اخبار داغ

فرماندارشهرستان سرایان :

دشت سرایان جزو 4 دشت فوق بحرانی کشور است

دشت سرایان جزو 4 دشت فوق بحرانی کشور است
فرماندارشهرستان سرایان گفت : دشت سرایان ازدشتهای فوق بحرانی کشوراست که مسئولین بایدبه آن توجه ویژه داشته وچاره ای بیندیشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرایان بیدار، محمد کریمی فرماندار شهرستان سرایان بعدازظهر امروز در حاشیه بازدید مدیرکل بحران استانداری خراسان جنوبی از فرونشستهای زمین در دشت سرایان گفت:دشت سرایان جزء4دشت فوق بحرانی کشورمی باشد که فرونشست زمین دراین دشت هرسال بیشترمی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان بیدار,

وی افزود:خشکسالیهای پی درپی وکمبودبارندگی وافت منابع آبی زیرزمینی موجب نگرانی کشاورزان شهرستان شده است ومسئولین امربایدبه فکرچاره ای اساسی باشندوخواستارمساعدت هرچه بیشتر مسئولین برای این پدیده شد. 

,

میر جلیلی مدیرکل بحران استانداری خراسان جنوبی هم در بازدید از این دشت گفت: دشت سرایان جزو 4 دشت فوق بحرانی کشور است که از سال 92 دچار فرونشست شده است.

,

وی برداشت بی رویه آب در دشت سرایان را علت اصلی پدیده فرونشست دانست و افزود: در کنار تشدید خشکسالی و کاهش بارندگی ها،همچنان شاهد اضافه برداشت 130 میلیون متر مکعب آب از سفره های زیر زمینی هستیم.

,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اظهارکرد: فرونشست زمین علاوه بر اینکه خسارات جبران ناپذیری به زیرساختهای جاده ای، پلها، شبکه های توزیع و انتقال آب، برق و گاز وارد می کند، مناطق شهری و روستایی مجاور دشت سرایان را نیز با تهدید مواجه کرده است.

,

میرجلیلی گفت: در دو سال گذشته با کمک دولت در نصب کنتور هوشمند و همت کشاورزان در اجرای سیستم های آبیاری نوین، کسری مخازن استان از 180 به 130 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده که 50 میلیون متر مکعب صرفه جویی را به دنبال داشته است.

,

وی خارنشان کرد: به منظور جبران خسارات فرونشست به زیرساختها 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در کوتاه مدت جوابگوی بخشی از این خسارات است.

,

مدیرکل بحران استانداری خراسان جنوبی از سازمانهای مدیریت بحران و برنامه و بودجه کشور خواست با تخصیص 30 میلیارد تومان اعتبارات ویژه ملی برای اجرای سیستم های آبیاری نوین، ادامه طرح تعادل بخشی سفره های زیر زمینی و اجرای طرحهای آبخیزداری در استان موافقت کنند.

,

سروری معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی هم در این بازدید گفت: فرونشست آخرین مرحله مرگ سفره های زیرزمینی است که هم اکنون 8 دشت از40 دشت بحرانی استان، ممنوعه بحرانی هستند.

,

وی افزود: ازسال 1392 با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی، تمام چاههای کشاورزی شهرستان سرایان مجهز به کنتورهای هوشمند شده اند و توانسته ایم تا کنون میزان برداشت سالانه آب در بخش کشاورزی این شهرستان را از57 میلیون متر مکعب به 43 میلیون متر مکعب کاهش دهیم.

,

معاون آب منطقه ای استان اظهارکرد: با وجود کاهش نزولات جوی و افت شدید دبی قنوات، با همت کشاورزان سرایانی موفق شدیم کسری مخزن 25 میلیون متر مکعب در این شهرستان را به 15 میلیون متر مکعب برسانیم.

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه