اخبار داغ

یاداشت؛

اهمیت دیپلماسی پسا داعش

اهمیت دیپلماسی پسا داعش
این روزها موضوع دوران پسا داعش یا تشدید بی ثباتی به مساله‌ای محوری و قابل توجه در عرصه نظم امنیتی منطقه‌ای در غرب آسیا تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب، آزادسازی بوکمال نمود عملی تحقق شاهراه ارتباطی زمینی بین عناصر محور مقاومت است که رژیم صهیونیستی آن را جزو خطوط قرمز خود برشمرده و اعلام کرده بود که برای جلوگیری از این اتفاق ممکن است وارد عرصه شود.
نظر به موقعیت شهر بوکمال و به دلیل اینکه آخرین نقطه مهم و با اهمیت در اشغال گروه تروریستی داعش وهابی است، از اهمیت ویژه ای برای همه طرف‌های نبرد برخوردار است.
قرار گرفتن شهر در کرانه جنوبی فرات و نزدیکی نیروهای عمل کننده محور مقاومت به این شهر عامل مهمی در بیان این موضوع است که نیروهای محور مقاومت موفق به پاکسازی آن شده اند.
 
ویژگی های استان دیرالزور
 
دیرالزور یکی از استان‌های شرقی سوریه است که در جنوب استان حسکه و شمال شرقی حمص قرار دارد. این استان از سمت شرق با عراق و از سمت غرب با رقه – پایتخت خودخوانده داعش – هم‌مرز است. رود فرات از میانه این استان عبور می کند، سوابق تمدنی این منطقه به حدود ۱۲ هزار سال پیش باز می گردد. این استان فوق العاده استراتژیک است، اکثریت جمعیت این منطقه را عرب سنی مذهب تشکیل می دهد و همچنین اقلیتی از شیعیان نیز در روستای حطله این استان زندگی می کنند.
دیرالزور مهمترین منابع انرژی سوریه را در خود جای داده است. میدان نفتی واقع در شهرک الساحل که گفته می‌شود بزرگترین میدان نفتی این کشور است در کرانه فرات و در این استان قرار دارد. از جمله میادین نفتی این استان میتوان به الوهاب، الفهد، دبیسان، الکبیر النفطیه و … که تا پیش از پیشروی‌های اخیر نیروهای مقاومت، در اختیار داعش قرار داشتند اشاره کرد. گذرگاه ابو کمال در دیرالزور قرار دارد و اهمیت استراتژیکی این استان را دوچندان می کند. شهر ابوکمال از طریق این گذرگاه به القائم در موصل عراق متصل می شود و امکان دسترسی به دمشق را از خاک عراق، برای محور مقاومت، فراهم کرده است.
وضعیت بحرانی در منطقه غرب آسیا خصوصا در سوریه و عراق حاکی ازواقعیت تلخی است که در قالب جنگ نیابتی محور غربی، عبری و عربی بوسیله داعش در حال شکل دهی به سوی طرحی در قالب ایران هراسی برای خذف ایران که از بازیگرانه قدرتمند منطقه می باشد.که ایران توانست طرح آنان را که در قابل راهبرد هرج و مرج سازنده بوسیله داعش و ایدولوژی وهابی تکفیری بود با مدیریت درست و انقلابی خنثی نماید.
اکنون پس از پایان عملیات در قالب جنگ سخت، مرحله جدیدی پیشروی سربازان فعال در عرصه دیپلماسی گشوده شده است. برای شناسایی و مقابله با تکتیکهای جدید ایران هراسی  با شکل دهی یک نظام جدید دیپلماسی فعال و هوشمندانه می توان این حربه ها را خنثی کرد که لازمه این امر انجام اقدامات جهادی و انقلابی در این عرصه صورت گیرد. از جمله اقدامات لازم اقامه دعوای حقوقی علیه بوجود آورندگان داعش در محاکم بین المللی، دعوت کشورهای مسلمان برای مقابله با تفکر تکفیری که بعنوان یک ویروس خطرناک در جهت اهداف صهیونیسم جهانی است و رصد دائم تحرکات سرویس های امنیتی منطقه با توجه به دکترین ایزنکوت از طرف موساد و تغییرات ساختاری جدید بوجود آمده سازمان اطلاعات آل سعود که اخیرا دیدارهای در محورهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی در منطقه و در پی ایجاد ائتلاف علیه محور مقاومت به مرکزیت ایران با هدف بازسازی و ترمیم چهره شکست خورده خود و گشودن معبر جدید جهت نفوذ در میان کشورهای مسلمان و ایجاد تفرقه در راستای عدم اتحاد و فراموش کردن مشکل اصلی جهان اسلام که آزادی فلسطین اشغالی از چنگال رژیم کودک کش  اسرائیل است می باشد.
 
مرتضی سویلمی

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه