اخبار داغ

شمخانی:

در تامین منافع‌مان هرگز فریب نخواهیم خورد/ مقابله با داعش یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های کشور/ برخی کشورهای منطقه کارخانه تولید داعش دارند

در تامین منافع‌مان هرگز فریب نخواهیم خورد/ مقابله با داعش یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های کشور/ برخی کشورهای منطقه کارخانه تولید داعش دارند
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: مقابله با داعش در عراق،‌لبنان و سوریه یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های سیاسی، نظامی و امنیتی کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان امشب (سه‌شنبه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح ابعاد سیاسی و امنیتی پایان سیطره داعش بر سوریه و عراق و آخرین تحولات مربوط به این رویداد در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ابتدای این گفت‌وگو عنوان کرد: من سرتا پا تعظیم می‌کنم به ملت ایران هم به دلیل حضور اربعینی‌شان و هم حضور پشتیبان کننده مردم در زلزله اخیر به مردم کرمانشاه قهرمان، سرپل ذهاب و تسلیت گفت و به خانواده شهدای مدافع حرم درود فرستاد که در بخشی از تاریخ ایران نقشی مظلومانه و قهرمانانه را ایفا کردند.

,

شمخانی افزود: نه یک شجره خبیثه بلکه یک نطفه گلخانه‌ای خبیث را به همت دلیرمردان ایرانی، افغان، سوری، عراقی، حشد، حزب‌الله و با درایت، خویشتنداری و ملاطفت و قاطعیت رهبری انقلاب و به کارگیری مجموعه توانمند شده توسط سردار سلیمانی به وضعیت امروز تبدیل شد. یادمان نرود ژانویه 2011 این فضا در منطقه ما بود که ظرف یک ماه آینده دمشق سقوط خواهد کرد و نمی‌توانیم و نمی‌شود  و ارزش آن را ندارد و امروز ثابت شد می‌توانیم، توانستیم و شد.

,

وی گفت:‌اهداف آرمانی و منافع ملی ما منطبق بر هم توانست نام ایران، دفاع سرسختانه ملت ایران از اسلام و تمامیت ارضی و حیثیت جهان اسلامی اسلام را طوری وارد معرکه کند که 66 کشور تحت عنوان ائتلاف مبارزه با داعش در کتاب گزارششان مفهومی به نام اقدام موثر نمی‌توانند ثبت کنند. این جای سپاس از درگاه خدا و جای عزتمندی ملت ایران و احساس اوج دارد برای ملت‌هایی که تحت عنوان مقاومت سامان خوبی پیدا کردند به این امید که به حول و قوه الهی و مدد دعای خانواده شهدا جاده اربعین حسینی که بسیار بنیادی‌تر و کهن‌تر و قدیمی‌تر بتواند جاده‌ای معروف‌تر از جاده ابریشم را در تاریخ منطقه رقم بزند.

,

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی درباره شکست داعش و تاثیرات آن بر ایران و کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ فرض کنید داعش به اهدافش می‌رسد. وضع منطقه ما در این صورت چه می‌شد؟ اگر این بیخردان، ریش بلندان و دیشداشه کوتاه‌ها امروز در دمشق، اربیل و بیروت بودند وضع مسلمانی و سایر اقلیت‌های دینی در جهان اسلام چه بود، امنیت برای زنان چگونه بود؟ اوضاع اقتصادی منطقه به چه شکل حرکت کرد و قدرت غرب در حمایت از بقای نامشروع رژیم صهیونیستی چگونه پر شدت‌تر ادامه می‌یافت. اگر این حادثه رخ می‌داد وضع نابسامانی داشتیم.

,

وی افزود: اگر ما وادار می‌شدیم بگوییم که ما در تهران چه ربطی داریم به تغییر حاکمیت در عراق و توسعه داعش، این وضع مصیبت‌باری را ایجاد می‌کرد که الحمدالله با ورود ما به درخواست دولت‌های منطقه اجازه ترسیم این وضعیت تلخ و سیاه را نداد.

,

شمخانی گفت: ما هزینه‌های سنگینی اعم از مادی و انسانی پرداخت کردیم ولی دستاوردهای عظیمی پیدا کردیم. ما دو دستگاه در مقابله با تروریسم داشتیم یک دستگاه مدرن با 66 کشور یک دستگاه غیرمدرن مبتنی بر توان ذاتی بومی و مقاومتی مردم منطقه. این دستاورد کمی نیست که ناشی از هوشمندی و اقدامات پیشدستانه فراتر از مرز ایران را در این وضعیت قرار داد.

,

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره کمک‌های مستشاری ایران به سوریه و عراق نیز گفت:‌ ما با همه توان وارد نشدیم، گام به گام وارد شدیم مطابق نیاز وارد شدیم و به مرحله اتخاذ فرماندهی هم رسیدیم ولی اگر ما از روز اول با همه توان وارد می‌شدیم صحنه را سریع‌تر رقم می‌زدیم. می‌خواستیم شبهه‌های سیاسی در داخل کشور ایجاد نشود و علاوه بر آن ما یک تجربه جنگی و نهضتی داشتیم اینها در کنار هم همان توان مستشاری را در به کارگیری قابلیت‌های ناشناخته آنچنان برجسته کرد که بسیاری از توانمندی‌هایی که ناشناخته بود امروز به توانمندی‌های قابل توجه تبدیل شده است.

,

وی گفت: اگر حمایت‌های غرب از تروریسم و داعش به شکل مستقیم و غیرمستقیم نبود خیلی سریع‌ترو با هزینه کمتری آزادسازی سرزمین‌های اشغالی را به ارمغان می‌‌آورد. حتی سند فیلمی وجود دارد که چگونه یک توانمندی هوایی مدعی مبارزه با داعش در لحظه تصمیم‌گیری حمله دستور می‌گیرد حمله نکند. اگر این حمایت‌ها نبود سریع‌تر و با هزینه کمتری پیروزی حاصل می‌شد.

,

شمخانی با بیان اینکه هزینه‌های هنگفتی را به دنبال داشت،‌ گفت: 600 میلیارد دلار هزینه بازسازی سوریه است و اینها دستاورد افراط گریی کشورهای عربی منطقه و جاه طلبی آنها و به کارگیری هدایت شده تروریسم در منطقه برای تقویت رژیم صهیونیستی است.

,

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: حتما روس‌ها نقش موثری هم در حوزه سیاسی و هم در مقابله با اقدامات بین‌المللی و هم نقش میدانی به مفهوم هوایی داشتند. بحران ژانویه 2011 شروع شد روس‌ها 2015 وارد عمل شدند در آن 4 سال ایران، سوریه و مقاومت و انرژی‌های پنهان دیده ناشده تنها بودند ولی اهداف تروریست‌ها در ساقط سازی دولت بشار اسد ناکام ماند.

,

وی گفت: برخی سوال‌هایی که امروز مطرح می‌شود به دنبال این هستند که الان پیروزی حاصل شده است، این به ثمر ننشیند و یک رقابت منفی را تعریف کند و از طرف دیگر برخی عناصر درونی خودمان نیز وجود دارد که همواره این ذهنیت را دارند که روس‌ها شما را فریب می‌دهند. ما و روس‌ها به اهداف خود رسیدم ولی ما در تامین منافع‌مان هرگز فریب نخواهیم خورد.

,

شمخانی ادامه داد: موضوع داعش و مقابله با آن در عراق،‌لبنان و سوریه یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های سیاسی، نظامی و امنیتی کشور ماست و ناگفته‌های فراوانی دارد که نمی‌شود بیان کرد. 

,

وی افزود: اگر حمایت‌ها از داعش نمی‌شد سریع‌تر فروپاشیده می‌شد. امروز داعش در این کشورها حذف فیزیکی به مفهوم جغرافیایی شد. داعش مخفف حکومت اسلامی در شام و عراق است. باید یک جغرافیا داشته باشد. القاعده و داعش هر دو دست ساز یک دستگاه است و طالبان اولیه نیز دست ساز همان دستگاه است.

,

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه تهدید داعش هنوز خاتمه نیافته است، گفت: این تهدید به سمت ناامنی شدن در همان سرزمین‌ها حرکت می‌کند تا استیصال کامل. خیلی از آنها از کشورهای غربی و آسیای میانه هستند و برخواهند گشت و حتما ناامنی‌هایی ایجاد خواهند کرد.

,

وی افزود: ما در کشور منهای یک حادثه که در مجلس و مرقد رخ داد و تاثیری نداشت و حادثه بسیار بی اهمیتی بود، اینکه سیطره داریم بر این مسئله به خاطر تجربه ما و حضور مردم برای جلوگیری از هر گونه تحرک مشکوک است. توطئه‌های فراوانی به کمک مردم خنثی شد. یک تهدید دیگر هم هست، حرکت به کارگیری رایگان مزدور که راهبرد کشورهای فرامنطقه‌ای است اینکه منطقه خاورمیانه نباید بی چالش بماند.

,

شمخانی گفت: این نیاز هوشیاری منطقه‌ای است. نه در عراق و سوریه بلکه در جای دیگر.

,

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره اعلان حمایت علنی برخی کشورهای منطقه از داعش نیز خاطرنشان کرد: برخی کشورهای منطقه ما کارخانه تولید داعش دارند و کارخانه داعش سازی و تروریست سازی دارند.

,

وی گفت: تا زمانی این کارخانه از بین نرود این تهدید امنیتی وجود دارد.

,

شمخانی با اشاره به راهپیمایی 20 میلیونی اربعین و اینکه کدام رسانه غربی این راهپیمایی را منعکس کرد؟ گفت: خوداتکایی دفاعی و مقاومتی راه‌حل مشکلات منطقه است. وقتی موصل سقوط کرد چه الم شنگه‌ای به پا کردند در جااندازی خلافت داعش.

,

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: دو برگ رو کردند چون می‌دانستند مسیر داعش میرا است. برگ ثابت و دائمی آنها تهدید و تحریم ایران است. آن دو برگ یکی فعال سازی تجزیه عراق و اقلیم که شکست خوردند و دوم برهم زدن امنیت و ثبات در لبنان با گرفتن استعفای اجباری از حریری که شکست خوردند.

,

وی افزود: فکر می‌کردند با استعفای اجباری همه چیز در لبنان به هم خواهد خورد ولی عقل‌هایی با درایت بود که اجازه نداد از یک برگ استفاده فرصت طلبانه کنند. این برگ‌ها هست ولی ظرفیت‌های خنثی سازی در مقایسه با قبل قابل قیاس نیست. توانمندی ایجاد شده علاوه بر هوشیاری توده‌ها در سامان وضعیت مقاومت در مقایسه با 2011 نیست. نه حزب‌الله امروز حزب‌الله دیروز است.

,

شمخانی خاطرنشان کرد: نه حشد الشعبی امروز دستگاهی است که پیش از این بوده و امروزه وجود دارد و نه ارتش سوریه ارتش قبلی است و نه سایر ملت‌های پراکنده‌ای که در مسیر دفاع از حرم شکل گرفتند، امروز داشته‌ای است که دیروز در اختیار مقاومت بود. اینها پتانسیل بالایی است. درست است مرتب توسط وزرای اسرائیلی و سردمداران عرب هست که قرابت با این رژیم رو به زیاد است ولی این هزینه‌ای زلزله‌آمیز است.

,

وی گفت: الان به دنبال تعطیل کردن دفتر مردم فلسطین در آمریکا هستند.

,

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص تحرکات متهورانه سعودی‌ها در منطقه و جنگ تحمیلی علیه مردم یمن نیز عنوان کرد: سعودی‌ها  به صدام پول دادند به نام دفاع از جبهه شرقی عربی که شکست خورد و طالبان را شکل دادند و به سفارت ما در مزار شریف و بیروت حمله کردند. در جنوب غرب ما اقدامات امنیتی صورت دادند. فهرست اقدامات امنیتی عربستان علیه ایران گسترده است ولی ما خوشیتنداری کردیم. فهرست اقدامات علیه منطقه و مقاومت گسترده است. شش سال تروریست ها را در سوریه تقویت مالی و تسلیحاتی کردند.

,

وی افزود: صدام را تحریک کردند ایران را ساقط کند الان ما کجاییم و صدام کجا!

,
انتهای پیام/ن
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه