اخبار داغ

در میزگرد واکاوی ابعاد قیام خونین 5 آذر مطرح شد؛

قیام 5 آذر گرگان پیوست فاخر قیام 15 خرداد است/ قیام 5 آذر باید در کتاب های درسی ثبت شود

قیام 5 آذر گرگان پیوست فاخر قیام 15 خرداد است/ قیام 5 آذر باید در کتاب های درسی ثبت شود
میزگرد تخصصی واکاوی ابعد قیام خونین 5 آذر مردم گرگان و دشت در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پاسرو؛  حجت الاسلام احمدی در میزگرد تخصصی واکاوی ابعاد قیام 5 آذر مردم گرگان و دشت به بیان نقش عنصر معنوی در این حماسه خونین پرداخت و گفت: اگر بخواهیم یک تعبیری از 5 آذر گرگان داشته باشیم باید بگوییم قیام 5آذر پیوست فاخر قیام 15 خرداد امام(قدس سره) است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پاسرو,

وی افزود: فاخر بودن 5 آذر مبتنی بر یک اساس سیاسی و یک اساس معنوی است، فهم حرکت های نهضتی منهای فهم اصل جریان اسلامی هم دشوار بوده و هم استمرار آن را موجب نصیان می کند.

,

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: زمانی 5آذر فراموش می شود که قیام 15 خرداد فراموش شود و زمانی که قیام امام فراموش شود دیگر قیام ها نیز از افکار عمومی زدوده خواهد شد.

,

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان بیان کرد: نمی توان تصور کرد 5 آذر فراموش شدنی است اگر این تصور را بکنیم باید بپذیریم که انقلاب اسلامی به بن بست خواهد رسید چرا که هر آنچه انقلاب اسلامی دارد در نماد و نمود در چهره 5 آذر قابل تصور است.

,

وی خاطرنشان کرد: اگر تصور برخی جریانت لیبرالیستی بر این است که می توان انقلاب اسلامی را به نقطه فراموشی برد و نابود کرد مهال است چرا که انقلاب اسلامی پیوست عاشورایی دارد و 5آذر گرگان نیز به همین دلیل از یک قوام برخوردار است.

,

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان گفت: نمی توان تصور کرد 5 آذر فراموش بدلیل داشتن روح انقلابی در عاشورا و استشمام آن در قیام 5 آذر نمی توانیم در باور بگنجانیم که این قیام فراموش شدنی است.

,

حجت الاسلامی احمدی متذکر شد: گرفتن مجلس ترحیم به تنهایی، ظلم بزرگی در این رویداد تاریخی است، عناصر معنوی زیادی در این قیام دخیل است، عناصر مردمی بودن، دین و اسلام(اگر قیدی غیر از اسلام برای انقلاب آمد قطعا انحرافی است) و عنصر رهبری از مهم ترین عناصر دخیل در قیام خونین 5 آذر هستند.

,

وی در پایان تأکید کرد: برخی تحلیل ها از جریان 5 آذر مصادره به مطلوب کردند و تعیبر به انقلاب 57 کردند در حالیکه انقلاب امام انقلاب منهای اسلامی تعریف نمی شود.

,

, ,

مردم زمانی که دیدند پای شعائر اسلام در میان است انقلاب کردند

, مردم زمانی که دیدند پای شعائر اسلام در میان است انقلاب کردند,

حجت الاسلام سید محسن طاهری نیز به نقش روحانیت اشاره و ابراز کرد: انقلاب ما ماهیتا و به جرات می شود گفت صد در صد یک انقلاب اسلامی بوده است شکی نیست در جریان مبارزه با رژیم ستمشاهی اشخاص و گروه ها با مبانی فکری متفاوتی حضور داشتند اما طبق اسناد موجود کاملا تثبیت شده است که انقلاب زمانی مردمی شد و مردم را به حرکت در آورد که روحانیت پرچمدار انقلاب شدند.

,

مدیر حوزه علمیه امام حعفر صادق(ع) گرگان افزود: مردم زمانی که دیدند شعارهای اسلامی در میان است به میدان آمدند، اگر کسانی بخواهند در این میان سهم خواهی کنند یک تفکر انحرافی است، طبیعتا اساس مطالبات غیراسلامی با اشکال مواجه است نمی شود نظامی مطابق قانون اساسی داشته باشیم و افکار متضادی بخوهند در مقام اجرا شرکت کنند.

,

وی تأکید کرد: کسی نمی تواند اسلامی بودن انقلاب را انکار کند، و نمی توان منکر رهبری حضرت امام و علما در این موضوع شد، مبادا با بعضی از دسیسه ها و فاصله گرفتن اتفاقات اوایل انقلاب اسلامی بودن انقلاب به فراموشی سپرده شود و برخی به تحریف انقلاب بپردازند و صرفا از آن با عنوان انقلاب57 یاد کنند.

,

حجت الاسلام طاهری خاطرنشان کرد: هنوز در میان ما شاهدهای زنده ای هستند که به اسلامی بودن انقلاب گواهی دهند، زمانی می تواند این انقلاب زنده بماند که روحانی آگاه به مسائل اسلامی رهبریت آن را بر عهده بگیرد و به صرف مسلمان بودن انقلابیون این انقلاب پایدار نمی ماند کما اینکه نظیر این را در کشورهای دیگر داشتیم.

,

مدیر حوزه علمیه امام حعفر صادق(ع) گرگان متذکر شد: نقطه عطف آغاز حرکت های انقلابی در انقلاب ما سخنرانی های حضرت امام از سال 42 و شعارهای مطروحه اسلامی در همان زمان بوده است، مردم اعتقاد دارند اگر اسلام به معنای تمام کلمه اجرا شود تمام مسائل حل می شود.

,

هر گاه مناصب انقلاب دست لیبرال ها افتاد از شعارهای انقلاب فاصله گرفتیم

, هر گاه مناصب انقلاب دست لیبرال ها افتاد از شعارهای انقلاب فاصله گرفتیم,

حجت الاسلام طاهری گفت: اگر بعد از انقلاب در تحقق برخی از شعارها با مشکل مواجه شدیم آنجاهایی است که برخی از افراد لیبرال مسلک را در راس کار قرار دادیم، هر گاه ما برخی از مناصب را در اختیار کسانی قرار دادیم که حقیقتا به اسلام ناب اعتقاد نداشتند لطمه خوردیم و همین باعث شده عده ای زبانشان دراز باشد که چرا برخی شعارها محقق نشده است.

,

, ,

قیام خونین 5 آذر گرگان مغفول مانده است/ مردم گرگان کاملا اعتقادی دست به این جنبش زدند

, قیام خونین 5 آذر گرگان مغفول مانده است/ مردم گرگان کاملا اعتقادی دست به این جنبش زدند,

رمضانعلی جعفری، جانباز قیام خونین 5 آذر گرگان، در این نشست به نقش مردم اشاره کرد و متذکر شد: پنجم آذر به جهت بزرگداشت هفتم شهدای مشهد اتفاق افتاد که مردم به تاسی از امام عزیز به پا خاستند.

,

وی افزود: برای شهدای 17 شهریور تهران و 29 آبان مشهد مجالس متعددی در کل کشور گرفته می شود اما قیام 5آذر مغفول مانده است این در حالیست که کمتر استانی در کشور چنین جایگاه ویژه ای در انقلاب داشته است و حق نیست که سطحی به این قضیه نگاه شود.

,

جعفری ابراز کرد: بهتر است مسئولین بیشتر به این واقعه نظر کنند و بدانند ریشه اعتقادی مردم گرگان چگونه بوده است که چنین جنبش عظیمی از خود بروز دادند که می توان آن را مقدمه ای برای پیروزی انقلاب دانست.

,

جانباز قیام خونین 5 آذر عنوان کرد: انقلاب اسلامی حرکت عظیم اعتقادی بود و رهبری آن بر دوش روحانیت بود، طبق فرمان حضرت امام مردم گرگان برنامه ریزی کرده بودند که این راهپیمایی را انجام دهند و حوالی صبح به صورت جمعی به سمت امامزاده عبدالله حرکت کردند که تیراندازی از همان بدو سخنرانی شروع شد و این قیام خونین شکل گرفت.

,

, ,

به علت انتقاد به نبودن نماد ایثار و شهادت در گرگان توبیخ شدم/ کمتر کسی از اهالی گرگان از واقعه 5 آذر خبر دارد

, به علت انتقاد به نبودن نماد ایثار و شهادت در گرگان توبیخ شدم/ کمتر کسی از اهالی گرگان از واقعه 5 آذر خبر دارد,

محمدعلی طالع زاری معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید استان گلستان نیز در این نشست اظهار کرد: در بسیاری از کشورها یادمان ها را به عنوان کارکرد درمانی جنگ می دانند و از آن برای تلطیف اذهان بکار می برند.

,

وی افزود: ایجاد یادمان های جنگ نسل ها را به هم مرتبط می کند و کاهش دردها و آلام اجتماعی از همین نقاط شکل می گیرد.

,

طالع زاری خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر از گذشتگان خود که در جنگ حضور داشتند خیلی استفاده می کنند و در نقاط پربازدید شهر یادمان های آنان را قرار می دهند، تولید فیلم و داستان نیز در سازمان های مردم نهاد کشورهای دیگر به چشم می خورد.

,

وی با اشاره به بزرگداشت قیام های خونین و مردان جنگی در دیگر کشورها گفت: باید در مباحث آموزشی خود مطالب مربوط به جنگ را بگنجانیم تا این اتفاق را همه نسل ها لمس کنند.

,

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید استان گلستان در خصوص اینکه چرا المانی از قیام خونین 5آذر در سطح شهر گرگان قرار ندارد، ابراز کرد: زمانی وبلاگ داشتم در در آن به صراحت نوشتم که گرگان تنها شهری است که نمادی از ایثار و شهادت ندارد و توبیخ نیز شدم.

,

بارها برای نمادسازی 5 آذر به شورای شهر مراجعه کردیم که دست کم کتیبه ای درست شود و یا سردیس 14 شهید این قیام خونین درست شده و نصب شود اما این اتفاق نیفتاد، این مسئله یک همت استانی می خواهد تا حداقل بعد از 40 سال یک نماد از این قیام در سطح شهر داشته باشیم.

,

, ,

شهدای 5 آذر اولین مدافعام حرم انقلاب اسلامی بودند

, شهدای 5 آذر اولین مدافعام حرم انقلاب اسلامی بودند,

غلامرضا خارکوهی، تاریخ نگار گرگانی که در خصوص قیام خونین 5آذر کتابی نیز نگاشته است، ابراز کرد: شهدای پنجم آذر سال 57 و مردمی که در آن واقعه شرکت کردند اولین مدافعان حرم در انقلاب اسلامی بودند چرا که برای دفاع از حرمت و شان امام رضا(ع) آن روز به میدان آمدند.

,

وی افزود: وقتی به حرم امام رضا جسارت شد حضرت امام(قدس سره) پیام محکمی دادند که جنبش مردم گرگان را در پی داشت، رژیم شاهد بدنبال نابودی مقدسات اسلام بود و مردم این را بر نمی تافتند.

,

خارکوهی متذکر شد: وقتی پیام امام مخابره می شود که روز یکشنبه را هفتمین روز شهدای حرم امام رضا(ع) اعلام می کنند تنها شهری که قیام خونین راه می اندازند گرگان بوده است حتی در تهران و قم و مشهد نیز این اتفاق نیفتاد، جاسوس شهربانی سرپاسبان لشکری در روز چهارم آذر از قیام 5 آذر مردم مذهبی گرگان گزارش می دهد و همین امر سرآغاز آن اتفاق خونین می شود.

,

تاریخ نگار گرگانی ادامه داد: تجمع در امامزاده عبدالله(ع) نشان از اسلامی بودن و اعتقادی بودن این حرکت داشت، نکته مهم این است ما باید از این عزیزان تجلیل به عمل آوریم چرا که این عزیزان نخستین بسیجیان و مدافعان حرم بودند، این قیام در حالی بود که هنوز ساواک منحل نشده بود و شهربانی نیز جولان می داد این قیام ارزش بسیار بالایی دارد.

,

وی تصریح کرد: آمدن پای کار در تظاهراتی که می دانستند قرار است شلیک شود از اهمیت بالایی برخوردار است، زن و بچه و علما در این تظاهرات شرکت داشتند، البته آیت الله نومرفیدی در گرگان نبودند اما در پانزدهم این شهدا سخنرانی کردند.

,

خارکوهی تأکید کرد: این قیام تنها مختص گرگان نبود از سراسر استان به میدان آمدند و در گرگان تجمع کردند، امام و روحانیت با شبکه اطلاع رسانی قوی روحانیت و نیروهای مقتدر انقلابی پیام خود را مخابره کردند و علما و مردم به تبعیت از آن تجمع کردند.

,

تاریخ نگار گرگانی گفت: طبق گزارش اطلاعات شهربانی حدود 30هزار نفر در آن روز تجمع کرده بودند، این بزرگترین تجمع انقلابیون مذهبی در گرگان بود، با وجود اینکه آیت الله طاهری گفتند تظاهرات آرامی می کنیم اما تهدید به تیراندازی شد و به صورت وحشیانه ای به سمت مردم تیراندازی کردند، آنها قصد کشتار داشتند چرا که می توانستند در غیر این صورت با چند تیر هوایی مردم را متفرق کنند.

,

وی افزود: در آن روز مامورین رژیم حتی از عبور و مرور آمبولانس ها جلوگیری می کردند و به داروخانه نیز یورش می بردند و فاجعه ای عظیم را به بار آوردند.

,

قیام 5 آذر باید در کتاب های درسی مدارس و دانشگاه ها ثبت شود

, قیام 5 آذر باید در کتاب های درسی مدارس و دانشگاه ها ثبت شود,

خارکوهی گفت: این واقعه جزو وقایع بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی کشورمان است، سال 92 نامه ای در این خصوص خدمت رئیس جمهور فرستادم و ثبت ملی این واقعه را تأکید کردم که خوشبختانه در دوم شهریور سال 95 ثبت رسمی شد، خواسته دوم بنده این بود این قیام در کتاب های درسی دانشگاه ها و مدارس درج شود چرا که واقعه بسیار عظیم بود.

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه