اخبار داغ

کتابدار کتابخانه الغدیر بیرجند:

لزوم نهادینه شدن فرهنگ مطالعه درخانواده ها/ نباید کتابخوانی تنها مختص کنکور باشد

لزوم نهادینه شدن فرهنگ مطالعه درخانواده ها/ نباید کتابخوانی تنها مختص کنکور باشد
کتابدارکتابخانه الغدیر بیرجند با تاکید بر این که بایستی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی درخانواده ها نهادینه شود، گفت: باید خرید کتاب در سبد خانواده ها قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، پرداختن به کتاب و کتاب‌خوانی امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی به شمار می رود پس به همین جهت ایجاد و راه‌اندازی کتابخانه در اقصی و نقاط کشور یکی از ملزومات اساسی به شمار می‌رود و کتاب‌خوانی یکی از بهترین امورات در زندگی ما است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
 
,
یکی از کتابخانه‌هایی که امروزه نقش بسزایی در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در بین مردم شهرستان بیرجند دارد کتابخانه الغدیراین شهرستان است که دارای جایگاه ویژه‌ای در بین مردم است.
,
 
,
به مناسبت هفته کتاب‌خوانی؛ این رسانه گفتگویی با کتابدار کتابخانه عمومی الغدیر بیرجند انجام داده است که بنا به  گفته اعضای این کتابخانه،دارای اخلاق بسیار نیکو و حسن برخورد با مراجعین است.
,
 
,
لطفاً در ابتدا خودتان را برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید؟
,
سمانه دادرس مقدم متولد سال1359 هستم و از سال 84 فعالیت شغلی خود را  در کتابخانه استاد فرزین شهرستان سربیشه آغاز کردم(آبان 84 تا بهمن87)،از بهمن87 تامرداد 90 مسئول کتابخانه سیمرغ سابق (عبدالکریم اشراق) بیرجند بودم(مرداد 90 تا شهریور 96) و در حال حاضر نیز درکتابخانه الغدیر بیرجند درخدمت همه بزرگواران هستم.
,
, ,
 کتابخانه الغدیر از چه سالی آغاز به فعالیت کرد؟
,
این کتابخانه در مساحت 1500 و  زیربنای1000 مترمربع بنا شده و در سال 79 نیز افتتاح گردیده است.
,
 
,
کتابخانه شامل چه بخش‌هایی هست؟
,
کتابخانه دارای مخزن باز، بخش مرجع، کمک درسی، کارشناسی ارشد، نشریات، بیرجند شناسی و دیداری و شنیداری، سیستم جستجوی مجزا، مشاوره کتاب و کتابخانه تخصصی کودک که تنها کتابخانه تخصصی کودک در استان است می شود.
,
 
,
دوسالن مطالعه مجزا برای خانمها و آقایان داریم وفعالیت های فرهنگی کتابخانه از قبیل نشست کتابخوان ،برگزاری کتابخوان ماه، جمع خوانی و معرفی کتاب ،شاهنامه خوانی و مثنوی خوانی روز های دوشنبه هرهفته، برپایی نمایشگاه های مختلف کتاب صنایع دستی به مناسبت های مختلف، مسابقات کتابخوانی برای تمامی سنین خلاصه نویسی از کتاب، برگزاری کلاسهای آموزش تخصصی کتابداری با همکاری دانشگاه بیرجند در محل کتابخانه همچنین در بخش کودک معرفی کتاب کارگاه قصه گویی و نمایش تخصصی را داریم کارگاه روزنامه دیواری و کاردستی نیز با توجه به مناسبت های مختلف برگزار می شود.
,
 
,
کتابخانه الغدیرچه تعداد عضو، چند عنوان کتاب و چند جلد کتاب دارد؟
,
تعداد اعضای فعال این کتابخانه یک هزارو 437 نفر (844نفرخانم،382 نفر آقا و 211نفر کودک ) و تعداد کتاب های موجود در این کتابخانه نیز 28 هزار و990 عنوان کتاب و29 هزارو 870 نسخه است.
,
 
,
آیا خودتان به کتاب علاقه دارید؟
,
بله
,
 
,
خودتان چقدر کتاب می‌خوانید؟
,
خیلی زیاد
,
به چه کتاب‌هایی علاقه دارید؟
,
بیشتر به کتاب های  رشته خودم و همچنین کتاب  های رشته روان شناسی
,
, ,
اولین کتابی که خوانده‌اید؟
,
اولین کتابی که خواندم و نامش در ذهنم مانده از کانون پرورش فکری کودک و نوجوان امانت گرفته بودم به نام" فسقلی" که چند جلد بود و کتاب بعدی نیز "شازده کوچولو" بود. این دوکتاب را حتی در  حال حاضر نیز مطالعه می کنم و چندی قبل کتاب "فسقی"را از نمایشگاه تهران برای دخترم خریدم وگاهی اوقات با خواندنش یاد بچگی های خودم می افتم.
,
 
,
وضعیت کتاب‌خوانی بیرجند چگونه است؟
,
باتوجه به این که کلا سرانه مطالعه در کشور ما پایین است بالطبع این مساله در شهر ما هم ملموس است اما خوشبختانه در مجموع  نسل جدید نظر و دید بهتری به مطالعه و عضویت در کتابخانه ها دارند واین جای بسی خوشحالی دارد.
,
 
,
استقبال مردم بیرجند از کتاب و کتاب‌خوانی چگونه است؟
,
خوشبختانه روند رو به رشدی دارد و امیدواریم فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از خانواده ها شروع و نهادینه شود.
,
 
,
کدام گروه سنی بیشتر به کتابخانه مراجعه می‌کنند؟
,
 
,
آنچه مسلم است آن است که در همه گروهای سنی مراجعه کننده داریم اما تعداد کنکوری ها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیشتربه این کتابخانه مراجعه می کنند.
,
 
,
چه تعداد نیرو درکتابخانه الغدیر بیرجند مشغول به خدمات رسانی هستند و شیفت های کاری این کتابخانه چگونه است؟
,
 
,
پنج نفر نیرو  در سه شیفت کاری مشغول به خدمت بوده و ساعت کار کتابخانه نیز از شنبه تا چهارشنبه 7:30 صبح تا 21 شب وپنج شنبه ها نیز 7:30صبح تا 18:30بعداز ظهراست.
,
 
,
برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در بین مردم بیرجند چه راهکاری دارید؟
,
 
,
این که مردم واقعا برای امدن به کتابخانه وقت بگذارند، بایستی خرید کتاب در سبد خرید خانواده ها قرارداده شود و در کنار تمام مشکلات و دغدغه های زندگی امروزی، پدر ومادرها به خواندن کتاب علاقه نشان بدهند و فرزندان خود را با خود به کتابخانه ها ببرند، کتابخوانی فقط مختص کنکور نباشد موضوع کتاب و کتابخوانی یکی از مطالبات همیشگی رهبرمعظم انقلاب بوده و در سخنی از ایشان آمده که "امروز کتاب خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واحب دینی است"؛ برای ترویج این مساله به نظر من باید از خانواده ها شروع و نهادینه شود.
,
 
,
نقش کتابخانه در ارتقاء و پیشرفت جامعه چیست؟
,
 
,
برکسی پوشیده نیست که کتاب و کتابخوانی نقش بجا و موثری در پیشرفت آن جامعه دارد و نباید از اهمیت آن غفلت شود.
,
 
,
مدارک لازم جهت عضویت درکتابخانه چیست؟
,
 
,
مدارک لازم جهت عضویت؛ ارائه کارت شناسایی، یک قطعه عکس، تکمیل فرم عضویت و پرداخت حق عضویت سالانه هست؛ با عضویت سراسری هم اعضا می توانند با عضویت در یک کتابخانه از کلیه کتابخانه های سراسر کشور خدمات دریافت کنند.
,
 
,
, ,
 
,
لطفا درمورد سامانه مدیریت کتابخانه های عمومی هم توضیح بفرمایید.
,
 
,
 نرم افزار جامع مدیریت کتابخانه ها توسط اداره کل فناوری اطلاعات و با همکاری اداره کل امور کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور با هدف رفع مشکلات کتابخانه های نهاد در بهره گیری از نرم افزار کتابخانه ای و به منظور پیاده سازی یک سیستم جامع، تحت وب، یکپارچه و متمرکز مدیریت کتابخانه های عمومی کشور طرح ریزی و پیاده سازی شده است، این سامانه به عنوان شبکه جامع کتابخانه های عمومی کشور امکان امانت عضویت و جستجو در کلیه کتابخانه های موجود در شبکه را برای کاربران آسان می کند.
,
 
,
 با تشکر از وقتی که در اختیار ما قراردادید، سخن پایانی؟
,
 
,
بنده هم از شما و همکاران محترمان تشکر می کنم و  سخن پایانی بنده نیز آن است که "باکتاب زندگی کنیم".
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه