اخبار داغ

پزشک مرکز درمان سوءمصرف مواد مخدر رابر:

اعتیاد چنگال مرگ آور خانواده ها/80 درصدمعتادان رابری متاهل هستند/ بسیجیان به عنوان سفیران سلامت در روستاها خدمت کنند

اعتیاد چنگال مرگ آور خانواده ها/80 درصدمعتادان رابری متاهل هستند/ بسیجیان به عنوان سفیران سلامت در روستاها خدمت کنند
پزشک مرکز درمان سوءمصرف مواد مخدر رابرگفت: اولین عامل طلاق در شهرستان رابر اعتیاداست؛ بیکاری شاخه ای از اعتیاد بود فردی که  اعتیاد دارد ثبات اخلاقی ندارد گاهی اوقات بد اخلاق و پرخاشگری می شود و به خاطر همین اعتیاد حتی نمی تواند کار کارگری ساده خود را هم انجام دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح رابر معضل اعتیاد به مواد مخدر، بلای خانمان‌سوزی است که جامعه‌های بشری را در چنگال مرگ‌آور خویش گرفتار ساخته‌است. این اختاپوس هراس‌آور، قدرت اندیشه، نوآوری، پشتکار، کوشش و سازندگی را در انسان‌ها به‌ویژه در نسل جوان جامعه، از بین می‌برد و بنیان خانوادگی و اعتقاد دینی آنان را به نابودی می‌کشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح رابر,

امروزه، کم‌تر کشوری را در جهان می‌توان یافت که پدیده‌ی مواد مخدر و اعتیاد، مهم‌ترین دغدغه یا یکی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی‌اش نباشد. هرساله، مبالغ هنگفتی برای مبارزه با این گرفتاری هزینه می‌شود.

,

اعتیاد بسته سیاست خارجی آمریکا 
متأسفانه، امروزه مواد مخدر به تجارتی جهانی و مسئله‌ای سیاسی تبدیل شده‌است. ایالات متحده‌ی امریکا، هرساله بودجه‌ای برای براندازی نظام اسلامی، در بسته‌ی سیاست خارجی خود می‌گنجاند و یکی از راه‌های شکست جمهوری اسلامی، از دید خام آمریکائی‌ها و سران آن کشور، صدور تریاک به ایران و دامن‌زدن به مصرف این بلای هستی‌سوز است.

, اعتیاد بسته سیاست خارجی آمریکا , اعتیاد بسته سیاست خارجی آمریکا ,
,

در شهرستان رابر نیز معضل مواد مخدر، سال‌هاست وجود دارد و  هنوز نتوانسته‌ایم بر این معضل اجتماعی به طور کامل چیره شود.

,

هفته مبارزه با مواد مخدر و آسیب های اجتماعی بهانه شد، خبرنگار ما گفت و گوی خوانی با دکتر مهدیه حاج ملک پزشک داخلی وعمومی، که  از سال 89 با گذراندن دوره آموزشی ترک اعتیاد مجوز مرکز درمان سوءمصرف مواد را از سازمان بهزیستی دریافت کرده وهمان سال به صورت تخصصی درمان اعتیاد را شروع کرد؛  داشته باشد.

,

در ادامه به این گفت و گوی خواندنی  می پردازیم :

,

لطفاخودتان را معرفی نمایید و بگویید چند سال کمپ ترک اعتیاد را راه اندازی کرده اید؟

,

خانم دکتر حاج ملک،  15 سال  سابقه مطب داری در شهرستان رابر دارم  مطب شخصی به عنوان پزشک  داخلی و عمومی از سال 89 دوره های آموزشی ترک  عتیادرا گذرانده و مجوز مرکز درمان سوءمصرف مواد را از  سازمان بهزیستی دریافت کردم و  همان سال به صورت  تخصصی  درمان اعتیاد را شروع  کردم.

,

بیشترین مصرف مواد مخدر در بین سن جوانی 16 تا 40 سال در رابر

, بیشترین مصرف مواد مخدر در بین سن جوانی 16 تا 40 سال در رابر,

مصرف مواد مخدر در شهرستان رابر  در چه رده های  سنی  است و بیشترین مصرف مواد مخدر سنتی یا صنعتی است؟

, مصرف مواد مخدر در شهرستان رابر  در چه رده های  سنی  است و بیشترین مصرف مواد مخدر سنتی یا صنعتی است؟, مصرف مواد مخدر در شهرستان رابر  در چه رده های  سنی  است و بیشترین مصرف مواد مخدر سنتی یا صنعتی است؟,

در  شهرستان رابر در همه رده های سنی؛  حتی رده سنی 12 تا 90 سال در  نهادهایی که ما رسما تشکیل  دادیم این رده های سنی  مشاهده می شود اما  بیشترین  رنج  سنی که دچار آلودگی هستند و درمان میکنند سن  جوانی مابین  سن 16 تا 40 سال آمارمان  بالاتر است.

,

بیشترین مواد مصرفی تریاک، شیره  در گروه اول و بعد  مصرف  هروئین و شیشه  را در شهرستان رابر داریم و مصرف موادی  مثل کراک یا کوکائین  مشاهده  نشده است. همانگونه که از اسم مرکز مشخص است مرکز درمان سوءمصرف مواد که  شامل همه مواد اعتیاد آور می شود  حتی مصرف  بعضی  قرص ها مثل قرص متادون  به صورت سوءمصرف یا درمان حشیش که این مرکز همه مواد اعتیاد آور را برای درمان شامل می شود.

,

80 درصد معتادان متاهل رابری گرفتار دام اعتیاد هستند

, 80 درصد معتادان متاهل رابری گرفتار دام اعتیاد هستند, 80 درصد معتادان متاهل,  , رابری گرفتار دام اعتیاد هستند,

به نظر شما به عنوان یک کارشناس چند درصد معتادان متاهل، شاغل و یا دارای مدرک  تحصیلی عالی هستند؟

, به نظر شما به عنوان یک کارشناس چند درصد معتادان متاهل، شاغل و یا دارای مدرک  تحصیلی عالی هستند؟, به نظر شما به عنوان یک کارشناس چند درصد معتادان متاهل، شاغل و یا دارای مدرک  تحصیلی عالی هستند؟,

هنوز  نظام خانواده سنتی در شهرستان رابر برقرارمی باشد در این شهرستان درصد متاهل هایی که  به ما مراجعه می کنند بالااست می شود گفت به خاطر سنتی بودن زندگی در این شهرستان  80 درصد معتادان متاهل هستند .

,

از نظر  شاغل  تعداد افراد  شغل  ثابت  خیلی کم می باشند اکثریت افراد شغل های پاره  وقت و نیمه وقت دارند به دلیل عشایر نشین بودن این منطقه در فصل  بهار و تابستان مراجعه  کنندگان ما در این 6 ماه بیشترمی شود اکثریت شغل ها  شامل شغل های  پاره وقت  می باشند که تعداد افراد شاغل کارمند انگشت شمار است.

,

از نظر تحصیلات در رنج متنوعی است  مراکزی  که درمان سوءمصرف  هستند، همه  افراد  جامعه را پوشش می دهند از افراد بی سوادی که حتی نوشتن اسم خودشان را هم  بلد نیستند تا افرادی در رده های تحصیلی فوق  لیسانس ، دکترا.

,

 اعتیاد را امروزه در همه  قشر ها می بینیم گاهی اوقات برای تحصیل به شهرهای دیگر مراجعه می کنند به  علل مختلف رفیق ناباب و شرایط آنجا، سختی کار،  پناه به یکسری مواد اعتیاد آور می  برند  که درمان را  بعد از اتمام تحصیلات برای  ترک مواد و راهنمایی  مشاوره مراجعه میکنند.

,

آیا بانوان شهرستان رابر دچار این بلای خانمانسور هستند؟

, آیا بانوان شهرستان رابر دچار این بلای خانمانسور هستند؟, آیا بانوان شهرستان رابر دچار این بلای خانمانسور هستند؟,

متاسفانه اعتاد در بانوان از ان چیزی  که خودمان  فکر می کردیم با توجه به  سنتی بودن منطقه در این شهرستان  خیلی بالاست، تعداد  خانم های مراجعه  کننده که رسما پرونده  تشکیل می دهند  کم است به علت  ترسی که از اسم نوشتن و  پرونده  تشکیل دادن دارند سعی می کنند اکثریت اعتیاد  خود را پنهان  کنند و به صورت  کاملا رسمی برای درمان مراجعه نمی کنند. 

,

چون  اینجا من  بیماران  را  به صورت سر پاهی هم  ویزیت می کنم ، برای درمان  اعتیاد  خیلی سعی به تشویق آنها می کنم و محیط امنی را برایشان فراهم می سازم که احساس امنیت  کنند  که پرونده تشکیل  و تحت درمان  قرارگیرند  تا کنون موفقیت آنچنانی در سوق دادن  همه افراد مبتلا به اعتیاد نشدم  تعداد  کسانی که پرونده تشکیل داده اند در کل  پروندها  10 درصد است.

,

عدم آگاهی اولین مسئله ای که باعث  اعتیاد در  شهرستان رابر می شود

, عدم آگاهی اولین مسئله ای که باعث  اعتیاد در  شهرستان رابر می شود, عدم آگاهی اولین مسئله ای که باعث  اعتیاد در  شهرستان رابر می شود,

به نظر  شما  علل اعتیاد در شهرستان رابر چیست؟

, به نظر  شما  علل اعتیاد در شهرستان رابر چیست؟, به نظر  شما  علل اعتیاد در شهرستان رابر چیست؟,

هر منطقه ای را باید بر اساس شرایط منطقه ای خود بسنجند در شهرهای بزرگ  علل اعتیاد با شهر  رابر  فرق می کند به عنوان تفریح لذت بردن، محفل و جشن هایی که دارند بیشتر به این سمت می روند.

,

 اما به نظر من عدم آگاهی اولین مسئله ای که باعث  اعتیاد در  شهرستان رابر می شود،  خیلی از خانواده ها هنوز به اشتباه  فکر می کنند تریاک به عنوان یک درمان  است و  به عنوان یک درمان دارویی برای تسکین دردهای عضلانی و اسکلتی از آن استفاده می کنند،  قشر عشایر به عنوان یک مسکن از تریاک استفاده می کنند و بعدا  دچار اعتیاد می شوند و مشکلاتی  برایشان  به وجود می آید که  می فهمند چه اشتباهی کردند.

,

 متاسفانه  خیلی ها هم خانم هایشان را  تشویق به استفاده  این مواد می کنند چون اوایل مصرف دردها کمتر و توانایی انجام دادن  کار برایشان بیشتر می شود، متاسفانه  اینها به سمت  استفاده از مواد می  روند.

,

عامل دو اعتیاد  بیکاری و نبود شغل در این منطقه است می دانید اینجا امکان  شغل برای جوان ها خیلی کم است و اکثریت رده های جوانها که دچار اعتیاد می شوند به خاطر افسردگی، بیکاری و نداشتن  شغل به این مواد رو ی می آورند  چیزی که آرامشان می کند یا اینکه داشتن بیش از حد وقت آزاد باعث می شود  سراغ  دوستان ناباب بروند و متأسفانه در دام  اعتیاد بیفتند.

,

علت بعدی اعتیاد، عدم  وجود  تفریحات سالم  در این منطقه می باشد متاسفانه شهرستان  رابر با وجود  جمعیتی که دارد محل های تفریحی خیلی کمی دارد، سالن  های ورزشی  مناسب یا  سالن  شنا اینجا  وجود ندارد  که جوانان  ورزش  کنند  سالن  ورزشی مناسب نیست حتی در خانم  های جوانی که اعتیاد می بینیم، خودشان این را  بیان  می کنند. این  مسئله را به خاطر تنهایی، بیکاری و نداشتن  تفریح  سالم  به  سمت  اعتیاد  رو می آورند اگر یک برنامه مناسب تفریحی وجودداشت که بتوانند  اوقات فراغت  خودشان را بگذرانند شاید به سمت استفاده از مواد نمی رفتند.

,

اولین عامل طلاق در شهرستان رابر، اعتیاد است

, اولین عامل طلاق در شهرستان رابر، اعتیاد است, اولین عامل طلاق در شهرستان رابر، اعتیاد است,

به نظر شما با وجود افزایش طلاق در شهرستان رابر آیا می توان گفت علت اصلی طلاق در این شهرستان اعتیاد است؟

, به نظر شما با وجود افزایش طلاق در شهرستان رابر آیا می توان گفت علت اصلی طلاق در این شهرستان اعتیاد است؟, به نظر شما با وجود افزایش طلاق در شهرستان رابر آیا می توان گفت علت اصلی طلاق در این شهرستان اعتیاد است؟,

بله،  اعتیاد اولین عامل اصلی  طلاق در شهرستان رابراست، در طلاق تفاهم نداریم  کم  پیش می آید، اولین عامل طلاق در شهرستان خودمان اعتیاداست؛  بیکاری شاخه ای از اعتیاد بود فردی که  اعتیاد دارد ثبات اخلاقی ندارد گاهی اوقات بد اخلاق و پرخاشگری می شود و خانواده را اذیت می کند به خاطر همین اعتیاد حتی نمی تواند کار کارگری ساده خود را هم انجام دهد، خرج اعتیاد و هزینه های زندگی  باعث نابسامانی خانواده می شود و متاسفانه به سمت  طلاق می رود.

,

 از نظر من کارشناس که سال ها  با این  شهرستان و شرایط آن آشنا هستم عامل اصلی طلاق در خانواده ها  اعتیاد است.

,

آیا اعتیاد در این شهرستان  موجب  قتل شده است؟

, آیا اعتیاد در این شهرستان  موجب  قتل شده است؟, آیا اعتیاد در این شهرستان  موجب  قتل شده است؟,

به خاطر اعتیاد مرگ های ناگهانی را داشتیم که در خانه ها  یا خیابان از بین رفتند مواردی انگشت شماری  نظیر  قتل خانمی به دست همسرمعتادش را هم داشتیم.

,

پیشگیری  فقط  با آموزش موثر است

, پیشگیری  فقط  با آموزش موثر است, پیشگیری  فقط  با آموزش موثر است,

آیا برنامه جدیدی برای مهار اعتیاد در شهرستان رابر دارید؟

, آیا برنامه جدیدی برای مهار اعتیاد در شهرستان رابر دارید؟, آیا برنامه جدیدی برای مهار اعتیاد در شهرستان رابر دارید؟,

مسئولین مربوطه در هر صورت حیطه کاری خودشان را بلد هستند اما  کاری که از دست من به عنوان یک  پزشک بر می آید برنامه ریزی کنم و اولین  قدمی که می توان در مهار اعتیاد داشته باشیم آموزش  مخصوصاً آموزش به سنین زیر 18 سال  که قطعاً هم آموزش پذیر هستند.

,

اینکه آنها ندانند  یا در جریان نباشند اینگونه نیست اعتیاد به صورتی شده  همه افراد خیلی ملموسانه با آن برخورد می کند  خیلی  از بچه ها یا اعضای درجه یک  خانواده یا فامیل آنها  دچار اعتیاد هستند؛ ما نمی توانم  بگوییم بچه ها  اصلاً دچار اعتیاد نیستند  از سنین  خیلی پایین  حتی در  دبستان  ها باید آموزش شروع شود به صورت زیر بنایی آموزش ها داده شود چه من به عنوان  پزشک با آنها همکاری کنم  یکسری آموزش ها و توضیحاتی دهم  چه خود آموزش  پرورش از من یا  نیروهای آموزش دیده  کمک  بگیرد به صورت یک کار برنامه ریزی شده در مدارس  آموزش انجام شود و  کنار این آموزش در مدارس، می توان در جاهای دیگر این آموزش را داشته باشیم، آموزش به زنان خانه دار در جاهایی که می توان آنها را دور هم  جمع  کرد به عنوان مثال آموزش به مددجویان کمیته امداد.

,

 در حیطه آموزش بسیج  خیلی خوب می تواند همکاری کند  چون  شاخه  شاخه  بسیج  در دورترین مناطق و روستاها رفته است بنابراین از خانم ها و آقایانی که در این قسمت می باشند می توانند  یکسری آموزش ها و  توضیحاتی به آنها  داده شود هر کدام  به عنوان یک سفیر  سلامت این آموزش ها را  در خانه ها و  روستای خود بدهند و یکسری  کارهای زیر بنایی در امرآموزش انجام دهند.

,

  من که درمان را انجام می دهم  احساس می کنم  پیشگیری مهمتر از درمان است ما در درمان  خیلی مشکل داریم همانطور که  از اسم اعتیاد مشخص  است درمان افراد  بسیار تا بسیار سخت است خانواده ها از دهها روش درمانی استفاده  کردند کمپ، بستری ، تصفیه  سازی  خون و راههای مختلفی که  هزینه های خیلی  هنگفتی  میکنند، بعضی از خانواده ها حتی از عهده هزینه  آن بر نمی آمدند و خیلی  از وسایل ضروری زندگی را  کنار میگذاشتند تا بتوانند درمان را انجام دهند ولی  متاسفانه موفق هم  نبودند. بنابراین باید  پیشگری  کرد و پیشگیری  فقط  با آموزش موثر است.

,

از نظر شما عامل روی آوردن مجدد به  اعتیاد چیست؟ آیا حمایتهای پس از ترک را هم دارید؟

, از نظر شما عامل روی آوردن مجدد به  اعتیاد چیست؟ آیا حمایتهای پس از ترک را هم دارید؟, از نظر شما عامل روی آوردن مجدد به  اعتیاد چیست؟ آیا حمایتهای پس از ترک را هم دارید؟,

ما در درمان خیلی موفق  نیستیم  فردی که در این حیطه  غرق  شده  عین  فردی  که در مرداب  است ما  فقط درمانش می کنیم اینکه بتواند در  جامعه  سالم  بماند  دست من  نیست یک  گروهی  باید با ما همکاری کنند  جامعه باید این  فرد را  بپذیرند  به آن  شغل داده شود  خانواده اش باید او را به  عنوان یک  فرد سالم  بپذیرد، خیلی سخت است گاهی اوقات  خود خانواده های دیگر اصلا به اینها  اعتماد ندارند.

,

حمایت بعد از درمان د را اریم حتی درمان هم می شوید هر زمان که به مرکز ما برای مشاوره مراجعه کنید هیچ گونه هزینه ای از مددجو دریافت نمی کنیم، هزینه  فقط برای درمان دارویی است.

,

چه تحت درمان باشد  چه اینکه بعدها مثلا دو سال بعد فلان   مشکل برایشان پیش آید و نمی دانند چکار کنند  به آنها  آموزش  رایگان می دهیم.

,

این آموزش ها، باید از مدرسه و خانواده آغاز شود تا با معتاد و قاچاقچیان مواد مخدر مبارزه شود.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه