اخبار داغ

مشق «ما می توانیم» با حداقل امکانات؛

تلاش کارآفرین بسیجی در تولید روغن کنجد با رویکرد اقتصاد مقاومتی+تصاویر

تلاش کارآفرین بسیجی در تولید روغن کنجد با رویکرد اقتصاد مقاومتی+تصاویر
طرخورانی یکی از جوانان بسیجی تفرش است که در کارگاه مشاغل خانگی خود با تولید روغن ارده و کنجد توانسته برای ۳ نفر دیگر نیز اشتغال ایجاد کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، عرصه های فعال اقتصاد مقاومتی چند سالی است پیام امید و تلاش را در بین مردم به ارمغان آورده تا فعالان این عرصه با تمام وجود فریاد «ما می توانیم» سردهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

مشاغل خانگی و صنایع تبدیلی یکی از مصادیق پویایی اقتصاد مقاومتی هستند، چراکه در این مشاغل، فعالیت و رونق اقتصادی، ابتکار، هنر، درآمدزایی، اعتمادزایی و بهره گیری از ظرفیت‌ها نمود دارد.

,

مشاغل خانگی از جمله راه‌های نوین کسب و کار و ایجاد اشتغال است که به دلیل نیاز به حجم پایین سرمایه‌گذاری و سودآوری مطلوب بسیار مورد توجه و استقبال قرار دارد.

,

مجتبی طرخورانی یکی از کارآفرینان تفرشی و فعالان اقتصاد مقاومتی در تفرش است.

,

وی در گفتگو با ندای تفرش گفت: تحصیلات کاردانی ام را در رشته گیاهان دارویی و کارشناسی ام را در رشته مربی تکواندو گرفتم. پس از اتمام تحصیلات کاردانی ام، در زمینه گیاهان دارویی در شهرستان اقداماتی انجام دادم و باتوجه به نیاز جامعه امروز که به سمت مصرف مواد ارگانیک و خالص پیش می رود، از دو سال پیش تولید روغن کنجد و ارده را در تفرش آغاز کردم.

, ندای تفرش,

طرخورانی اظهار کرد: در کارگاهم، روغن کنجد به صورت نیمه صنعتی و ارده به صورت سنتی تولید می شود. با توجه به نیاز شهرستان، هر سه ماه یکبار، ۵۰ لیتر روغن ارده و ماهیانه ۵۰ کیلوگرم روغن کنجد تولید می شود.

,

, ,

این فعال اقتصاد مقاومتی افزود: در کارگاه مشاغل خانگی ام توانسته ام برای ۳ نفر دیگر اشتغال ایجاد کنم. این کارگاه با سرمایه اولیه ۴۵ میلیون تومان راه اندازی شد. که با کمک بسیج سازندگی تفرش و دریافت وام ۳۰ میلیون تومانی در سالهای گذشته، کارگاهم راه اندازی شد. در این کارگاه روغن سایر اقلام نظیر گردو، بادام، فندق، سیاه دانه، کتان، زیتون، بادام تلخ و هسته انار نیز تولید می شود.

,

طرخورانی ادامه داد: اقلام تولیدی کارگاهم در سطح شهرستان توزیع می شود و اگر سرمایه در گردش کارگاه افزایش یابد می توانم محصولات را به سایر شهرها نیز ارسال کنم.

,

وی به آشفته بازار رقابت محصولات اشاره و بیان کرد: اغلب مصرف کنندگان از کیفیت کنجد بی خبرند چراکه ظاهر همه کنجدها یکی است ولی از نظر کیفیت فرق دارند. این تفاوت زمانی احساس می شود که دو روغن تولیدی در کنار همدیگر گذاشته شود. مسلما روغنی که از کنجد با کیفیت بالاتر گرفته می شود دارای قیمت بیشتری هم است.

,

این فعال اقتصاد مقاومتی به سنگ اندازی دستگاههای مسئول اشاره و اضافه کرد: دستگاههای مسئول، نگاه صنعتی به تولید روغن و تاکید بر احداث سوله های بزرگ دارند؛ ساخت یک سوله به همراه تجهیزات آن حداقل ۵ میلیارد تومان هزینه دارد که این در توان جوانان امروز نیست. از سویی دیگر فعالیت ما در حد مشاغل خانگی است.

,

طرخورانی با بیان این مطلب که می توان از ظرفیتهای کشاورزی شهرستان در تولید بیشتر روغن کنجد و ارده استفاده کرد، گفت: در حال حاضر کنجد در ۳ روستای تفرش در حجم وسیع کشت می شود که می توان با توجه به ظرفیتهای کشاورزی تفرش، کشت کنجد را هم در اولویت قرار داد؛ چراکه کنجد گیاهی کم آب، درآمد زا و دارای آفات کم است. که کشت آن می تواند صنایع وابسته به آن نظیر بوجاری، شستشو و... را در شهرستان ایجاد و اشتغال را هم تقویت کند.

,

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مواد اولیه مورد نیاز کارگاهم را با توجه به کیفیت با قیمت بالاتری از تهران تهیه می کنم، کشت کنجد در تفرش می تواند هزینه هایی که به جیب دلالان سایر شهرها می رود را به جیب کشاورزان تفرش برساند.

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه