اخبار داغ

شرحی بر مراسم مولود خوانی با آغاز ماه ربیع الاول در کردستان

شرحی بر مراسم مولود خوانی با آغاز ماه ربیع الاول در کردستان
مراسم معنوی مولودی خوانی در مدح رسول اکرم(ص) با آغاز ماه ربیع الاول و با حضور اقشار مختلف جامعه در منازل و مساجد استان کردستان با شکوه و پرشور در شهرها و روستاهای آن برگزار می گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هورامانات، شهرها و روستاهای تابعه ی شهرستان سروآباد به میمنت ماه نور و رحمت ، ماه ولادت منجی عالم بشریت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) حال وهوای دیگری دارند، سلام و صلوات از مناره ها به عرش می رود تا پیام مردم متدین این خطه درفضای عالم طنین انداز گردد، مردمی که نوای وحدت بخشی را سر می دهند وامنیت وآسایش وآرامش را برای جمیع مسلمین بلاد اسلامی مطالبه می نمایند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هورامانات,

 

,

مراسم مولودی خوانی در کردستان سابقه‌ای دیرینه دارد و هر ساله در ایام ماه ربیع الاول اکثر اقشار مختلف جامعه، زن و مرد پیر و جوان، غنی و فقیر در منازل، مساجد و... جمع شده و به مناسبت مولود حضرت محمد -صلّی الله علیه وسلّم- به نعت و مدح این بزرگوار می‌پردازند‌ و بسیار باشکوه‌ و پرشور برگزار می‌شود و از یک‌ طعام‌ می‌خورند و هماهنگ‌ و همنوا، گوش‌ جان‌ به‌ نغمه‌های‌ زیبای‌ مراسم‌ می‌سپرند.

,

 

,

 مکان‌ اجرای‌ مراسم‌ را با شمع‌ و انواع‌ چراغ‌ منور می‌سازند. عود می‌افروزند تا فضای‌ محیط‌ معطر شود. بر روی‌ سر و دست‌ اهل‌ مجلس‌ گلاب‌ می‌پاشند و مجلسیان‌ صلوات‌گویان‌ تشکر می‌کنند. با وسایل‌ تزیینی‌ محل‌ را زینت‌ داده‌ و با نقل‌ و شیرینی‌ و شربت‌ و غذا از حاضران‌ پذیرایی‌ می‌کنند. لذا می‌توان گفت که یکی‌ از جلوه‌های‌ جالب‌ و زیبای‌ موسیقی‌ مذهبی‌ را در کردستان‌ می‌توان‌ در ماه‌ ربیع‌الاول‌ که‌ در میان‌ عامه‌ی مردم‌ به‌ ماه‌ مولود میلاد حضرت‌ محمد -صلّی الله علیه وسلّم- مشهور است‌ مشاهده‌ کرد.

,

 

,

این مراسم معنوی در منطقەی سروآباد و اکثر شهرستان های استان بسیار با شکوه برگزارمی شود و مسجدی را نمی توانید پیدا کنید که  مراسم مولودی خوانی در آن برگزار نشود.

,

 

,

پیشینه‌ی مولود خوانی

,

 

,

بیشتر تاریخ‌نگاران بنیانگذار و اولین‌ حکمرانی‌ که‌ جشن‌ مولود را برگزار کرده‌ است‌ «مظفرالدین ابوسعید» پادشاه‌ اربیل‌ (هولیر) عراق‌ می‌دانند. این‌ شخصیت ارجمند احترام‌ زیادی‌ برای‌ جشن‌ مولود قایل‌ بوده‌ و در هر جشن‌ مولودی‌، مسلمانان‌ را دور هم‌ جمع‌ کرده‌ است‌. سپس در مصر، مراکش، اردن و دیگر شهر‌های بزرگ اسلامی برگزار شده‌ است.

,

 

,

شیوه‌ی برگزاری

,

 

,

این مراسم ماه مولود علاوه بر مساجد در منازل هم برگزار می‌شود، در این‌ مراسم‌ ابتدا چند آیه‌ از قرآن‌ مجید تلاوت‌ می‌شود، بعد از بیان‌ مقدمه‌ای‌، فصلی‌ از «قصیده‌ی‌ بردیه» خوانده‌ می‌شود، این‌ اولین‌ و معمولی ترین‌ آهنگ‌ مولودخوانی‌ است‌. همه‌ آن‌ را می‌دانند و همزبان‌ و همصدا در نوبت‌ خود، شعرهای‌ سربند را تکرار می‌ کنند. این‌ آهنگ‌ به‌ وسیله‌ی‌ دف‌، دوطبله‌ همراهی‌ می‌شود.

,

 

,

گاهی فردی شروع به خواندن قصیده‌ی بردیه می‌کند که شامل مدح و ثنا، شمایل و خصلت‌های پیامبراکرم -صلّی الله علیه وسلّم- است می‌کند و در پایان هر بیت، حاضران همصدا و هماهنگ شعر «مولای صلی و سلم دائماً ابدا /علی حبیبیک خیر الخلق کلهم» را زمزمه می‌کنند.

,

 

,

گاهی این مراسم‌ها فردی خوش صدا (در قالب شعر و نثرمسجّع) شروع به خواندن کتاب مولودی نامه که حاوی مطالبی از جهان قبل بعثت، کودکی تا وفات حضرت محمد -صلّی الله علیه وسلّم- است همراه با نوای دلنشین دف قرائت می‌کند.

,

 

,

 در پایان‌، حاضران‌ به‌ احترام شخصیّت‌ حضرت‌ به‌ پا می‌خیزند و رو به‌ قبله‌ ایستاده‌ آهنگ‌ «یارب بالمصطفی‌« از قصیده‌ی بردیّه می‌خوانند و نیز برای‌ حاضران‌، شفای‌ بیماران‌، ترقی‌ اسلام‌ و موارد دیگر بطور دسته‌جمعی‌ در فضایی‌ سرشار از سرور و قلبهایی‌ پر از محبت‌، ایمان‌ و معنویت‌ و محبت به‌ پیغمبر -صلّی الله علیه وسلّم-، دسته‌جمعی‌ دعا خوانده‌ می‌شود.

,

 

,

امروزه اکثراً در مساجد و عموم مردم شرکت می‌کنند همانند دوران‌های گذشته نیست که روی کتاب باشد و تنها یک نفر مولودی را بخواند بلکه چند نفر سخنرانی می‌کنند و هر کدام به بخشی از زندگی پیامبر -صلّی الله علیه وسلّم- می‌پردازد، و در بین سخنرانان گروههای سرودخوان همراه با دف با آن‌ها همراهی می‌کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه