اخبار داغ

یادداشت/

سبقت چشم و هم چشمی در جهیزیه؛ کاهش ازدواج آسان/ پای چشم و هم چشمی و رقابت در تشکیل زندگی زوج های جوان

سبقت چشم و هم چشمی در جهیزیه؛ کاهش ازدواج آسان/ پای چشم و هم چشمی و رقابت در تشکیل زندگی زوج های جوان
تشریفاتی کردن جهیزیه و مهریه و نیز برگزاری مراسم های مفصل و آن‌چنانی، که میان برخی از افراد جامعه امروزمان به معنای افتخاری برای خانواده عروس و داماد است، نه تنها به این نتیجه ختم نشده که آن‌چه آمارها نشان می‌دهد، بالا و بالاتر رفتن سن ازدواج از یکسو و افزایش طلاق از سوی دیگر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  تقلید در تمام امور مثبت و منفی از غربی ها که به واسطه ی ماهواره به راحتی در اختیار ما قرار می گیرد رواج دارد، اما کاش آنقدری که در جنبه های منفی مثل طرز لباس پوشیدن و آرایش از غربی ها تقلید می کنیم در امور مثبتی مثل ازدواج کردن و جهیزیه و … هم غربی بودیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

شاید خیلی از افرادی که نشانی از مسلمانی در خود ندارند اما بهتر از ما در ازدواج و تشکیل خانواده و زندگی خود عمل می کنند، به هیچ عنوان هم نگران حرف دیگران در مورد نحوه ازدواج یا تشکیل خانواده خود نیستند چرا که هدف آن ها زندگی برای خود و داشتن آرامش و شادی بوده و قضاوت فامیل در مورد جهیزیه فاخر برایشان اهمیت ندارد.

,

بعضی از بانوان در ارومیه به قدری نگران مارک لوازم خانگی و چشم درآر بودن آن برای دخترخاله و دخترعموهای خود هستند که نگران اسراف بیخود و حتی جیب پدران و همسرانشان نیستند، انگار فقط منتظرند تا ببینند دیگران درباره زندگیشان چه می گویند و چقدر از نوع وسایل آن ها تعریف می کنند.

,

در این میان هستند دختران عقد کرده ای که نیازمند فقط چند قلم وسیله ساده برای تشکیل زندگی خود در زیر یک سقف با همسر هستند، همسری که گاه بخاطر حرف مادر یا افراد فامیل خود حتی دو سال و بیشتر نامزد خود را منتظر یه جشن چشم براه گذاشته است.

,

انگار برخی از ما آدم ها نشسته ایم تا ببینیم دیگران درباره ما چه می گویند، حاضریم خودمان را در چاله و گاه در چاه بیاندازیم تا حرف مردم را نشنویم با هزار آرزو ازدواج می کنیم تا طعم زندگی را بچشیم اما آنقدر در پیچ و خم و دردسرهای ازدواج  گرفتار می ‌شویم که تنها تلخیش نصیب می ‌شود.

,

چشم و هم چشمی خیلی وقت است که پای خود در زندگی زوج های جوان باز کرده است، تهیه جهیزیه یکی از بخش های دردسر ساز ازدواج است که همان مردم منتظر این هستند تا ببینند خانواده عروس چه جهیزیه ای به دخترشان می دهند تا همه انگشت به دهان بمانند.

,

آیا می توان گفت جهیزیه و مهریه سنگین یکی از ملاک های خوشبختی در زندگی هستند؟ خوشبختی در میزان جهیزیه و مهریه است یا در مدارا و اخلاق زوجین؟ قطعا نمی توان گفت تمام کسانیکه جهیزیه پرزرق و برق دارند خوشبخت نشده و یا زندگی بدی دارند اما نمی توان هم گفت که دلیل اصلی خوشبختی در زندگی جهیزیه آنچنانی است.

,

امروزه برای بسیاری از نوعروسان، دیگر جهیزیه چند تکه وسیله ضروری زندگی نیست جهیزیه باید کامل باشد حتی اگر ضروری نیست هم باید داده شود! در جایی دیدم لوازم مورد نیاز عروس خانم برای جهیزیه را بیش از ۳۰۰ مورد نام برده بود، در این لیست اقلامی گنجانده شده بود که ممکن است تا کنون حتی نام آنها را هم نشنیده باشید.

,

نکته قابل توجه این است که اگر شما زندگی یه زوجی را که چندین سال از زندگی مشترکشان می گذرد بررسی کنید متوجه خواهید شد که بسیاری از این لوازم حتی یکبار هم مورد استفاده قرار نگرفته است اما خانواده دختر برای به اصطلاح «سربلندی» دختر خود باید بهای این موارد را پرداخت کنند، کما اینکه سربلندی یک دختر با فلان مارک برند و فلان مبلمان و فرش ابریشم و … به دست نیامد و صد البته عفت، نجابت، حیا، صبوری، گذشت و اخلاق است که سربلندی می آورد.

,

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه می فرمایند: جهیزیه برای دختر مایه عزت نیست، عزت دختر به اخلاق او، به رفتار و شخصیت اوست، بعضی از خانواده های عروس خودشان را اذیت می کنند و به زحمت می اندازند و اگر پول هم ندارند به زور پول تهیه می کنند، اگر پول دارند، زیادی خرج می کنند، برای این که یک جهیزیه پر زرق و برقی را مثلا در اختیار دخترشان بگذارند.

,

در حالی که روز به روز لیست جهیزیه عروس های ایرانی مفصل تر می شود جوامع دیگر  رو به سادگی می روند. یکی از دوستان ما که چند سالی می شود.

,

زندگی در کشورهای غربی خیلی آسان تر از جامعه ماست، هیچ چیز را سخت نمی گیرند، شاید ایرانی ها تصور کنند در اروپا همه چیز گل و بلبل است اما اینگونه نیست این خود مردمش هستند که زندگی را به کام خودشان تلخ نمی‌کنند، در خارج کار زیاد است چون مردمش کار کردن را عار نمیدانند و هر کاری را انجام می هند حتی ازدواج کردن هایشان هم با ایرانی ها متفاوت است.

,

به هر ترتیب  افزایش میزان جهیزیه و مهریه و برگزاری جشن‌ های آن ‌چنانی، که در باور عمومی ما به معنای سربلند کردن عروس و داماد است، نه تنها به این نتیجه ختم نشده که آن‌چه آمارها نشان می‌ دهد، بالا و بالاتر رفتن سن ازدواج از یکسو و افزایش طلاق از سوی دیگر است.

,

متاسفانه بسیاری از ما اصل را که ازدواج آسان و خوشبختی است فراموش کرده‌ایم و به سمت غرور کاذب با هزینه‌ های نجومی روی آورده ‌ایم جهیزیه، مهریه و… رسومی هستند که ما آن‌ ها را تحریف کرده ‌ایم و نتیجه آن ازدواج گریزی جوانان و افزایش اختلاف‌ ها و جدایی‌ هاست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه