اخبار داغ

کودکان و نوجوانان را جدی بگیریم که اساس آینده کشور را آنها شکل می‌دهند

کودکان و نوجوانان را جدی بگیریم که اساس آینده کشور را آنها شکل می‌دهند
اگر ما بتوانیم اساس و بنیان جامعه را برای رشد از جای کوچکی شروع به تغییر دادن نماییم جامعه نیز تغییر می‌کند، لیکن تمام سرمایه‌گزاری‌ها ابتدا باید از برای کودکان آن جامعه آغاز شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رامسرنوین، بهترین لحظات عمر انسان کودکی و نوجوانی است زیرا در این دوره امکان پرورش برای انسان وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رامسرنوین,

کانون‌های پرورش فکری کودک و نوجوان در نظام جمهوری اسلامی با شکوفایی، رشد و پرورش فطرت پاک و استعدادهای کودکان و نوجوانان سر و کار دارند.

,

این در حالی است که کودکان و نوجوانان نقطه‌ مشترک کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش هستند، با این تفاوت که آموزش و پرورش بر جنبه‌ آموزشی تاکید بیشتری دارد اما در کانون دغدغه‌ پرورش است.

,

در این بین شاید باشند کسانی که فعالیت‌های کانون‌های پرورش فکری را دخالت در مباحث آموزشی و پرورشی بدانند، اما باید دانست که کانون پرورش فکری مکمل فعالیت‌های نظام آموزشی کشور است بدون اینکه تداخلی در برنامه‌های نهادهای آموزشی دیگر ایجاد شود.

,

بر همین اساس و با این مقدمه سری به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رامسر زدیم، مجموعه‌ای که در سال‌های اخیر انتظار تربیتی از آن بیش از گذشته مطرح می‌شود.

,

فاطمه نعمتی مسئول کانون پرورش فکری شهرستان رامسر به پرسش‌های خبرنگار ما پاسخ داده، که نظرتان را به آن جلب می‌کنیم.

,

 کانون پرورش فکری زیر مجموعه چه نهادی است؟
وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری یک سازمان رسمی در دل آموزش و پرورش است، افزود: اما به صورت مجزا اداره می‎شود و مدیرعامل و مدیرکل در سطح استان دارد و مدیریت شهری که جزء شورای اداری محسوب می‌شود.

,  کانون پرورش فکری زیر مجموعه چه نهادی است؟,
,

دستاوردهای کانون طی سال‌های اخیر؟
مسئول کانون پرورش فکری رامسر بیشتر فعالیت‌های کانون را خلاقانه و عضو محور دانست و اظهار کرد: تصمیم گیری و انتخاب فعالیت‌ها با سلیقه و انتخاب خود کودکان است.

, دستاوردهای, کانون , طی سال‌های , اخیر؟,
,

فضایی غیررسمی و منعطف و فضای پرسشگر را به وجود آورد‌ایم که کودکان نه تنها در آن یاد می‌گیرند بلکه مهارت خوب زندگی کردن را کسب می‌کنند و به خودشناسی، خودسازی و در نهایت به خداشناسی که هدف اصلی کانون است، می‌رسند.

,

وی در ادامه افزود: انقلاب توحیدی در کودکان ایجاد می‌شود که حول محور تفکر مدیریت می‌شوند.

,

هر ساله یک برنامه‌ریزی تربیتی تعیین می‌شود که در آن استراتژی‌هایی از سازمان تبیین شده، که اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی در آن تعریف شده است.

,

ما استراتژی‌های کلان سازمانی را تبدیل به اهدافی می‌کنیم تا در سطح شهرمان قابل دستیابی باشد و در راستای آن اقدام می کنیم.

,

فاطمه نعمتی با اشاره به اینکه در رامسر خانواده‌ها اهل پرسشگری و پژوهش هستند، یادآور شد: در سال‌های گذشته توانستیم چندین کتاب پژوهشی را از طریق فعالیت‌های نشاط‌آور و بازی‌های مختلف با کودکان کانون کار کنیم.

,

در سال ۹۶ کانون پرورش فکری رامسر برای اولین بار در کشور در بخش نوجوان، اقدام پژوهی را کار کرد و چند نمونه را هم برای معاونت آموزش پژوهی تهران ارسال کردیم و چند سال رتبه‌های برتر پژوهشی را در کشور کسب کرده‌ایم.

,

در بخش رضوی به لطف نگاه امام رضا(ع) به کودکان و عشق بچه‌ها به این امام رئوف، که به دیده خودشان چون حرم‌شان در ایران است به آن‌ها نزدیکتر است ،فعالیت‌های زیادی داشته‌ایم و رتبه‌های بسیار خوبی را هم کسب کرده‌ایم.

,

وی بزرگ‌ترین فعالیت کانون را پژوهشی ذکر کرد و گفت: به طور کلی فعالیت‌های کانون در پنج بخش اسلامی، فرهنگی، هنری ادبی و علمی خلاصه می‌شود و در بخش علمی، نجوم هم در سال‌های گذشته کار کرده‌ایم.

,

در بخش فرهنگی در نمایش‌های عروسکی و سرود رتبه کسب کرده‌ایم و همچنین آرشیوی از عروسک و نشریات دیواری داریم و ساخت نشریات دیواری را آموزش داده‌ایم که بچه‌ها هم به خوبی بدون کمک ما آن را کامل انجام می‌دهند.

,

در مراسم روز جهانی کودک همه اجراها و هماهنگی‌های اجرا را خود بچه‌ها با نظر و سلیقه خودشان انجام دادند.

,

در هفته ملی کودک ۱۹ جشنواره برگزار کردیم، ۱۵ برنامه بین سازمانی و یک همایش در آمفی تئاتر هتل رامسر و ۳ همایش در کانون پرورش فکری داشتیم.

,

یک همایش هم با دعوت از مهمان کشوری محسن ربانی، برای مربیان پرورش فکری برگزار کردیم.

,

حمایت اولیا و مسئولین و نحوه همکاری‌شان با کانون
این مسئول سپس در زمینه همکاری و حمایت اولیاء اظهار کرد: طی این سال‌ها حمایت خانواده‌ها بر روند فعالیت‌های کانون بسیار موثر بود و خوشبختانه اولیا فهیم و فرهیخته‌ای داریم.

, حمایت اولیا و مسئولین و نحوه همکاری‌شان با کانون,
,

وجود مسئولین این شهر که خود آگاه در مسائل فرهنگی‌اند، در رشد عملکردها و موفقیت‌های کانون تاثیر زیادی داشت هرچند که بعضاً انسان‌های فرهنگی وجود دارند که در سازمان‌های فرهنگی هم کار می‌کنند، ولی عملکردشان تخریب فرهنگی است.

,

همان طور که فرماندار رامسر در جلسه‌ای گفت، اگر ما بتوانیم اساس و بنیان جامعه را برای رشد از جای کوچکی شروع به تغییر دادن نماییم جامعه نیز تغییر می‌کند، لیکن تمام سرمایه‌گزاری‌ها ابتدا باید از برای کودکان آن جامعه آغاز شود.

,

تعامل کانون با دیگر ادارات و نهاد ها در شهرستان چگونه است؟
وی با بیان این نکته که پذیرش اعضاء از 6سالگی تا 18 ساله است، پیرامون تعامل سایر دستگاه‌ها با کانون گفت: فعالیت‌های کانون پرورش فکر در قالب فعالیت‌های تخصصی کودک و نوجوان خلاصه می‌شود و در امور غیر تخصصی ورود پیدا نمی‌کنیم.

, تعامل کانون با دیگر ادارات و نهاد ها در شهرستان چگونه است؟,
,

همکاری با ادارات دیگر صرفاً در حیطه موضوع و مسائل مربوط به کودک و نوجوان است.

,

برنامه های آینده کانون
مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رامسر در ارتباط با هفته پژوهش عنوان کرد: در هفته پژوهش برای اولین بار در سطح کشور قرار است اردوی پژوهشی داشته باشیم و آثار پژوهشی و همچنین نشریات دیواری کودکان را در نمایشگاه پژوهشی به نمایش در می آوریم.‌

, برنامه های , آینده کانون ,
,

عمده مشکلات و مسائل؟

, عمده مشکلات و مسائل؟,

وی درباره مشکلات این کانون گفت: فعالیت‌هایی در سطح جهانی را برای کودکان در نظر داریم که در حال حاضر در رامسر زیرساخت‌های فکری، که ما را در رسیدن به اهدافمان همراهی کند، هنوز آماده نیست.

,

مکان کانون پرورش فکری رامسر در مرکز شهر نیست و این سبب می‌شود همه خانواده‌ها نتوانند از امکانات و فعالیت‌های کانون بهره ببرند. بزرگ‌ترین مشکل ما نداشتن مکان مناسب در مرکز شهر است.

,

همچنین مشکلاتی مثل کمبود امکانات، نداشتن تجهیزات هم وجود دارد. به طوری که تجهیزات کنونی کانون هم بسیار قدیمی‌اند.

,

با وجود تمامی کمبودها، از انرژی و اراده همکاران برای انجام فعالیت‌ها کاسته نمی‌شود.

,

و سخن آخر...
در زمان کنونی و هجمه‌های فرهنگی و فکری بیگانگان برای نفوذ فرهنگ خودشان در اندیشه کودکان و نوجوانان ایران اسلامی، می‌طلبد مسئولان عالی رتبه کشوری و استانی و حتی شهرستانی با درایت و دغدغه بیشتری نسبت به کانون‌های پرورش فکری توجه داشته باشند؛ زیرا این کانون‌ها هستند که در فضایی آزاد و آرام کودکان را در جهت اهداف فکری و علایق کاری خود کودکان و نوجوانان فعالیت دارند.

, و سخن آخر...,
,
در پایان گفتنی است سیستم آموزشی به‌دنبال مباحث علمی و مدرک‌گرایی است، اما کانون‌ها می‌توانند خلاء هنری موجود در این سیستم را پر کنند و با شایسته‌‌سالاری، اخلاق‌مداری، برنامه‌محوری و کارشناس‌محوری همواره با قدرت به سمت اهداف تربیتی خود گام بردارند.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه