اخبار داغ

طلای سرخ کام تولید کننده بروجنی را شیرین کرد

طلای سرخ کام تولید کننده بروجنی را شیرین کرد
یکی از بانوان کارآفرین اهل بلداجی در راستای تولید و اشتغال در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی با همکاری بسیج سازندگی گام‌های مؤثری را در کشت طلای سرخ برداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کلار، زعفران گران ترین محصول کشاورزی جهان و مهم ترین محصول صادراتی کشورمان ایران است که به غیر از مصرف زیاد داخلی همه ساله مقدار قابل توجهی ارز با صادرات زعفران وارد کشور می شود.

زعفران با کمترین وزن، گران ترین محصول زراعی محسوب می شود که با یک سال کاشت آن می توان چند سال برداشت کرد و به همین دلیل این طلای سرخ در زمینه درآمدزایی و اشتغال آفرینی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

کشت زعفران یکی از کشت های جایگزین برای محصولات پرآب به شمار می رود که اگر کشاورزان به سمت کشت این محصول حرکت کنند، با صرفه اقتصادی که این محصول دارد می توانند کشاورزی خود را متحول کنند.

از آن جایی که شهرستان بروجن با مشکل کم آبی و بحران آب مواجه است کشاورزان این منطقه می توانند با تغییر الگوی کشت زعفران این محصول با ارزش و گران قیمت را برای کاشت انتخاب کنند زیرا در برابر محصولاتی مانند سیب زمینی به آب خیلی کمتری نیاز دارد و می‌تواند به عنوان یک محصول در مناطقی که با بحران کم‌آبی روبه‌رو هستند مورد توجه قرار گیرد.

بانوی کارآفرین: برداشت 2.5 کیلوگرم در سال چهارم کشت

مریم خدارحمی تولید کننده طلای سرخ در شهرستان بروجن که در سال چهارم کشت موفق به برداشت دو کیلو نیم زعفران شده است می گوید: زعفران گیاهی است که یک بار کشت و هشت سال برداشت می شود و بازدهی خوبی دارد.

وی با بیان این که 8 جریب و نیم به طور جداگانه زیر کشت داریم و امسال سال ششم است که زعفران برداشت می کنم، گفت: در دو جریب رمینی که آبیاری به صورت غرقابی بود یک کیلو و نیم زعفران برداشت کردیم.

خدارحمی با بیان این که برداشت آبیاری بارانی نسبت به غرقابی کمتر است، افزود: گل چینی زعفران را با حدود 15 نفر کارگر انجام می دهیم که بازدهی خوبی هم دارد.

وی در ادامه با اشاره به این که پاک کردن گل ها سخت تر و نیاز به افرادی بیشتری دارد، افزود: زعفران یک بار کشت و هشت سال برداشت می شود.

دریافت 200 میلیون ریال تسهیلات از بسیج سازندگی

این تولید کننده با اشاره به این که در چهارمین سال، برداشت ما با آبیاری غرقابی به دو کیلو و نیم رسید، گفت: در آبیاری بارانی زمین 10 سانت زیادتر خیس نمی خورد به خاطر همین یک کیلو زعفران بیشتر برداشت نکردیم.

خدارحمی ضمن بیان این که گلبرگ های زعفران آرامبخش و برای اعصاب مفید است، گفت: زعفران برای تزیئن غذا استفاده می شود و از گلبرگ های آن مربا هم تولید می کنیم.

وی گفت: 200 میلیون ریال از بسیج سازندگی سپاه تسهیلات گرفتم که توانستم با آن دستگاه تیلر برای شخم زنی زمین، سم و پیاز برای کشت خریداری کنم.

وی گفت: در سال اول 300 گرم، سال دوم 700 گرم، سال سوم 900 گرم و در سال چهارم که بیشترین گل دهی را دارد موفق به برداشت دو کیلو نیم زعفران شدیم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کلار,
,
,
,
,
,
,
,
, بانوی کارآفرین: برداشت 2.5 کیلوگرم در سال چهارم کشت, بانوی کارآفرین: برداشت 2.5 کیلوگرم در سال چهارم کشت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دریافت 200 میلیون ریال تسهیلات از بسیج سازندگی, دریافت 200 میلیون ریال تسهیلات از بسیج سازندگی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه