اخبار داغ

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شازند خبر داد؛

مهار ۸ میلیون مترمکعب رواناب سطحی در شهرستان شازند

مهار ۸ میلیون مترمکعب رواناب سطحی در شهرستان شازند
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شازند گفت: با استفاده از بندهای خاکی در شازند، حجمی بیش از ۸ میلیون متر مکعب از روان آبهای سطحی شهرستان شازند مهار شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن محمدی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شازند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شازند ما گفت: شهرستان شازند با دارا بودن مساحتی حدود ۲۶۴ هزار هکتار، مناطق کوهستانی را شامل می شود که در سرشاخه های چند سد مخزنی مهم کشور از جمله سد دز، سد کرخه، سد الغدیر و سد کمال صالح قرار گرفته و به همین جهت کارهای آبخیزداری در شهرستان دارای اهمیت بسیاری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شازند ما,

وی افزود: به جهت جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب گرفتن مخازن این سدها، باید روان آبهای فصلی مهار شوند تا از کاهش عمر مفید این سد های مخزنی در کشور جلوگیری کنیم.

,

, ,

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شازند ادامه داد: در همین راستا در شهرستان از سال های قبل اقدامات آبخیزداری شروع شده به طوری که شازند جزو شهرستان های پیشگام در عرصه اقدامات آبخیزداری، کنترل روان آبهای سطحی و حفظ آن برای فصل مورد نیاز در شهرستان است.

,

محمدی عنوان کرد: در شهرستان شازند بیش از ۳۲۰ بند آبخیزداری ایجاد شده و در کنار آن بندهای سنگ و سیمان، بندهای گابیونی و اقدامات بیولوژیکی همچون بانکت بندی، تراس بندی، کاشت نهال و بذرکاری نیز از جمله اقدامات آبخیزداری بوده است.

,

وی بیان کرد: با استفاده از این ظرفیت آبخیزداری در شهرستان شازند، حجمی بیش از ۸ میلیون متر مکعب از روان آبهای سطحی شهرستان شازند مهار شده که در کنار این مهار، از فرسایش خاک جلوگیری کرده و سفره های آب زیرزمینی نیز تغذیه شده اند و همچنین کشاورزان نیز بهره برداری لازم را از این ذخائر دارند.

,

, ,

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شازند اضافه کرد: یکی از بندهای خاکی شهرستان، بندخاکی روستای چالهما است که به جهت اهمیت این بند برای اهالی روستا، خود مردم به صورت خود جوش و با جمع آوری کمک های مردمی اقدام به لایروبی مخزن این بند خاکی کرده تا میزان و حجم نگه داشت آب را در مخزن افزایش دهند.

,

محمدی خاطرنشان کرد: این اقدام کشاورزان روستا، اهمیت اجرای پروژه های آبخیزداری از دیدگاه مردم را ثابت می کند و اجرای این پروژه ها تا حدی دارای اهمیت است که خود اهالی علیرغم تنگناهای مالی موجود حاضر هستند در جهت احیا اقدامات آبخیزداری در سطح روستاها، هزینه شخصی متقبل شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه