اخبار داغ

تندیس هنر آشیقی زنجان در دستان دبیر کل سازمان ICCN قرار گرفت

تندیس هنر آشیقی زنجان در دستان دبیر کل سازمان ICCN قرار گرفت
سیزدهمین کنفرانس جهانی ICCN، به میزبانی پکن برگزار شده و در جریان این رویداد فرهنگی، تندیس هنر آشیقی زنجان به دستان دبیر کل ICCN سپرده شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا،این کنفرانس با دعوت موسسه آموزشی چند فرهنگی یسوند چین، کار خود را در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۷ شروع و در تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۱۷ مصادف با ٢٩ آبان ماه به پایان رساند.

در این کنفرانس، اکبر کریمی، مدیر مسئول موسسه فرهنگی، هنری سمت گنجینه ققنوس زنجان به همراه آشیق ستار خدایی، هنرمند آشیقی این شهر، گوشه‌هایی از داستان بهرام و گولو خندان را که در قالب پرده‌خوانی و هنر نقالی و آشیقی بود به اعضای ICCN، ارائه دادند.

در این رویداد تندیس هنر آشیقی زنجان توسط اکبر کریمی به دبیر کل ICCN اهدا و سپس پرده نقالی داستان بهرام و گولو خندان توسط اعضای شرکت‌کننده از ICCN، امضاء شده و توسط موسسه فرهنگی، هنری سمت گنجینه ققنوس به‌عنوان خاطره فرهنگی زنجان به موسسه آموزش چند فرهنگی یسوند چین اهدا شد.

در جریان تبادل پروتکل‌های فرهنگی و هنری در سیزدهمین کنفرانس ICCN، حکم اجرا و میزبانی فستیوال ٢٠١٨ شهر آلجمسی اسپانیا توسط آقای سئوک جی لی، دبیر کل ICCN، به شهردار این شهر تقدیم شد.

شهردار آلجمسی، پس از دریافت این حکم، از اعضای ICCN جهت حضور و شرکت در این جشنواره که با مشارکت شهر والنسیا و با برگزاری مجمع عمومی سال ٢٠١٨ همراه خواهد بود دعوت به‌عمل آورد که موسسه فرهنگی، هنری سمت گنجینه ققنوس از زنجان نیز در لیست دعوت‌شدگان قرار داشت.

در فرآیند برگزاری این رویداد، پیشنهادات فرهنگی، هنری موسسه فرهنگی، هنری سمت گنجینه ققنوس به اعضای ICCN، ارائه شد که رئیس دانشگاه فولکلند هندوستان، بعنوان عضو ICCN و UNESCO پیشنهاد رسمی خود را جهت برگزاری فستیوال فرهنگی، هنری شهر زنجان، به این موسسه اعلام کرد.

در این کنفرانس، ابوذر علی بیگلو، نماینده موسسه فرهنگی، هنری سمت گنجینه ققنوس و تهیه‌کننده و ارائه‌دهنده پرونده فرهنگی شهر قیدار بهICCN   و استاد آشیق ستار خدایی، حضور داشته و به همراه اکبر کریمی با دبیر کل ICCN، دیدار کردند.

گفتنی است نگارگری پرده نقالی داستان بهرام و گولو خندان، را فرهاد عندلیبی بر عهده داشته و سازنده مجسمه هنر آشیقی نیز علی چراغی بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا،,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

*موسیقی آشیقی در زنجان

,

موسیقی همواره در زنجان از طرفداران بیشماری برخوردار است و در جشن ها و مناسبت های مختلف از موسیقی سنتی زنجان استفاده می شود.

,

موسیقی آشیقی زنجان در استان های همجوار نیز مورد توجه است و علاقه مندان به موسیقی از این هنر استقبال خوبی دارند،برگزاری جشنواره مختلف موسیقی در زنجان موجب شده تا مردم و هنرمندان نیز از این هنر به خوبی استفاده کنند.

,

موسیقی آشیقی زنجان زبانزد مردم کشور است، این موسیقی بومی زنجانی ها و بازتاب مهم‌ ترین وجوه و جوانب زندگی مردم محسوب می شود،دستگاه ‌ها و مقام‌ های آذربایجان با داشتن زیر و بم‌ های ویژه و حالات لطیف هر کدام گویای دریایی از تحولات درونی مردم هستند.

,

خوانندگان بزرگی مانند مصطفی پایان، پروفسور بلبل و ... توانسته‌ اند تاکنون مقام ‌های موسیقی آذربایجان را به طور استادانه‌ ای اجرا کنند.

,

ویژگی و مشخصات موسیقی ملی، سنتی و آذربایجانی در جهات و وجوه مختلفی متجلی می‌شود، قدیمی ‌‌ترین آلت موسیقی آذربایجان ساز است که یکی از آلات موسیقی کهن است که قدیمی ‌ها به آن «قوپوز» می‌گفتند و امروز به «ساز» معروف شده است.

,

  یکی از خصیصه‌ های بارز موسیقی آذربایجانی بدیهه ‌گویی و بدیهه نوازی است که این خصیصه به مجری آهنگ اجازه می‌‌دهد که نیروی فانتزی و قوه خیال خویش را در مقیاس وسیعی به کار اندازد و در عرصه پهناوری به کار گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه