اخبار داغ

گلایه یک چغندرکار گنبله‌ای:

این‌ها کوهی از دسترنج چغندرکار بیچاره است/پاسخ دسترنجم تنها خیانت است

این‌ها کوهی از دسترنج چغندرکار بیچاره است/پاسخ دسترنجم تنها خیانت است
انباشته شدن محصول چغندرقند تعدادی چغندرکار روستای گنبله کوهی از دسترنج بی‌مزد و مردن آرزوی آنان از فروش محصول را تداعی می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آوای سیدجمال؛ امروز آخرین روز از ماه آبان است و هنوز بسیاری از چغندرکاران اسدآبادی در گیرودار تحویل محصول خود به کارخانه قند هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , آوای سیدجمال,

برای گزارش دیگر به روستای گنبله از توابع بخش پیرسلمان اسدآباد رفته بودیم که وجود چند کوه بزرگ در روستا توجه ما را به خود جلب کرد؛

,

, ,

نزدیک که شدیم خلوار خلوار محصول چغندرقند روی هم انباشته شده بود و شکل و شمایلی به تپه و کوه را نشان می‌داد.

,

موضوع جالب شد و آن را از اهالی روستای گنبله که پیگیر شدیم یکی گفت: این محصولات چغندر مربوط به چند نفر بوده که مدتی است آن را از زمین برداشت کرده و هنوز نتوانستند به کارخانه قند تحویل دهند.

,

در این زمینه با یکی از چغندرکاران که محصول خود را در این محل رها کرده بود، صحبت کردیم که او کار کشاورز را خیانت می‌دانست چراکه باید با زحمت محصول بکارد و با التماس بفروشد.

,

شاهمراد شیدایی همان چغندرکاری که دستمزدش بعداز کاشت و داشت و برداشت محصول هیچ نصیبش شده بود، می‌گفت: کشت محصول خود را خیانت به خود و خانواده ام میدانم چرا که تنها زحمتش بر دوشمان ماند و طعم شیرینی ان را نچشیدیم.

,

, ,

او می‌گفت: در حدود سه هکتار از اراضی کشاورزیم را محصول چغندر کشت کردم و امروز که برای برداشت آن اقدام کرده، پای دلال به میان می‌آید و می‌گویند قراردادی با کارخانه ندارم؛

,

این چغندرکار ادامه می‌دهد: اینکه قراردادی ندارم درست اما من کشاورز اگر چغندر نمی‌کاشتم ایا محصول دیگر کشت می‌کردم حتما نتیجه می‌داد.

,

او می‌گفت: حدود 150 تن محصول چغندر قند از زمین تولید کرده ام که تقریبا" بیشتر آن را از زمین برداشت کرده و در حاشیه روستا ریخته ام.

,

, ,

شیدایی با بیان اینکه 40 سال است که به کشت محصول چغندرقند می‌پردازم و تقریبا" 4 سال کشت نکردم، گفت: بزرگترین گناهم این است که امروز این محصول را کشت کرده ام و چه خیانتی در حقم شده است.

,

او گفت: امروز برای تحویل این محصول به کارخانه قند همدان باید التماس دلال را کنیم، چراکه کارخانه قند همدان مستقیم قبول نمی‌کند و دلال هم به قیمت 120 تومان از ما خریداری می‌کند.

,

این چغندرکار خاطرنشان کرد: آیا کسی هست که این خارشدنمان در مقابل خانواده و جیب خالی ما را بعداز یک سال رنج و مشقت در کشت محصول پاسخ دهد.

,

, ,

در اینکه برخی از چغندرکاران باید در ابتدای کشت و برداشت محصول خود باید هماهنگی را برای عقد قرارداد با کارخانه های قند داشته باشند، شکی نیست اما مسئله ای که مطرح است این است که حدود 10 روز گذشته جلسه فوق العاده ای با حضور  مدیرکل جهاد کشاورزان استان، نماینده مردم در مجلس، فرماندار و چند تن از چغندرکاران در سالن اجتماعات فرمانداری اسدآباد به منظور پیگیری این موضوع شکل گرفت و وعده‌ها برای حل مشکل این چغندرکاران تا روز یکشنبه 21 آبانماه داده شد.

,

اما اینکه امروز آخرین روز از آبانماه است و هنوز محصول روی دست چغندرکاران بر جای مانده، جای سؤال است که انتظار می‌رود مسئولان که جلسه تشکیل می‌دهند و فوق‌العاده هم می‌شود، پاسخگو باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه