اخبار داغ

بسیج مهندسین کشاورزی پیشگام در خدمت رسانی/خدمات ارزنده بسیج دربزرگترین قطب کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد+تصاویر

بسیج مهندسین کشاورزی پیشگام در خدمت رسانی/خدمات ارزنده بسیج دربزرگترین قطب کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد+تصاویر
همایش علمی کردن کشاورزی با محوریت کشت کلزا با حضور مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد و به همت بسیج مهندسین کشاورزی گچساران درروستای اسلام آباد لیشتربرگزارشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب جنوب،همایش علمی کردن کشاورزی با محوریت کشت کلزا با حضور مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد،مدیر کانون بسیج مهندسین گچساران ، بخشدار مرکزی گچساران،مسئول بسیج سازندگی، مسئولین مراکز و کارشناسان خبره کشاورزی و کشاورزان در محل روستای آسلام آباد منطقه لیشتر برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آفتاب جنوب,

, , ,

سرهنگ رحیم محمدی ،مدیر کانون بسیج مهندسین گچساران در این همایش ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهارکرد:این همایش در راستای تأکیدات و رهنمودهای مقام معظم با محوریت اقتصاد مقاومتی درجهت  تولید ،تأمین و امنیت غذایی و نیز توانمندسازی و انتقال علم کشاورزی به بهره‌برداران برگزار شده است.

,

, ,

وی افزود:هدف از برگزاری این همایش استفاده از تفکر و فرهنگ بسیجی در ارتقاء سطح علمی کشاورزان است که در تلاش هستیم با استفاده از این روش‌ها در تخصصی کردن کشاورزان و به روز کردن سطح علمی بهره‌برداران گام برداریم.

, .,

محمدی تصریح کرد:با توجه به اینکه منطقه لیشترگچساران یکی از بزرگترین و مهمترین قطب های صنعت کشاورزی در استان است لذا کشاورزان باید با استفاده از توان کارشناسان مجرب رونق بیشتری به این بخش حیاتی جامعه بدهند.

,

, , , ,

مدیرکانون بسیج مهندسین گچساران افزود: یکی از اهداف بسیج مهندسین و جهاد کشاورزی تأمین امنیت غذایی و خودکفایی کردن بهره‌بردار است که این امر تنها با به روز شدن بهره برداران از علم کشاورزی و ارتقاء بخشیدن سطح علمی کشاورزان امکانپذیر خواهد شد.

,

وی با اشاره به تنوع بالای کشت محصولات کشاورزی در این منطقه گفت: متاسفانه تاکنون کشت سنتی موجب راندامان پایین این منطقه بوده که باید تلاش شود رویکرد کشاورزی از سنتی به صنعتی و علمی تغییر کندو می بایست در این زمینه با همکاری سایر نهادها الگویی عملی برای کشاورزان تعریف کنیم.

, .,

, ,

مدیر کانون بسیج مهندسین ناحیه گچساران گفت:درصدد هستیم تا با علم روز و تجربه‌ای که کشاورزان در عرصه‌های مختلف کشاورزی دارند به سمت پیشرفت کشاورزی گام برداریم.

,

در ادامه این همایش شهرام عسکری معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان سخنران برنامه ضمن اشاره به اقتصاد مقاومتی و کشاورزی که یکی از عرصه های مهم در اقتصاد مقاومتی تلقی می شود به تشریح کشاورزی علمی و به روز پرداخت.

,

, , ,

وی کشاورزی را یکی از قطب های اقتصاد مقاومتی دانسته که نیازمند آن است تا با علمی کردن و به روز نمودن آن در جهت پیشبرد منویات مقام معظم رهبری در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گامی برداشته شود.

,

, ,

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز درادامه کلیاتی درخصوص کشت کلزا ،شناخت مراحل رشد،شروع کاشت و شناسایی مراحل رویش به کشاورزان ارائه کرد.

,

اسلام قدمی مدیر بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران در ادامه در خصوص گلایه ها و دغدغه های کشاورزان در خصوص تامین آب زمین های کشاورزی نیزگفت:از ابتدای ساخت سد در اهداف آن 17هزار هکتار زمین برای تامین آب کشاورزی در نظر گرفته شد که از این مقدار نزدیک به 10هزار هکتار زمین در استان خوزستان و مابقی در استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

,

, , ,

وی افزود:با تلاش و حمایت مسئولین آبیاری 10هزار هکتار زمین های خوزستان کاملا کنار گذاشته شد و فقط آبیاری 7هزار هکتار از زمین های این استان درحال انجام است.

,

قدمی اظهارکرد:از سال 90تامین آب مناطق خیرآباد و لیشترگچساران هم شروع شده ولی مشکلاتی هم وجود دارد و اگر ملاحظه نمایید دو ایستگاه پمپاز آب که آماده است ،بنا به شرایطی عملا امکان بهره برداری را ندارندکه بخشی را آب منطقه ای مقصر است و بخشی را شرکت های آب بران و بخشی هم خود مردم پای کار نیستند.

,

, ,

وی گفت:سد کوثر، سدی است که تامین آب استراتژیک بخش هایی زیادی از 5 استان جنوبی کشور را برعهده داردکه اولویت اول وزارت خانه تامین آب شرب مردم است و آب کشاورزی در اولویت های سوم و چهارم قرار دارد.

,

, ,

قدمی تصریح کرد:طبق ابلاغیه اگر زیر 300میلیون متر مکعب آب ورودی سد باشد عملا هیچ آبی برای تامین کشاورزی نمی توانیم داشته باشیم ،ولی با تمام این تفاسیر در سال های گذشته همیشه ورودی آب سدکوثر زیر 300میلیون مترمکعب بوده و همیشه تامین آب مناطق خیرآباد و لیشتر هم انجام شده است.

,

وی اظهارکرد:درحال حاضر 285میلیون متر مکعب ذخیره مخزن آب سد کوثر است که از این مقدار 100میلیون متر مکعب حجم مرده سد است که تحت هیچ شرایطی قابل خالی شدن نیست و 120میلیون متر مکعب آبی است که طبق تعهد آب شرب استان های جنوبی است .

,

, ,

مدیر بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران افزود:سال گذشته همین موقع 11درصد کاهش حجم مخزن را دارشتیم که 320میلیون متر مکعب ذخیره آب سد کوثر بود اما با تمام این تفاسیر تامین آب را انجام دادیم .

,

قدمی گفت:در حال برنامه ریزی هستیم و اگر مشکلی پیش نیاد و با توجه به روند بارندگی ها، برای تامین آب مورد نیاز کشت کلزا که از اولویت های جهاد کشاورزی در این منطقه هستند همکاری های لازم را انجام خواهیم داد.

,

, ,

گفتنی است این همایش در راستای اهداف اصول علمی در کشاورزی با مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد،مدیرکانون بسیج مهندسین گچساران،بخشدار مرکزی گچساران،مسئول بسیج سازندگی ناحیه گچساران، کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ،کشاورزان و بهره‌برداران عرصه‌های تولید در روستای اسلام آباد لیشتر برگزار شد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه