اخبار داغ

یک عضو شورای شهر کاشمر:

فاصله جمعیت کاشمر با دومین گسل بزرگ کشور بین صفر تا پنج کیلومتر است

فاصله جمعیت کاشمر با دومین گسل بزرگ کشور بین صفر تا پنج کیلومتر است
یک عضو شورای شهر کاشمر با بیان اینکه کاشمر در نزدیکی گسل درونه قرار دارد خواستار برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله با اثرات حوادث طبیعی و مدیریت بحران شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشمربصیر حسن اعمی امروز در جلسه شورای شهر کاشمر با اشاره به وقوع حادثه زلزله در غرب کشور اظهار داشت: حادثه‌ای که در استان کرمانشاه رخ داد باعث تأسف و تألم همه ما شد، ولی شایسته است از این حوادث ناگوار عبرت بگیریم و با برنامه‌ریزی صحیح برای کاهش آسیب‌های چنین حوادثی برنامه‌ریزی کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمربصیر,

 

,

وی ادامه داد: لازم است ما حداقل در شهر خود نسبت به جمع‌آوری مجموعه‌ای از اطلاعات مرتبط با این موضوع و نیز انجام یکسری اقدامات تلاش کنیم تا خود را در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی مقاوم کنیم.

,

 

,

این عضو شورای شهر کاشمر با اشاره به نقش مهم مدیریت شهری در کاهش اثرات بلایای طبیعی گفت: ما جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کاشمر را با محوریت مدیریت بحران و با حضور صاحب‌نظران و مسئولان این حوزه برگزار کردیم و به بررسی وضعیت کاشمر در موضوع بلایای طبیعی و مدیریت بحران پرداختیم.

,

 

,

اعمی تأکید کرد: بر اساس اطلاعات موجود، ایران جزء 10 کشور حادثه خیز دنیا و جزء چهار کشور بلاخیز آسیا است و این در حالی است که برای مقابله با این آسیب‌ها و حوادث باید 41 شاخص اندازه‌گیری شود.

,

 

,

وی ادامه داد: شهرستان کاشمر در حاشیه گسلی با عنوان «گسل درونه» قرار گرفته است که شاید ذهنیت عام مردم این باشد که این گسل فقط مربوط به روستای درونه بردسکن است؛ اما باید بدانیم که طول این گسل 700 کیلومتر بوده و از افغانستان شروع می‌شود و داخل کشور ما را در بر می‌گیرد و دومین گسل بزرگ کشور است که محوریت آن درونه بردسکن می‌باشد.

,

 

,

این عضو شورای شهر کاشمر خاطرنشان کرد: شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در فاصله دو تا چهار کیلومتری این گسل قرار گرفته‌اند و بر اساس نقشه‌های موجود، گسل درونه از پشت منطقه سیدمرتضی(ع) عبور کرده و 70 هزار جمعیت کاشمر بین صفر تا پنج کیلومتر با این گسل فاصله دارد و لذا باید چاره‌ای اساسی برای مقابله با زلزله‌های احتمالی اندیشیده شود.

,

 

,

وی گفت: بر اساس آمار در سال‌های 2000 تا 2015 میلادی هفت زلزله بین سه تا پنج و نیم ریشتر در کاشمر رخ داده است ضمن اینکه در سال 1903 نیز زلزله‌ای به قدرت شش و نیم ریشتر در کاشمر اتفاق افتاده و شهر را نابود کرده است.

,

 

,

اعمی همچنین با هشدار نسبت به خطر سیل در کاشمر اظهار داشت: دشت کاشمر با خطر سیلاب هم مواجه است به ویژه از قسمت بلوار معلم، شهرک سیدمرتضی، مسکن مهر و... این خطر بیشتر احساس می‌شود.

,

 

,

وی با بیان اینکه دوره برگشت خطر سیل هر 80 سال یک‌بار می‌باشد تصریح کرد: ما در مسیر سیلاب اقدام به ساختمان‌سازی و آسفالت کرده‌ و با این کار با یک بارندگی شدید سرعت راه افتادن سیل را 20 برابر کرده‌ایم یعنی اگر در گذشته بعد از 100 دقیقه بارندگی، سیل راه می‌افتاد حالا ممکن است در عرض پنج دقیقه این اتفاق بیفتد چرا که زمین اگر خشک و خالی باشد بخش زیادی از سیلاب را جذب می‌کند، ولی وقتی ساختمان سازی و آسفالت شده باشد این جذب اتفاق نخواهد افتاد.

,

 

,

اعمی اظهار داشت: یکی از محورهایی که در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در دستور کار ما قرار دارد موضوع مدیریت بحران است و البته قصد موازی‌کاری با هیچ سازمانی را نداریم، بلکه معتقدیم به عنوان مدیریت شهری برای آمادگی در برابر وقوع بلایای طبیعی و غیرطبیعی باید وظایف خود را انجام دهیم.

,

 

,

این عضو شورای شهر کاشمر تصریح کرد: حادثه خبر نمی‌کند و ما نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشیم به عنوان مثال همین مباحث اگر در هفته قبل از زلزله در شورای شهر کرمانشاه مطرح می‌شد مباحث خنده‌داری به حساب می‌آید؛ اما وقتی حادثه اتفاق می‌افتد تازه به فکر چاره می‌افتیم.

,

 

,

اعمی گفت: باید تلاش کنیم در این چهار سال که مردم این امانت را به دست ما سپرده‌اند به گونه‌ای عمل کنیم که پیش وجدان خود آسوده باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه