اخبار داغ

عضو مجلس خبرگان رهبری در استان کرمان:

تاثیر وقف یک تاثیرکلان و اجتماعی است و فردگرایی را کاهش می دهد

تاثیر وقف یک تاثیرکلان و اجتماعی است و فردگرایی را کاهش می دهد
عضو مجلس خبرگان رهبری در استان کرمان گفت: تاثیر وقف یک تاثیرکلان و اجتماعی است و فردگرایی را کاهش می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آرمان کرمان؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر امان الله علیمرادی  عضو مجلس خبرگان رهبری در استان کرمان به مناسبت هفته وقف به خبرنگار ما گفت:  وقف سه جنبه شخصی اجتماعی و الهی دارد به لحاظ شخصی وقتی که انسان مالی از اموال حلال خود را وقف می کند و رابطه مالکانه خود را با ملک  قطع می کند و خود را مالک آن مال نمی شناسد و منافع آن ملک محل وقف قرار می دهد اثری که روی وقف دارد حب و تعلق به مال را در انسان کاهش می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان کرمان؛,

وی گفت: بنابراین فرهنگ وقف در جامعه یکی از آثار فردی  آن این است که باعث کاهش دلبستگی مال دنیاست که اصلی بسیار مهم است و پیامبر در این مورد می فرمایند: محبت،  عشق  و دلبستگی به دنیا راس و سر خطاهای فراوانی است.

,

عضو مجلس خبرگان رهبری در استان کرمان افزود: اثر دوم وقف باعث می شود  انسان در راستای کاهش مشکلات جامعه و ارتقاء امور خیر اقدام نماید یعنی شخص که جنبه فردی داشت یک تاثیرگذاری کلان و جامع و فراگیر می دهد یعنی مالی که به طور معمول برای رفع نیازهای شخصی است از حد آن فراتر می رود و نیازهای جامعه نه محدود به زمان حال بلکه با یک نگاه جاودانه وهمیشگی مال را در خدمت کلان جامعه به طور جاودانه قرار می دهد.

,

علیمرادی ادامه داد: این نگاه بلند و نگاه جامع و کلان نگر است و موجب پیوند اجتماعی می شود و گسیختگی و فردگرایی را کاهش می دهد که این توضیح فراوانی می طلبد.

,

وی اذعان داشت: علاوه بر این دو جنبه، جنبه سومی هم است و آن جلب رضای خدای تعالی است که وقف را وجهه بندگی خدا  قرار دهد چنانچه واقف قرب الی الله و اطاعت امر خدا کند یعنی انجام دادن محبوبی از محبوبهای خداوند زیرا خداوند متعال دوست دارد که جامعه رو به خیر باشد و مشکلاتش کاهش یابد و  این امری  مطلوب نزد پروردگار است.

,

علیمرادی بیان کرد: واقف به انگیزه جلب رضای خدا  ، محبت خدا  و با هماهنگی اراده خود وقف می کند که با این کار مال خود را به مبدا خیر و رحمت  تقرب و پیوند داده است  که پاداش اخروی به او تعلق خواهد گرفت.

,

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مسئله،  نهاد و اصل وقف یک اصلی است فردی که عامل تربیت انسان است و یک اصلی اجتماعی که نگاه افراد جامعه را بزرگ ،جامع و فراگیر می سازد از خودگرایی و خودخواهی نجات می دهد و مصالح عموم را بر شخص خود مقدم می دارد و مضاف  بر این ها مایه ارتقای قدسی و الهی خود نیز می شود.

,

عضو مجلس خبرگان رهبری در استان کرمان با اشاره به اینکه مردم شریف ایران با سابقه ای که در امر وقف نشان داده اند از طریق وقف کارهای ماندگار بزرگی انجام داده اند، ابراز داشت:  خوب است  در راستای کارهای ارزشمند نهاد وقف جهت گیری شود در قصه اقامه عزای ابا عبدالله الحسین (ع) و  تببین و تقویت فرهنگ عاشورایی واقفین کارهای بزرگی انجام داده اند  خوب است ادامه یابد البته موارد مصرفش دقیق، ریز و شفاف تدوین شود و قف ها مجمل، گنگ و سربسته نباشند و به فراخور زمان مورد مصرف آنان تبین شود و در راستای اهداف عالیه امام حسین (ع) صرف شود .

,

وی گفت: شایسته است  وقف در مسیر تعلیم و تربیت، مراکز علمی ، مدارس ، دبیرستان و مدارس علمیه   سمت و سو بگیرد .

,

علیمرادی افزود: مدارس علمیه محل آموزش علوم دینی است و تردیدی نیست که دین اسلام بعد از ائمه  معصومین علیهم السلام به دست علما محفوظ مانده و خوب است در راستای پرورش عالمان دینی دین مدار و کارآمد از این نهاد ارزشمند وقف استفاده شود .

,

وی اذعان داشت: مدارس علمیه و کتابخانه های پژوهشی که محصلین دینی بتوانند استفاده کنند و سایر استفاده های عامل المنفعه ای که جامعه نیاز دارد.

,

علیمرادی خاطرنشان کرد: خوب است اداره اوقاف نیازسنجی کند و در قالب طرح جامعی نیازمندی های جامعه را در حوزه وقف تبیین و تعریف کنند تا واقفین بتوانند موثرتر و کارآمدتر اموال خودرا وقف نمایند و خیر آن باقیات الصالحاتی برای خود واقف باشد  و هم جامعه فیض ببرد و هم در فردای قیامت با قصد قربتی که در وقف داشته است در محضرپروردگار مرتبه بالاتری داشته باشد.

,

مصاحبه از : مهین نامجو

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه