اخبار داغ

کشاورز نمونه البرزی:

عدم توجه دولت عامل اصلی حاشیه نشینی کشاورزان است

عدم توجه دولت عامل اصلی حاشیه نشینی کشاورزان است
آنچه در ادامه می خوانید گفتگو شبکه خبری تحلیلی تیتر1 با کشاورزی است که از سال 60 در زمینه های کشت گندم، ذرت دانه، علوفه، محصولات استراتژیک و دامی فعالیت داشته و 20 دوره کشاورز و دامدار نمونه کشور و استان البرز شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک کمال پیشگاهی دامدار و کشاورز استان البرز متولد 1339 و دارای دیپلم علوم تجربی اهل شهرستان نظرآباد روستای قوچه سار بوده و از سال 1360 به صورت مستقیم در زمینه کشاورزی و دامداری فعال است و آن را  شغل اجدادی اش می داند و چندین سال پیاپی در زمینه های کشت گندم، ذرت دانه، علوفه، محصولات استراتژیک و دامی فعالیت داشته و 20 دوره کشاورز و دامدار نمونه کشور و استان البرز شده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
وی که در روز روستا و عشایر به عنوان کشاورز نخبه استان البرز انتخاب شده است با اشاره به اینکه از تجربیات بزرگان جهاد و کشاورزان پیشرو استفاده کرده و تلفیقا تئوری و عملی به نتیجه رسیدیم به خبرنگار تیتر1، گفت: در زمینه برداشت ملاک ما بهره وری و میزان مصرف آب و محصولات کم آب بر، مقاوم به خشکی است چرا که مزرعه تحقیقاتی گندم داشته و با مرکز تحقیقات اصلاح بذر و نهال چندین سال و از سال 75 با مرکز خدمات حمایتی در تولید بذر همکاری دارم و همه ساله رقم های جدیدی که از گندم و جو برای کشاورزان انتخاب می شود غالبا از مزارع من است. 

وی افزود: سال گذشته بالاترین برداشت گندم رخشان کشور در استان البرز و از مزرعه ما بود و امسال نیز رقم های جدیدی استفاده خواهد شد و هدف ما پایین آوردن مصرف آب و صرفه جویی در آب، بذر، کود و سم و رو آوردن به کشاورزی نوین و آبیاری تیب و استفاده بهینه از منابع خدادای و طبیعی است. 
, تیتر1,
,
,
 
,
, ,
 
,
پیشگاهی اظهار داشت: برداشت ما سال گذشته که رکورد کشوری گندم را داشتم و گندم کار نمونه بودم 12 تن و 400 کیلو بود اما امسال با رقم جدیدی که معرفی می شود یعنی ام 9114 بالای 13 تن خواهد بود و امیدواریم ثمره و خیر آن عاید کشاورزان عزیز برای استفاده آنها در سال های آتی از این رقم شود.

وی تصریح کرد: کشاورزی ما فصلی بوده و مستقیم تا 10 نفر و غیر مستقیم تا 30 نفر در تابستان و فصل های کار برای افراد شغل ایجاد شده ست و البته با توجه به گرایش به آبیاری نوین آبیاری ها به مرور زمان ساده می شود و به آن صورت نیاز به کارگر نخواهیم داشت اما در مجموع میانگین 20 کارگر ماهر و ساده در سال دارم. 

پیشگاهی با تاکید بر اینکه بی آبی مسئله اول مملکت ماست و متاسفانه کسی به آن توجهی ندارد گفت: وزارت نیرو متولی این امر است اما تا کنون برنامه مشخصی ارائه نکرده است و وزیری تا کنون نداشته ایم که چاره اندیشی کند اما از عوامل جهاد کشاورزی، وزارت و کشاورزان پیشرو دغدغه بی آبی را داریم و البته دستمان نیز به جایی بند نیست.
 
وی افزود: ما به کمک دولت از طریق وام های صندوق توسعه ملی به آبیاری های نوین از جمله زیرسطحی، تیپ، بارانی و .... رو آورده ایم و امیدواریم بتوانیم با بحران بی آّبی کنار بیاییم و این مهم مستلزم حمایت عاجل دولت از کشاورزان است چرا که من با یکی از دوستانم روی مزرعه ای کار می کنیم اما حمایتی وجود ندارد و متاسفانه تمام هزینه ها از جیب کشاورز شده و بازخورد و برگشت آن نیز سنگین است.
,
,
,
,
,
,
,
 
,

پیشگاهی اظهار داشت: ما محصولی نیاز نداریم وارد کنیم چرا که محصول استراتژیک ما گندم و دانه های روغنی است که با توجه به اقدام مناسب مهندس حجتی وزیر کشاورزی در راستای زیر پوشش قرار دادن غالب زمین ها به دانه های روغنی در سال 96 طی چند سال آینده در این مبحث به خودکفایی خواهیم رسید. 

وی تصریح کرد: ما در زمینه گندم خودکفا شده و صادر کننده گندم هستیم اما بالاخره دلالان همواره در عرصه های مختلف حضور دارند و البته ما از نظر رشد اقتصادی سال 95 و 94 اگر روند مثبتی داشتیم به واسطه کشاورزی بود. 

پیشگاهی گفت: البرز استانی صنعتی – کشاورزی است اما با توجه به موقعیت جغرافیایی و چهار راه رفت و آمدی به آن به صورت قطب صنعت نگاه می شود اما ما قطب کشاورزی کشور هستیم و مراکز تحقیقاتی کشاورزی کشور در زمینه گندم، سرم سازی و ....  در استان البرز فعالیت دارند لذا مسئولین باید نگاه خود را بین کشاورزی و صنعت تقسیم کنند. 
,
, ,
,
,
,
,
,
 
,
, ,

وی افزود: از نظر کشورهای پیشرفته اتحادیه اروپا استان البرز از نظر محصولات سالم بوده و پذیرای آن هستند و ما کشاورزها در عرصه حضور داریم و نمی گذاریم زمین ها نابود شوند و البته مراکز خدمات حمایتی، مرکز تحقیقات اصلاح بذر و نهال، سازمان جهاد کشاورزی و ریاست آن مهندس موسوی که واقعا مسئول کارکشته و پخته ای هستند حامی طرح های کشاورزی هستند و همواره چند قدم از ما کشاورزان جلوتر بوده اند. 

پیشگاهی با اشاره به اینکه کلزاهایی که ما امسال با روش تیپ کاشته ایم توصیه مهندس موسوی به واسطه مصرف بهینه آب بود اظهار داشت: بسیج سازندگی، سپاه و .... پای کار هستند و بانک کشاورزی نیز حامی ماست اما نیازمند شتاب برای حفظ کردن داشته ها و نگهداری کشاورزی هستیم تا به فرموده مهندس حجتی چراغ کشاورزی را روشن نگاه داریم.
 
وی به مشکل بازپرداخت وام های کشاورزی اشاره کرد و تصریح کرد: واردات اجناس بنجل خارجی باعث می شود باغدار ما میوه ای که تولید کرده است خریدار ندشته باشد و امسال سیب ها هنوز بالای درخت مانده اند چرا که برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست و در ماه های آتی این روند را درباره پرتقال و نارنگی شاهد خواهیم بود. 

پیشگاهی گفت: اگر محصولات باغداران و کشاورزان با تنظیم بازار خریداری شود و به موقع پول گندم کشاورز، محصول چای و ... پرداخت شود کشاورز یا باغدار نیازی به وام ندارد اما زمانیکه یک سال گندم کشت می کنیم و در سیلوی دولت می ریزیم و دولت نصف آن را به ما پرداخت می کند و نصف آن را 8 ماه دیگر می پردازد کشاورزان وادار می شوند پول بهره کنند و یا از بانک وام هایی با سود 18 درصد دریافت کنند. 

وی افزود: سود بانک های ما بسیار بالاست و در هیچ جای دنیا سود دو رقمی نبوده و سود کشاورزی تک رقمی و در حد کارمزد است اما متاسفانه در بانک های ما سود برای عدوات 15 و سایر 18 است و با گذشت یک روز از مهلت پرداخت به آن 6 درصد جریمه تعلق گرفته و به کشاورزان لطمه وارد می شود. 

پیشگاهی اظهار داشت: فعالیت من در عرصه دام اصلاح نژاد است و نژادهای برتر خارج از کشور را با نژادهای بومی تلفیق کرده و در در زمینه بز ثانن و آلفاین کار کرده ام و به زودی یک واحد صنعتی بزرگ مدرن روز دنیا در استان البرز راه اندازی خواهم کرد و اولین کانون یادگیری کشاورزی و دامپروری در سال 1392 توسط وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد و در این راستا وظیفه اینجانب انتقال آخرین یافته های تحقیقاتی در زمینه محصولات کشاورزی و دامی مطابق با استانداردهای جهانی به سایر بهره برداران جهت افزایش بهره وری در مصرف آّب، بذر، کود و افزایش وزن دام های بومی از طرق اصلاح نژاد با دامهای پرشیر و گوشت خارجی است که باعث افزایش درامد و شور و نشاط و امید در کشاورزان و دامداران خواهد شد. 
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,

وی با اشاره به لزوم جلوگیری از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی به دست افراد سودجو و دلال و پلمپ چاه های غیر مجاز و حراست از آب و خاک به عنوان میراث گرانبها برای نسل ها آینده گفت: عدم خرید به موقع محصولات و پرداخت پول، تنظیم بازار، واردات بی رویه و ... مشکلات سد راه کشاورزان است لذا ما باید از گذشته درس بگیریم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم. 

پیشگاهی افزود: اگر بخواهیم در راستای سلامت شهروندان امنیت غذایی و سرمایه داشته باشیم و نشاط و امید را در کشاورزان ایجاد کنیم باید از گذشته درس گرفته و امور را اصلاح کنیم و امروز واردات محصولات تراریخته به فعالیت عده ای افراد سودجو باز می گردد چرا که مصرف کننده اطلاعی نداشته و با تبلیغ برندها در تلویزیون و ... ترغیب به خریداری آن می شود. 

وی اظهار داشت: جامعه سنتی ما هنوز به اعتقادات خود ایمان داشته و من که در زمینه اصلاح دام فعالیت دارم هیچگاه به خود اجازه نمی دهم که به واسطه سود بالا از محصولات تراریخته استفاده کنم و این مهم به وجدان شخص و مدیریت صحیح جامعه بازمی گردد. 

پیشگاهی با اشاره به اینکه از مسئولین می خواهیم از تولید کنندگان حمایت کرده و از واردات جلوگیری کنند و روی حرف خود مبنی بر خریداری به موقع محصولات بایستند تصریح کرد: من سال گذشته یک بار گندم نهاده را به صورت نقدینگی خریداری و آبان ماه 95 کشت کردم و تیرماه 96 برداشت کرده و به دولت دادم و دولت 50 درصد به من بازپرداخت داشت و البته برای نوبت دوم در حال کشت هستم و باید از این درامد 12 ماه زندگی ام را اداره کنم و با این وضعیت مجبور می شوم پول قرض کنم.

کمال پیشگاهی در خاتمه خاطر نشان داشت: اگر دولت واقعا محصول ما را نمی خواهد اعلام کند ما خریداری نمی کنیم تا محصولات خود را آزاد بفروشیم لذا مسئولین لازم است از کشاورزان حمایت کرده و سود عدوات را تک رقمی کنند تا بیش از این شاهد فروپاشی روستاها نباشیم چرا که اگر یک کشاورز تامین نشود دام و زندگی خود را رها کرده و مجبور است در شهرها حاشیه نشین شود و تبعات این مهم به دولت باز می گردد و البته در حاشیه شهرها معضلات عدیده ای وجود دارد و امیدواریم شاهد این وقایع تلخ نباشیم اگر چه حرکت اخیر دکتر رضوی معاونت توسعه روستایی شایسته بوده و موجب حفظ شدن چندین هزار شغل در روستا خواهد شد.  
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 
 

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه