اخبار داغ

خرید تضمینی گندم؛ وعده سر خرمن/بخش کشاورزی دستخوش حرکت‌های نمایشی است

خرید تضمینی گندم؛ وعده سر خرمن/بخش کشاورزی دستخوش حرکت‌های نمایشی است
خرید تضمینی گندم این سال ها تنها حکم وعده سر خرمن را پیداکرده، وعده‌ای که دولت مسئولیتی در قبال آن احساس نمی‌کند و کشاورزانی که حاصل یک سال زحمت خود را بانام خرید تضمینی دست دولت می‌سپارند از وضع موجود گلایه دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسل فردا؛ خرید تضمینی گندم این سال‌ها تنها حکم وعده سر خرمن را پیداکرده، وعده‌ای که دولت مسئولیتی در قبال آن احساس نمی‌کند و کشاورزانی که حاصل یک سال زحمت خود را بانام خرید تضمینی دست دولت می‌سپارند از وضع موجود گلایه دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل فردا,

متاسفانه چند سالی هست که سیاست‌های دولت در بخش کشاورزی بشدت کشاورزان را متضرر می‌کند؛ از همین مشخص نبودن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی(با اینکه چند ماه از شروع کشت پاییزه می‌گذرد) تا حمایت‌هایی که مسئولان ادعای انجام آن را دارند، اما کشاورزان حرفشان چیز دیگری است.

,

امروز و فرداهای مسئولین؛ سردرگمی و دلسردی کشاورزان

, امروز و فرداهای مسئولین؛ سردرگمی و دلسردی کشاورزان, امروز و فرداهای مسئولین؛ سردرگمی و دلسردی کشاورزان,

رضایی یکی از کشاورزان منطقه فراهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: چند سال است که قیمت خرید تضمینی از سوی دولت به موقع اعلام نمی‌شود که البته امسال هم اتفاق افتاده و هزینه‌هایی که درنهایت برای کشاورزان گندم‌کار تمام می‌شود در مقایسه باقیمت تعیین‌شده از سوی دولت راضی‌کننده نیست و با توجه به این تأخیر در پرداخت‌ها و امروز و فرداها کشاورز هم رغبتی به کشت مجدد پیدا نمی‌کند و از سوی دیگر همین مسئله پای دلالان را به این موضوع باز می کند تا با پول نقد و هرچند زیر قیمت محصول کشاورزان را خریداری کنند.

,

وی در ادامه گفت: تأخیر در پرداخت مطالبات به حدی باعث نارضایتی و دلسردی کشاورزان شد که بسیاری از آن‌ها اقدام به کشت مجدد نکردند و احتمالا کشت گندم سال آینده بسیار پایین‌تر از امسال است.

,

پیش‌بینی‌ها از کاهش ۴۰ درصدی کشت گندم در سال جاری حکایت دارد

, پیش‌بینی‌ها از کاهش ۴۰ درصدی کشت گندم در سال جاری حکایت دارد, پیش‌بینی‌ها از کاهش , ۴۰ درصدی کشت گندم در سال جاری حکایت دارد,

محترمی کارشناس مسائل کشاورزی استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بر پایه‌ی آمار اولیه ارائه‌شده و پیش‌بینی‌های کارشناسی، سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل، با کاهش ۴۰ درصدی همراه خواهد بود؛ یکی از دلایل این مسئله آن است که گندم کاران با توجه به فشارهای متعدد برای تسویه بدهی‌های بانکی و گذران معیشت، پول گندمی که در سال جاری تحویل داده اند را به‌طور کامل نگرفته‌ بودند تا کود، بذر و نهاده‌های کشت سال آینده را بخرند و همچنین نرخ خرید گندم سال آینده، نامشخص است.

,

طبق قانون قیمت خرید تضمینی باید قبل از فصل کشت اعلام شود

, طبق قانون قیمت خرید تضمینی باید قبل از فصل کشت اعلام شود, طبق قانون قیمت خرید تضمینی باید قبل از فصل کشت اعلام شود,

وی همچنین با اشاره به پرداخت مطالبات کشاورزان پس از گذشت حدود ۵ ماه بیان کرد: نبود آمارهای دقیق و همچنین بی‌برنامه بودن، عاملی است که هرساله باعث بروز چنین مشکلی می‌شود، اما در برنامه ششم به‌صراحت اعلام‌شده دولت باید قبل از فصل کشت، قیمت خرید تضمینی محصولات را حداقل برابر با رشد تورم همان سال تعیین و اعلام کند.

,

این کارشناس کشاورزی در ادامه گفت: بر اساس قانون، دیرکرد دولت هم در پرداخت پول محصول کشاورزان حداکثر می‌تواند سه ماه باشد و برای ایام بیشتر از آن دولت باید جریمه تاخیر به کشاورزان بپردازد.

,

تاخیر در پرداخت مطالبات؛ کاهش توان تولید کشاورزان

, تاخیر در پرداخت مطالبات؛ کاهش توان تولید کشاورزان, تاخیر در پرداخت مطالبات؛ کاهش توان تولید کشاورزان,

محترمی به جایگاه استراتژیک محصول گندم در کشور اشاره کرد و افزود: این‌گونه برخورد با مطالبات کشاورزان عاملی است برای کاهش توان تولید و نباید فراموش کنیم سال گذشته برخی کشاورزان به دلیل دیر تعیین شدن نرخ قیمت خرید تضمینی و کم‌بودن رشد قیمتی گندم در مقایسه با سال زارعی قبل از آن، زمان را ازدست‌داده و نتوانستند به‌خوبی از منابع استفاده کنند.

,

کاهش ۲۳ درصدی برداشت گندم در سال ۹۶

, کاهش ۲۳ درصدی برداشت گندم در سال ۹۶, کاهش ۲۳ درصدی برداشت گندم در سال ۹۶,

در همین حال علی‌محمد شاعری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در خصوص مشکلات به وجود آمده در پی تأخیر دولت در زمینه اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفته بود: سال گذشته پنج ماه از فصل کاشت گذشته بود که دولت قیمت تضمینی گندم را اعلام کرد، همین مسئله باعث سردرگمی کشاورزان و کاهش میزان ۲۳ درصدی برداشت محصول گندم در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵ شد.

,

سازمان برنامه بدنبال افزایش حداکثر ۲ درصدی نرخ خرید گندم

, سازمان برنامه بدنبال افزایش حداکثر ۲ درصدی نرخ خرید گندم, سازمان برنامه بدنبال افزایش حداکثر ۲ درصدی نرخ خرید گندم,

گفتنی است وزارت جهاد کشاورزی اذعان دارد قیمت پیشنهادی برای انواع محصولات زراعی و ازجمله گندم به شورای اقتصاد و هیئت دولت ارائه‌شده و طبق آن قیمت پیشنهادی گندم برای سال زراعی ۹۷-۹۶ با ۸ درصد افزایش نسبت به قیمت سال گذشته در نظر گرفته‌شده است اما آنچه شاهد هستیم حاکی از آن است که گویا دولت اهتمامی به این موضوع ندارد و برخی مسئولین ازجملهرئیس سازمان برنامه‌وبودجه به دنبال افزایش حداکثر ۲ درصدی این نرخ هستند.

,

بخش کشاورزی دستخوش حرکت‌های نمایشی

, بخش کشاورزی دستخوش حرکت‌های نمایشی, بخش کشاورزی دستخوش حرکت‌های نمایشی,

سال گذشته نیز شورای اقتصاد با افزایش ۱۰ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم مخالفت کرد و قیمت آن تنها با ۲ درصد افزایش همراه بود که به عقیده کارشناسان و حتی آمار سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، نتیجه آن کاهش چشمگیر تولید در سال زراعی گذشته بوده است که نشان می دهد با این روند قیمت گذاری گندم، گویا مسئولان علاقه ی چندانی برای ادامه ی روند خودکفایی این محصول استراتژیک ندارند.

,

حال باید دید بخش کشاورزی تا کی باید دستخوش حرکت‌های نمایشی و سیاسی بازی‌هایی باشد که در آستانه انتخابات، دولت خودکفایی گندم را بنام خود مصادره می کند اما اکنون‌که نوبت عمل به تعهداتش در قبال کشاورزان رسیده است با امروز و فردا کردن و نگاه به واردات از اعلام قیمت گندم طفره می‌رود و مطمئنا دود این بی‌برنامگی نه‌تنها به چشم کشاورزان می رود که امنیت غذایی کشور را با تهدید مواجه خواهد کرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه