اخبار داغ

افشاگری مدیر کل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد؛

وجود دست های پشت پرده درکشاورزی/ نمی توانم حرف مردم را به کرسی بنشانم

وجود دست های پشت پرده درکشاورزی/ نمی توانم حرف مردم را به کرسی بنشانم
مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدگفت:کشاورز بخاطر اینکه از سرما، آفت وبیماری فرار کند مدت زمان رشد را کوتاه می کند وتلاش دارد محصول را با ضرب کود و آب بالابیاوردکه این درحقیقت به خودمان خیانت می کنیم و سفره های آب زیرزمینی را آلوده می کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب جنوب،جعفر گوهرگانی، مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدعصر امروز در جمع کشاورزان منطقه لیشتر گچساران اظهارکرد:با نگرانی ها و گلایه های کشاورزان این منطقه به طورکامل آشنایی دارم و در جریان کامل کار کشاورزان هستم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آفتاب جنوب,

منکرمشکلات کشاورزان نیستم

, منکرمشکلات کشاورزان نیستم,

وی افزود: گلایه هایی که کشاورزان عزیز در این مقطع زمانی دارند را منکر نیستم و تمام تلاش مسئولین استانی و نظام اسلامی براین است که خدمات ارزان قیمت و راحت تر هم از بعد اقتصادی ، رفاه اجتماعی و هم از بعد تولید و اشتغال زایی در حدی باشد که مردم راضی باشند و بتوانند بحث تحریم ها که امروز گریبانگیرکشور شده است را به نوعی با مشارکت مردم و کشاورزان عزیز رفع رجوع کنند.

, .,

گوهرگانی تصریح کرد:امنیت و تولید مواد غذایی برعهده کشاورزان است و همکاران ما در جهاد کشاورزی قطع به یقین تمام تلاش خود را دارند با کشاورزان طوری کنار بیایند که هم خواسته های اولیه ، دیدگاه ها و انتظارات مردم را مرتفع کنند که تولید به مقداری باشد که نیاز غذایی و هم سلامت غذایی تامین شود.

,

دست های پشت پرده درکشاورزی 

, دست های پشت پرده درکشاورزی ,

مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدادامه داد: همه این موارد باید درکنار هم باشند که هم جامعه سالمی داشته باشیم و هم تولید کنندگان منفعت ببرند و هم مصرف کنندگان با خیالی راحت و با قیمت مناسب محصولات را مصرف کنند،البته باید توجه داشت که کاستی هایی همیشه دربین کار وجود دارد و دست هایی هم پشت پرده همیشه وجود دارد که متاسفانه نمی گذارند که وضعیت به طور مطلب پیش برود.

,

وی درادامه با اشاره به فواید کشت کلزا در منطقه لیشترگچساران گفت:به کشاورزانی که به کشت این محصول همت گمارند امکانات اولیه را از قبیل بذر،کارنده ، کود و سم در اختیارشان قرار خواهیم داد، در زمینه کشت کلزار بهترین زمان 15آبان تا 15آذرماه است و نباید با تاخیر کار را انجام دهیم و از بایت خرید تضمینی این محصول مشکلی نداریم.

,

 رها سازی آب از سد کوثر را پیگیری می کنم

,  رها سازی آب از سد کوثر را پیگیری می کنم,

گوهرگانی با اشاره به بحث تامین آب کشاورزی در این منطقه افزود:درخبرها شنیدم سدکوثر در حال  تعمیرات است که اولا این تعمیرات براساس جدول زمان بندی با توجه به الگوی کشتی که جهاد کشاورزی تعریف کرده در این موقع از سال نباید انجام می شد .

,

وی ادامه داد:بحث رها سازی آب از سد کوثر را پیگیری می کنیم تا وقفه ای از بابت رها سازی آب متوجه کشاورزان مناطق لیشتر و خیرآباد نشود،اماگلایه همیشه از کشاورزان لیشتر دارم که سالیان سال است که این سد احداث شده است و شما تنها بسنده به یک کانال آب کرده که با وصل یک موتور پمپ یا یک لوله پلی اتیلن آب را به نیم هکتار زمینتان انتقال بدهید.

,

کشاورزان مشارکت ندارند

, کشاورزان مشارکت ندارند,

گوهرگانی تصریح کرد:براساس تعریفی که در روز گلنگ زنی این طرح شد می بایست 7هزار هکتار زمین کشاورزی در لیشتر و خیرآباد به زیر آب سدکوثر می رفت ،در مقطعی خوب کارشد و در مقطعی هم کار رها شد و هر موقع هم از عزیزان آب منطقه ای گلایه می کنیم، می گویند مردم مشارکت ندارند.

,

نمی توانم حرف مردم را به کرسی بنشانم

, نمی توانم حرف مردم را به کرسی بنشانم,

وی افزود:سالیان سال است که از احداث سدکوثر گذشته است و وقتی خود مردم نخواهند بنده به تنهایی نمی توانم حرف مردم را به کرسی بنشانم،بحث تامین آب کشاورزی را وظیفه داریم پیگیری کنیم، اما اینکه آب بد استفاده بشود و آب رها سازی شده در جدول و تنها درصدی استفاده شود و مابقی هم به طور زهکش از منطقه خارج شود، کار درستی نیست.

,

مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدادامه داد: گرچه محاسنی دارد که این رهاسازی آب باعث می شود چاه های ما که قبلا در منطقه لیشتر وضعیت آب خوبی نداشتند بهتر شوند و این هم از نعمات رها سازی آب سدکوثراست.

, .,

وی درادامه با اشاره به پرداخت پول گندم سیلویی به کشاورزان گفت: پول گندم مناطق گرمسیری را تا 15تیرماه امسال کامل تسویه حساب کردیم و پولی که الان جهاد کشاورزی بدهکار است به تعدادی از کشاورز بذرکار است که البته قیمت پایه را داده ایم.

,

مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدبا اشاره به کشت ذرت هم گفت:ذرت مناطق لیشتر، خیرآباد، امامزاده جعفر و باشت تاکنون به مقدار 1000تن ثبت سامانه شده است و این مقدار در کشور به اسم استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت است و به یک سقفی که رسیدند پرداخت می کند همانطوری که سال گذشته وقفه ای در پرداخت ها نداشتیم.

,

قول مدیرکل به کشاورزان لیشتر

, قول مدیرکل به کشاورزان لیشتر,

گوهرگانی افزود:این قول را به کشاورزان منطقه لیشتر می دهم که بحث آب سد کوثر را پیگیری کنیم که رها سازی برای آب شرب که می شود برای این مناطق هم رهاسازی شودو هر کشاورزی که محصولاتی مثل گندم،جو و کلزا را زیردست چاه های آب بکارد از بابت کود،سم.کارنده ها و خرید تضمینی از جهاد کشاورزی نگرانی نداشته باشند.

,

وی ادامه داد:سایر محصولات همچون گوجه فرنگی و هندوانه رابه کشاورزان توصیه می کنیم که درفضای باز کشت نکنند،اگر واقعا کسی علاقه دارد گوجه کشت کنند تسهیلات ارزان قیمت گلخانه در اختارشان قرار خواهیم داد و به جای اینکه در 10هکتار 100تن برداشت کنند،5هزار متر گلخانه اجرا کند و120تن برداشت کند که هم آب و هم آفات کمتری دارد.

,

استفاده از هرمون درمحصولات کشاورزی

, استفاده از هرمون درمحصولات کشاورزی,

مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمداظهارکرد:سایت های مختلف از بنده به عنوان مدیر جهاد کشاورزی سئوال می کنند که گوجه فرنگی مناطق لیشتر و خیرآباد گچساران که به خورد مردم می دهند از هرمون ها و سم های فنیش استفاده می کنند تکلیف ما مصرف کنندکان چیست؟.

,

گوهرگانی گفت:اولا ما این موضوع را رد می کنیم و کشاورزان منطقه لیشتر و خیرآباد که با اصالت هستند از این سم ها اصلا استفاده نمی کنند تنها یک سری افراد سود جو شاید باشند که زمین اجاره می کنند و از شیرخشک تاریخ مصرف گذشته و نیز از رنگدانه هایی که محصولات گوجه فرنگی و هندوانه را قرمز می کنند استفاده می کنند.

,

کشاورزان ما وجدان و اصالت دارند

, کشاورزان ما وجدان و اصالت دارند,

وی افزود: کشاورزان ما چون وجدان دارند و افراد مطمئنی هستند و به فکر مردم و خانواده ها هستند از این روش های غیرمعمول سودجویانه استفاده نمی کنند.

,

مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد:ولی واقعیت امر این است که برخی کشاورزان بخاطر اینکه محصول بیشتری تولید کنند آب و کود می دهند و آفت هم که می آید سم می زنند که بنده به شخصه از محصول کشت فضای باز هیچ گوجه و هندوانه ای مصرف نمی کنم علت هم این است که می دانیم که چطور تولید می شود.

,

خیانت درتولید محصولات کشاورزی

, خیانت درتولید محصولات کشاورزی,

گوهرگانی گفت:کشاورز بخاطر اینکه از سرما، آفت وبیماری فرار کند مدت زمان رشد را کوتاه می کند وتلاش دارد محصول را با ضرب کود و آب بالابیاوردکه این درحقیقت به خودمان خیانت می کنیم و سفره های آب زیرزمینی را آلوده می کنیم و محیط زیست را از بین می بریم و بنده خواهش دارم بخاطر یک میلیون سود بیشتر کشت هندانه و گوجه فرنگی را کم کنید و به آن اندازه که واقعا می توانید کنترل کنید، تولید کنید که سالم باشد.

,

وی درپاین نیزافزود:کارشناسان این افراد سودجو را شناسایی کنند و تذکر دهند و در صورت بی توجهی این موضوعات را رسانه ای کنید تا مردم بدانند این محصولات سالم نیستند.

, .,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه