اخبار داغ

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مرکزی:

حمایت بسیج علمی‌و‌پژوهشی استان مرکزی از ۳۲ اختراع/ضعف دستگاه‌های دولتی در بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان

حمایت بسیج علمی‌و‌پژوهشی استان مرکزی از ۳۲ اختراع/ضعف دستگاه‌های دولتی در بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان
مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مرکزی گفت: بسیج علمی و پژوهشی استان مرکزی طی دو سال و نیم گذشته از حدود ۳۲ مورد اختراع حمایت مالی کرده که برخی از آن‌ها پدیده‌هایی هستند که در سطح ملی مورد استفاده قرارگرفته اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسل فردا؛ دکتر مجتبی صدیقی، مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مرکزی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته بسیج ضمن گرامیداشت این هفته در جمع خبرنگاران گفت: مجموعه سازمان بسیج علمی و پژوهشی در کنار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی بسیج دو مجموعه کشوری هستند که در استان‌ها سازمان بسیج علمی و فناوری استان ذیل آن فعالیت می‌کند اما متأسفانه ظرفیت‌های این مجموعه به‌خوبی معرفی نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل فردا,

حمایت سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مرکزی از ۳۲ مورد اختراع

, حمایت سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مرکزی از ۳۲ مورد اختراع, حمایت سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مرکزی از ۳۲ مورد اختراع,

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مرکزی با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد حمایتی این سازمان در کشور افزود: ویژگی برجسته این سازمان حمایت بلاعوض از اختراعات و ابتکارات پژوهشگران در سطوح کشوری و استانی است که در کشور به ندرت سازمانی وجود دارد که برای تبدیل ایده‌های جدید به پدیده، حمایت مالی بلاعوض ارائه دهد.

,

وی با تاکید بر حمایت‌های ویژه این سازمان از ایده‌ها و ابتکارات تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهم بسیج علمی و پژوهشی حمایت از اختراعات و ابتکارات است و در بخش کمک‌های مالی معمولا از اختراعات دانشجویی و دانش‌آموزی در سطح مبتدی تا سقفی حدود ۷ میلیون تومان بدون هیچ‌گونه تضمینی حمایت صورت می‌گیرد و بخش دیگر حمایت‌ها در اختیار قرار دادن امکانات سخت‌افزاری، کارگاه‌های تخصصی و معرفی پژوهشگران به مراکز صنعتی و دانشگاهی است.

,

صدیقی در ادامه گفت: بسیج علمی و پژوهشی استان مرکزی طی دو سال و نیم گذشته از حدود ۳۲ مورد اختراع حمایت مالی انجام داده و برخی از آن‌ها پدیده‌هایی هستند که در سطح ملی مورد استفاده قرارگرفته است.

,

وی تسهیلات حمایتی سازمان بسیج علمی و پژوهشی را در سطح کشور بی‌نظیر عنوان کرد و افزود: این سازمان، از اختراعات و ابتکارات اساتید و پژوهشگران دانشگاهی در سطح نیمه‌حرفه‌ای حمایت می‌کند و در این حوزه پس از تکمیل پروپوزال طرح و تایید سازمان تا حدود ۵۰ میلیون تومان حمایت‌های مالی بلاعوض از این طرح‌ها صورت می‌گیرد که از جمله موارد حمایتی بی‌نظیر در کشور محسوب می شود.

,

خلاء اطلاعاتی در حوزه نیازمندی‌های صنایع کشور

, خلاء اطلاعاتی در حوزه نیازمندی‌های صنایع کشور, خلاء اطلاعاتی در حوزه نیازمندی‌های صنایع کشور,

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مرکزی یکی از برنامه‌های این سازمان را ایجاد ارتباط بین بخشی از اختراعات و صنایع عنوان کرد و گفت: در حوزه نیازمندی‌های صنایع یک خلاء اطلاعاتی در کشور وجود دارد و امروز اگر مخترعی بخواهد بر اساس مشکلات کشور اختراعی داشته باشد با کمبود اطلاعات مواجه است و به همین دلیل مجموعه سازمان بسیج علمی و پژوهشی در حال ایجاد یک بانک بزرگ مسائل کشوری تحت عنوان «بانک نظام مسائل ملی» در هر استان است.

,

دستگاه‌های دولتی در بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان ضعف دارند

, دستگاه‌های دولتی در بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان ضعف دارند, دستگاه‌های دولتی در بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان ضعف دارند,

وی با اشاره به کارکردهای این بانک اطلاعاتی در سوق دادن اختراعات به سمت رفع مشکلات کشور خاطرنشان کرد: مشکلی که در این مسیر وجود دارد آن است که دستگاه‌های دولتی همکاری بسیار ضعیفی دارند و علیرغم وجود انگیزه‌های بسیار بالا در بین نخبگان کشور حقیقت این است که بسیاری از طرح‌ها به خارج از کشور راه پیدا می‌کند که مصادیق آن مشاهده ‌شده است.

,

صدیقی ضمن انتقاد از برخی دستگاه‌ها در بهره‌گیری از ظرفیت‌های نخبگانی گفت: فکر و ایده وجود دارد و از سوی دیگر نیز  طرح مبتنی بر نیاز میدانی در اختیار قرار دارد اما همچنان ضعف بهره‌برداری دستگاه‌های دولتی از این ایده‌ها مشهود است.

,

ورود به مسائل استانی با رویکرد کارگروه‌های تخصصی

, ورود به مسائل استانی با رویکرد کارگروه‌های تخصصی, ورود به مسائل استانی با رویکرد کارگروه‌های تخصصی,

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مرکزی ورود به حل مسائل استانی با رویکرد کارگروه‌های تخصصی را از دیگر اهداف این سازمان عنوان کرد و افزود: فعالیت دیگری که در حال حاضر انجام می‌گیرد ایجاد کارگروه‌های تخصصی است که هر بخش پس از بررسی و شناسایی مسائل حوزه‌های مختلف با استفاده از ظرفیت نخبگان به دنبال یافتن راهکار مناسب است.

,

وی همچنین عملکرد این سازمان در حوزه افکار سنجی اجتماعی را موفق ارزیابی کرد و افزود: تنها مجموعه‌ای که در سازمان بسیج کشور به‌صورت رسمی و کاملا علمی بحث مطالعات و پژوهش‌های افکار سنجی میدانی و پروژه‌های مطالعات اجتماعی را انجام می‌دهد سازمان بسیج علمی پژوهشی در قالب پژوهشکده بسیج است که البته در مقایسه با مراکز مختلف افکار سنجی نمره خوبی می‌گیرد.

,

رفع مشکلات کشور و استفاده از ظرفیت نخبگان با طرح «سرباز پژوهشگر»

, رفع مشکلات کشور و استفاده از ظرفیت نخبگان با طرح «سرباز پژوهشگر», رفع مشکلات کشور و استفاده از ظرفیت نخبگان با طرح «سرباز پژوهشگر»,

صدیقی با اشاره به طرح جدید سازمان بسیج علمی و پژوهشی تحت عنوان «سرباز پژوهشگر» تصریح کرد: یکی از مشکلات کشور این است که تاکنون فرآیندی برای استفاده ظرفیت نخبگان سربازی که می‌توانند پژوهش‌های موردنیاز دستگاه‌های مختلف را انجام دهند وجود نداشت ولی هم‌اکنون با توجه به طرح «سرباز پژوهشگر» بر مبنای نیازهای دستگاه‌های مختلف در حال تعریف پروژه‌های مطالعاتی هستیم که دانشجویان کارشناسی ارشد به بالا بدون پیش‌شرط بسیجی بودن می‌توانند با اخذ این پروژه‌ها در سطح استانی تا ۹ ماه و در سطح کشوری تا ۱۹ ماه کسر خدمت بگیرند که باعث خواهد شد علاوه بر حل مشکلات کشور، ظرفیت و تخصص نخبگان ما هدر نرود.

,

برگزاری جشنواره حمایت از مبتکران استان مرکزی

, برگزاری جشنواره حمایت از مبتکران استان مرکزی, برگزاری جشنواره حمایت از مبتکران استان مرکزی,

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مرکزی در رابطه با تقدیر از نخبگان و پژوهشگران استان گفت: تا پایان سال جشنواره حمایت از مخترعین و مبتکران علمی استان مرکزی در یکی از دانشگاه‌های استان برگزار می شود و ضمن تقدیر از محققین برتر، فعالیت‌ها و ظرفیت‌های سازمان در قالب یک سمینار یک‌روزه به جامعه دانشگاهی معرفی می شود.

,

برخی شرکت‌های دانش‌بنیان امروز به آسیب تبدیل‌شده‌اند

, برخی شرکت‌های دانش‌بنیان امروز به آسیب تبدیل‌شده‌اند, برخی شرکت‌های دانش‌بنیان امروز به آسیب تبدیل‌شده‌اند,

صدیقی درزمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: یکی از اهداف سازمان بسیج علمی و پژوهشی هدایت ابتکارات به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان برای تجاری‌سازی و استفاده از اختراعات است که البته برخی فرآیندها همچون ثبت اختراع این موضوع را با کندی مواجه کرده که البته در سطح کشوری پیگیری‌هایی برای تسهیل در این زمینه صورت گرفته است.

,

وی با اشاره به افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال‌های اخیر گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی طی سال‌های اخیر ایجاد شد که البته برخی از این شرکت‌ها امروز به یک آسیب تبدیل‌شده است چراکه بسیاری از آن‌ها بازخورد لازم را نداشته و مبتنی بر نیاز کشور شکل نگرفته است بلکه بیشتر بر مبنای استارت آپ هایی که به‌صورت تصنعی و با الگوگیری از حوزه‌های دانشی غربی فعالیت کرده‌اند و امروز سودآوری و تجاری شدن این‌ها با مشکل مواجه است و به همین خاطر بسیاری از نخبگان کمتر به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان رغبت نشان می دهند.

,

در کشور بانک نخبگانی مشخص وجود ندارد

, در کشور بانک نخبگانی مشخص وجود ندارد, در کشور بانک نخبگانی مشخص وجود ندارد,

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مرکزی حمایت این سازمان را در مرحله اول از نخبگی افراد و در گام دوم هدفمند کردن طرح‌ها عنوان کرد و افزود: یکی از معضلات کشور این است که یک بانک نخبگانی مشخص وجود ندارد و حتی در تعریف مفهوم نخبگی اتفاق‌نظری نیست اما در مجموع یکی از نقاط مثبت این است که سن نخبگی بشدت کاهش‌یافته و در سطح دانش آموزان و دانشجویان ایده‌ها و استعدادهای امیدوارکننده‌ای مشاهده می‌کنیم ولی متاسفانه در کشور هیچ فرآیندی برای شناسایی این ظرفیت‌ها وجود ندارد.

,

نظام ثبت اختراع کشور برای حمایت از نخبگان قدرتمند نیست

, نظام ثبت اختراع کشور برای حمایت از نخبگان قدرتمند نیست, نظام ثبت اختراع کشور برای حمایت از نخبگان قدرتمند نیست,

صدیقی در پایان با اشاره‌ای کوتاه به سرقت برخی ایده‌ها و طرح‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قانون کپی‌رایت در کشور وجود ندارد و نظام ثبت اختراع نیز در حال حاضر آن‌قدر قدرتمند نیست که بتواند از نخبگان حمایت کند، شکایت‌هایی داریم که ایده‌ای به سرقت رفته است یا افرادی با مبالغی ایده را بنام خود تمام کرده‌اند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه