اخبار داغ

رئیس ادار اوقاف و امور خیریه قروه و دهگلان:

قدیمی ترین موقوفه کردستان در شهرستان دهگلان قرار دارد

قدیمی ترین موقوفه کردستان در شهرستان دهگلان قرار دارد
رئیس اداره اوقاف وامور خیریه قروه ودهگلان گفت: با سابقه ترین موقوفه کردستان در شهرستان دهگلان واقع شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دهگلان شیدا، محفل انس با قرآن به مناسبت دهه وقف با حضور رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قروه و دهگلان، ائمه جمعه وجماعات، واقفین، قاریان قرآن و مردم دهگلان امروز در مسجد حضرت علی (ع) برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دهگلان شیدا,




در این مراسم معنوی حجت الاسلام عباس ایزدی ضمن تبریک هفته مقدس بسیج و دهه وقف پیامبر اسلام (ص) را بزرگ واقف در اسلام  دانست و گفت:  مسلمانان باید سیره و روش پیامبر اسلام را سرلوحه کار خود قرار دهند.

 

وی با اشاره به شعار دهه وقف که  "همه واقف باشیم" و  ترویج سنت حسنه وقف گفت: رسالت ما این است که  این سنت حسنه تبیین شود و باید فرهنگ وقف به گونه ای در بین اقشار جامعه ترویج شود، که نیات واقفین به مسایل مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تخصیص بابد.

 

ایزدی افزود: سنت حسنه وقف به عنوان یک صدقه جاریه است که آثار و برکات آن هم برای جامعه و هم برای فرد واقف مؤثر خواهد بود.


وی با اشاره به توجه مردم دهگلان به سنت حسنه وقف گفت: قدیمترین موقوفه استان کردستان موقوفه رستم بیگ خلف میرزا بیگ است که در روستای گزگزاره ه علیا  و موقوفه فاطمه متعمد وزیری در روستاهای باشماق و جوانمرد آباد دهگلان قرار دارد.


حجت الاسلام ایزدی در ادامه با اشاره به  عدم استقرار اداره اوقاف و امور خیریه دردهگلان گفت: شهرستان دهگلان از نظر کمی دارای 17 موقوفه و قروه دارای 12 موقوفه است اما موقوفات قروه بزرگ هستند که بزرگترین آن  موقوفه حاج میر محمد حسینی که یک چهارم شهر قروه است.


 
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت وقف در دهگلان گفت: از سال جاری تاکنون دو مورد وقف منزل مسکونی سعید کرمی در روستای گردمیران علیا و زمین کشاورزی  18 هکتاری صغری محمدی در بلبان آباد ثبت شده است.

 

 رئیس اداره اوقف و امور خیریه قروه در مورد دیدگاه منفی مردم در مورد سنت حسنه وقف دردهگلان گفت:  باید با روشنگری توسط  ائمه جمعه و جماعات این دید منفی در منطقه برطرف شود و منفعت سنت حسنه وقف در دهگلان ترویج یابد.


 
امام جمعه دهگلان


 ماموستا محمدی امام جمعه دهگلان با اشاره به عدم اطلاع مردم از این سنت حسنه گفت: هزینه کرد موقوفات باید مشخص بشد تا سوء  تبلیغات از بین برود.


 وی افزود: موقوفه مسجد حضرت علی (ع)  دهگلان به راحتی می تواند هزینه مدرسه علوم دینی شهرستان را تامین کند  و با اینکار می توان جلو تبلیغات سوء گرفته شود.
 

امام جمعه اهل تسنن قروه


 ماموستا هاشم نوری با اشاره به آسیبهای سنت حسنه وقف گفت: این آسیبها باید شناسایی شوند زیرا وقف در دوران گذشته بسیار پر رنگ بوده اما درقرن اخیر  بسیار کم رنگ شده است در حالیکه دین مقدس اسلام براین سنت حسنه تاکید فروان نموده است.


وی با اشاره به تصرفات بعضی موقوفات در دو شهرستان گفت: اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان باید جلو متصرفین را گرفته و درصدد احیای این سنت حسنه بر آید.

 

 انتهای پیام/
 

 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, امام جمعه دهگلان,
,
,
,
,
,
,
,
,
, امام جمعه اهل تسنن قروه,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه