اخبار داغ

به مناسبت سالروز ورود امام رضا(ع) به خرانق؛

مراسم بزرگداشت روز اردکان برگزار شد+تصاویر

مراسم بزرگداشت روز اردکان برگزار شد+تصاویر
به مناسبت سالروز ورود حضرت امام رضا (علیه السلام) به خرانق، مراسم بزرگداشت روز شهرستان اردکان برگزار می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اردکان گویا؛ یکی از بزرگترین افتخاراتی که نصیب مردم استان یزد شده حضور امام رضا(ع) در استان یزد است که طبق اسناد موجود حضرت امام رضا(ع) در تاریخ 21 ربیع الاخر سال 201 هجری قمری از یزد حرکت کردند .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در روز 22 ربیع الاول که مصادف با 30 آبان است وارد روستای خرانق شدند و طبق دستور مأمون خلیفه عباسی آن حضرت در بیرون روستا متوقف می کردند تا کسی با آن حضرت ارتباط برقرار نکند.

,

اما خوشبختانه مردم فهیم و ولایتمدار خرانق در همان زمان بلافاصله در محل جلوس آن حضرت بنایی ساختند وآن را مشهد نامیدند که این مشهد در سال 592 هجری قمری خراب شده بود که توسط شخصی خیری به نام بوبکربن علی بن نصربازسازی شده وسنگ تاریخ ارزشمندی درسال 595 به خط فارسی وتاریخ شمسی در این محل نصب شد که بسیار ارزشمند است وازسند بسیار معتبر مسیر هجرت امام رضا(ع) محسوب می شود.

,

این مسیر از ابرکوه، اسلامیه، یزد، رباط انجیره، خرانق و ساغند می گذرد وروستای رباط پشت بادام آخرین نقطه استان یزد خارج می شوند.

,

به منظور گرامیداشت این هجرت تاریخ ساز وبه منظور تعظیم شعائر اسلامی همه ساله در روز 30 آبان مراسم نمادینی در روستای خرانق برگزار می شود و این نشانگر این است که اگر چه مأمون سعی کرد امام رضا (ع) را غریبانه از این مسیر عبور دهد اما امروز پس از 1200 سال مردم به یاد آن حرکت غریبانه کاروان نمادین با تشریفات خاصی برگزار کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه