اخبار داغ

یک متخصص فرآوری مواد معدنی اعلام کرد

ادعای کشف ذخیره 2 میلیارد تنی سنگ آهن آن هم با عیار 70 درصد باور کردنی نیست

ادعای کشف ذخیره 2 میلیارد تنی سنگ آهن آن هم با عیار 70 درصد باور کردنی نیست
بهروزی بیان داشت: به هیچ عنوان با حفر یک گمانه نمی توان در مورد ذخیره قطعی یک محدوده اکتشافی اظهار نظر کرد، از این لحاظ قبول ادعای کشف ذخیره 2 میلیارد تنی سنگ آهن آن هم با عیار 70 درصد باور کردنی نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک متخصص فرآوری مواد معدنی در مصاحبه با یزدرسا، با اشاره به ادعای کشف معدنی با 2 میلیارد تُن ذخیره در یزد اعلام کرد: به هیچ عنوان با حفر یک گمانه نمی توان در مورد ذخیره قطعی یک محدوده اکتشافی اظهار نظر کرد، از این لحاظ قبول ادعای کشف  ذخیره 2 میلیارد تنی سنگ آهن آن هم با عیار 70 درصد باور کردنی نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

مهران بهروزی افزود: از طرفی داده های ژئو فیزیکی نیز به تنهایی قابل قبول نیست، چرا که نقص های مختلفی در این داده ها موجود است که باید بررسی شوند و در صورت نیاز حفر کر، بسترسازی، ایجاد شبکه، سینه کاری و ایجاد چهار راه اکتشافی نیز مورد نیاز است.

,

وی تاکید کرد: به طور کلی استخراج ماده معدنی از ذخایری که در عمق 100 یا 200 متری از زمین قرار دارند برای شرکت های خصوصی که منابع محدودی دارند امکان پذیر است اما چنین ذخیره ای که ادعا می شود در عمق 1500 متری زمین نهفته است تنها برای هلدینگ های دولتی قابل استخراج است.

,

بهروزی تصریح کرد: با این اوصاف امکان بهره مندی از وام های دولتی هم فراهم می شود. این وام ها از 30 تا 70 درصد ذخیره قطعی معدن بر اساس توان مالی بانک ها و امکان بازگشت پذیری پول اعطا می شود. البته حتی اگر 30 درصد یعنی کف پرداخت وام را هم حساب کنیم، بانک های دولتی موظف به پرداخت مبلغی معادل 600 میلیون تُن یعنی سه برابر معدن چغارت می شود.

,

این کارشناس اکتشاف گفت: بنده پیش از این آنومالی 21 را پیمایش کرده ام پتانسیل ماده معدنی وجود دارد ولی نه به این نحو، اینکه با تبلیغات فراوان اعلام می شود 2میلیارد تُن ذخیره ان هم با حفر یک گمانه کشف شده، من به عنوان کارشناسی با 15 سال سابقه کار نمی توانم بپذیرم.

,

وی در ادامه با اشاره به لزوم برآورد صحیح هزینه ها بیان داشت: باید پارامترهای استخراجی و بهره برداری در نظر گرفته شود، باید هزینه ها برآورد شده و با احتساب نقطه سر به سری ببینیم اصلا استخراج این سنگ آهن به صرفه هست یا خیر.

,

بهروزی گفت: متاسفانه تمام مواد معدنی که استخراج می شوند، خام فروشی می شود، خریدار هم در حال حاضر کشور چین است. اما در حال حاضر فروش ذخایر معادن بعد از کرمان نیز به صرفه نیست. معادن موجود در بالاتر از استان کرمان با توجه به فاصله به بندر برای صادرات از نظر حمل مقرون بصرفه نیست.و قیمت سنگ آهن با توجه نوسان شدید در حال حاضر برای عیار 60درصد 15الی 20 دلار میباشد.همچنین قبول عیار 70درصد باتوجه ژنز منطقه امری محال میباشد.امکان دارد یک نمونه عیار بالا داشته باشد ولی وجود عیار 70درصد برای کل ذخیره قطعا امری محال میباشد

,

این کارشناس گفت: حالا که یک شرکت دولتی می خواهد با هزینه بیت المال این کار را انجام دهد و ادعا می شود که ذخیره این معدن ده برابر معدن چغارت است، لا اقل مسئولان دیتاها و پارامترها را به صورت شفاف اعلام کنند تا تمام صاحب نظران بتوانند در این مورد قضاوت کنند.

,

وی با اشاره به استعفای محمدرضا کارگران از ریاست سازمان نظام مهندسی معدن استان یزد و تکیه افراد غیر متخصص در نهادهای تصمیم ساز گفت: ثبت ذخیره قطعی چنین معدنی نیاز به تائید نماینده نظام مهندسی معدن استان یزد دارد، احتمال دارد علت فشار برای استعفا و همچنین خانه نشین کردن ریاست سابق سازمان نظام مهندسی معدن نیز همین باشد، چرا که مطمئناً وی حاضر به تائید این ذخیره با این وضعیت نمی شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه