کنند؛ زیرا این سازمان عمران بود که تیمی از ساری را از مسابقات استانی تا لیگ برتر و سپس بقاء در بالاترین جایگاه والیبال کشور حمایت و هدایت کرد.

بنابراین هیچ یک از مسئولان ورزش مازندران و ساری و سکانداران والیبال استان و شهرستان، نمی‌توانند و نباید از سازمان عمران گله مند باشند که چرا در این فصل تیم‌داری نکرده است، زیرا با قانون مغایر و فصل گذشته نیز این سازمان با فداکاری محض و کسر از حق و حقوق پرسنل زحمتکش خود توانست منابع مالی به این تیم تزریق کند.

حاصل ایثارگری‌های پرسنل سازمان عمران همین بس که بسیاری از والیبالیست‌های ساری و مازندران صاحب نان و مسکن هم شدند و منافع مالی بسیاری از مسئولان و حتی بازیکنان این تیم نیز تأمین شد که حق قانونی آنها هم بود و شاید حق و حقوق آنها بیشتر از این بود که البته توان سازمان عمران نیز بیش از اینها نبود.

اما در این فصل بحث تأمین درآمد شهرداری با توجه به بحران های شدید مالی در سراسر کشور و خشکسالی اقتصادی و تأمین براورد هزینه‌ها و رعایت قانون به همراه اجرای دستور العمل سازمان بازرسی، پس از بررسی پیشنهاد هزینه های این فصل نماینده ساری در لیگ برتر که براوردهای مالی بسیار سنگینی مطرح شد مسئولان سازمان عمران اجازه دادند اهالی والیبال مازندران وساری به صورت مستقل تیمداری کنند زیرا بسیاری از مسئولان امور اعتقاد داشتند که اسپانسرمالی زیادی پشت درب این تیم برای حمایت از نماینده ساری لحظه شماری می‌کنند تا گوی سبقت را از رقیبان بربایند بر همین اساس تیمی به نام سارویه طی ۴۸ ساعت اعلام موجودیت کرد که باید به شجاعت مسئولان و بنیانگذاران این تیم نیز درود خطاب کرد.

در تحلیل این گزارش باید تصریح کرد که در هفته اول و دوم رقابت های لیگ برتر والیبال دو پیروزی برای نماینده ساری مخصوصا برابر کاله به دست آمد اما ظاهراً تا به امروز بازهم این سازمان عمران است که در تأمین تدارکات این تیم متحمل هزینه می‌شود ؛ در این ارتباط آقایان ضیافت گلریزان داشتند که منابع حاصله حتی جوابگو هزینه شام مراسم را نیز نتوانست تأمین کند و هیچ یک از ادارات و سازمان های مازندران و شهرستان ساری و بخش های خصوصی و دولتی اعلام آمادگی برای حمایت از این تیم نکردند.

در سویی دیگر اداره کل ورزش و جوانان مازندران و اداره ورزش و جوانان ساری نیز برابر قانون نمی‌توانند در بحث تیمداری و باشگاهداری وارد میدان شوند و مسئولان کنونی تیم نیز می‌دانند اگر هزینه کنند برگشت منابعی وجود ندارد و اگر سال گذشته هزینه شد از صفر تا صد آن را سازمان عمران متقبل شد بر همین اساس نمی‌تواند ریسک کند.

البته این‌گونه سرنوشت تلخ تنها در رابطه با تیم والیبال ساری نیست بلکه اکثر تیم‌هایی که پایه و اساس تیم‌داری ندارند و از منابع مالی پایدار محروم هستند به همین سرنوشت دچار می‌شوند؛ هزینه تیم‌داری در لیگ برتر آن هم در فوتبال و والیبال و کشتی و بسکتبال با گلریزان تأمین نمی‌شود و باید صندوق نسوز مفسدان اقتصادی حامیان این تیم‌ها باشند که برای نمونه از عابربانک سیار یکی از تیم‌های مطرح لیگ برتری باید یاد کنیم که پرداخت‌های میلیاردی‌اش به تیم همچون پول خورد برایش به حساب می‌آید و یا با وجود تیم‌هایی همچون پیکان، بانک سرمایه و سایپا در والیبال کشور، اجازه بقای به هیچ تیم دیگر داده نمی‌شود!

تیم‌هایی همچون نماینده ساری، گنبد و سایر شهرها تنها برای بازارگرمی لیگ برتر مجوز حضور دریافت می‌کنند؛ در هر فصل هم اگر اسپانسر مالی پیدا شود بلافاصله بدون هیچ‌گونه رقابتی در لیگ دو و یک و در لیگ برتر حضور پیدا می‌کنند متأسفانه لیگ برتر والیبال کشورمان از بی سازمان ترین لیگ های والیبال جهان است اما از نظر دستمزد به بازیکنان و مربیان خارجی در بالاترین سطح قرار دارد!

از یکی از بازیکنان خارجی تیم والیبال سازمان عمران سوأل کردیم که به چه دلیلی در این فصل در این تیم حضور پیدا کرده‌اید؟ پاسخ داد: پولی که در والیبال کشور شما به بازیکنان خارجی می‌دهند در هیچ کجای دنیا این همه پول نمی‌دهند و تنها بحث مالی ما را برای فعالیت در ورزش کشورتان ترغیب کرده است.

در پایان این گزارش باید خاطرنشان کرد که لیگ والیبال کشورمان در جذب اسپانسرهای مالی بسیار ضعیف و چون فساد مالی در قرارداد بین بازیکنان و کادر فنی و مدیران باشگاه‌ها وجود دارد اسپانسرها زمانیکه این همه فساد را ملاحظه می‌کنند به هیچ عنوان حاضر به حمایت مالی از تیم های والیبال نیستند و یکی از مهمترین فرار اسپانسرهای مالی در لیگ برتر به واسطه بی سازمانی مطلق سازمان لیگ والیبال در برنامه ریزی بازی‌ها و رابطه بازی‌ها و عدم توجه به قانون است.

در سویی دیگر مسئولان تیم والیبال ساری در اظهارات غیرمنطقی مدعی اند که شهرداری ساری باید به این تیم کمک مالی نماید اما آقایان مگر قبل از تیمداری در لیگ برتر توان مالی و محاسبات خود را ارزیابی نکردید و اکنون که کفگیر منابع مالی تان به ته دیگ خورده، با توقعات بیجا از شهرداری به دنبال توجیه ناکامی مدیریت خود بر والیبال این شهر هستید.

شهرداری ساری در یک فصل طی ضوابطی خاص توانست قسمتی از بودجه هزینه ای شما را تأمین کند اما اگر قرار است که شهرداری در هر فصل اقدام به تأمین منابع مالی این تیم نماید دیگر نام تیم والیبال ساری را نمی‌توان به اسم بخش خصوصی در میادین ورزشی اعلام کرد؛ شهرداری ساری زیرمجموعه والیبال و والیبال نیز زیرمجموعه شهرداری نیست که توقعات خارج از عرف به وجود آید بنابراین مسئولانی که چنین دیدگاهی در قبال شهرداری دارند بی شک هدف تخریب و تضعیف نهادی را در افکار می‌گذرانند که همواره دیدگاه حمایتی از ورزش ساری و البته والیبال داشته و این موضع گیری‌ها بی انصافی محض است.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه