اخبار داغ

قدمگاه مشهدک؛ بزرگترین یادگار سفر امام رضا(ع) به اردکان+تصاویر

قدمگاه مشهدک؛ بزرگترین یادگار سفر امام رضا(ع) به اردکان+تصاویر
محقق اردکانی گفت: مشهدک محل جلوس و توقف حضرت امام رضا(ع) است که در سال 196 هـ . ق هنگام عبور آن حضرت از این منطقه در مسیر مدینه به مرو، در این مقام توقف و اقامه نماز فرموده است. بعداً در محل آن بنائی احداث شده است که تابحال پا برجا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛با توجه به نزدیک بودن روز اردکان و نام گذاری روز ورود امام رضا (ع) به خرانق اردکان بهانه ای شد تا خدمت محقق و نویسنده اردکانی برسیم تا از جزئیات این روز و علت نام گزاری این روز به نام روز اردکان آشنا شویم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

علی سپهری اردکانی در مصاحبه با اردکان گویا، در خصوص در معروف به مشهدک گفت: مشهدک محل جلوس و توقف حضرت امام رضا(ع) است که در سال 196 هـ . ق هنگام عبور آن حضرت از این منطقه در مسیر مدینه به مرو، در این مقام توقف و اقامه نماز فرموده است. بعداً در محل آن بنائی احداث شده است که تابحال پا برجا است.

, اردکان گویا,

, ,

 

,

وی افزود: مسیر آن حضرت از جاده قدیم  پشت خلد برین به طرف رباط انجیره بوده و درتاریخ 30 آبان وارد روستای خرانق شدند و در کنار قلعه قدیمی روستا مقام کردند و سپس به طرف ساغند ورباط حرکت فرمودند ودر تاریخ دوم آذر وارد روستای رباط پشت  شدند و از آنجا به طرف نیشابور رهسپار شدند.مردم خرانق محل نزول حضرت امام رضا (ع) را مقدس دانسته و پس از شهادت آن حضرت  در محل جلوس امام رضا (ع) ساختمانی ساختند و آن را «مشهد» نامیدند.

,

این محقق اردکانی ادامه داد: به مرور زمان آن ساختمان کم کم ویران شد ودر سال 592 هجری قمری« بوبکر بن علی بن نصر» دستور باز سازی مشهد را دادند و به دست «یوسف بن علی بن محمد» این محل تجدید بنا شد و بار دیگر در طول زمان این محل تخریب شد و در سال 1385 هجری شمسی اداره میراث فر هنگی شهرستان اردکان  این بنا را به همان سبک سابق باز سازی کرد و اینک چند سال است که در روز ورود حضرت امام رضا (ع)به خرانق مراسم بزرگداشتی در این محل که به ( مشهدگ) مشهور است بر پا می شود و حتی در سال جاری روز ورود حضرت امام رضا (ع) به شهرستان اردکان «30 آبان» را روز شهرستان اردکان نامگذاری شده و قرار است همه ساله در چنین روزی -سال ورز ورو آن حضرت به محدوده شهرستان اردکان- مراسم با شکوهی در این محل و نقاط دیگر شهرستان بر گزارشود.

,

, ,

 

,

سپهری اظهار داشت: در این بقعه سنگ خاکستری رنگی به اندازه 27*29 سانتی متر به جای محراب نصب شده که به خط نسخ عبارتی مورخ 595 هجری بر آن نقل شده است واطلاعی مهم ازگذر گاه حضرت ثامن الائمه در اختیار محققان و مورخان می گذارد و بر اساس آن از شیوع روایت عزیمت آن حضرت از راه یزد به طوس در قرن ششم اطلاع حاصل می شود و به همین دلیل چون از سندهایی است که ساخته و پرداخته و رایج عصر صفوی نیست، بسیار اهمیت دارد.

,

تاریخ دان اردکانی تاکید کرد: نکته دیگری که جلب توجه می کند این است که کتیبه این سنگ به زبان فارسی است ودراین خطه ازلحاظ قدمت نظایر زیادی ندارد، ومخصوصاً چون دررسم الخط آن ضابطه وروشی که مخصوص کتابت آن عصربوده به کاررفته است طبعاً فوائد دیگری هم ازدیدگاه زبانشناسان ومحققان خط دارد.

,

, ,

 

,

متن کتیبه بدین شرح است :

,

لا اله الا الله    محمدرسولالله  امیرالمومنین

,

بتارخ سنه ست وتسعین مائه (196)علی بن موسی الرضا اینجارسیده است ودر ین مشهد فرود آمذومقام کردو به تاریخ سنه اثنی وتسعین وخمس مائه(592) مشهد خراب بوذ و از جهد بوبکر بن علی ابی نصررحمه الله فرموذند و به دست ضعیف پر گناه یوسف بن علی بن محمد بنا واکرده شد.

,

خدایا بر آنکس رحمت کن کی یک بارقل هو الله به اخلاص در کار‌آنک فرموذ و آنک کرد و آنک خواند کند.

,

وی اظهار داشت:جالبی این متن قرار گرفتن نقطه بر روی «د» و نقطه هایی بر زیر «ی» است که در کمتر خط فارسی مشاهده می شود. برای تایید این روایت نیز متنی در کتاب راه ولایت(ص28)   در مورد حضور حضرت امام رضا (ع) در خرانق نوشته است :«خرانق که قدوم مبارک آقا علی بن موسی الرضا(ع) بر آن نهاده شده ، قریه ای آباد است . قلعه قدیمی ، کاروانسرا، حمام ، قنات پر آب و گنجینه پر بهایی که توسط صاحب ولایت در آن سرزمین مدفون شده ،گذشته پر رونق اورا به تصویر می کشد. این سنگ های قیمتی و مسکوکات نیست . او انسان شریفی است که خدمتگزار مولایمان بوده و پس از قبول دعوت حق در آن سر زمین مدفون گشته است . نام مبارکش بابا خادم است و عمر شریفش را در خدمت به امام (ع) سپری نموده است.»

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه