اخبار داغ

شهردار کاشمر:

302 هکتار از مساحت کاشمر را بافت فرسوده تشکیل داده است/ ساکنان خانه‌های غیرمقاوم حداقل یک اتاق امن احداث کنند

302 هکتار از مساحت کاشمر را بافت فرسوده تشکیل داده است/ ساکنان خانه‌های غیرمقاوم حداقل یک اتاق امن احداث کنند
شهردار کاشمر با بیان اینکه 302 هکتار از مساحت شهر کاشمر را بافت فرسوده تشکیل داده است از ساکنان خانه‌های غیر مقاوم خواست حداقل یک اتاق امن در منازل خود ایجاد کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشمربصیر جعفر سلیمانی امروز در جلسه شورای شهر کاشمر با اشاره به تلاش‌های شهرداری برای کاهش اثرات بلایای طبیعی احتمالی گفت: به عنوان مثال در موضوع مقابله با وقوع سیل و جمع‌آوری آب‌های سطحی مطالعات این موضوع بر اساس ضوابط با دبی 50 ساله در شهر کاشمر انجام شده است که البته حدود 15 سال از انجام این مطالعات می‌گذرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمربصیر,

 

,

وی ادامه داد: مسیل‌های کاشمر در شرق و غرب این شهر باز است و در صورت بروز سیلاب این مسیل‌ها قادر به دفع آن خواهند بود و لذا در بحث سیلاب مشکل جدی نخواهیم داشت و شهر کاشمر در این زمینه آسیب‌پذیری جدی نخواهد داشت.

,

 

,

شهردار کاشمر تأکید کرد: البته باید سعی کنیم درخیابان‌هایی که موقعیت آن‌ها به گونه‌ایست که دچار آبگرفتگی می‌شوند با ایچاد کانال‌های عمیق، این مشکل را حل کنیم که در بخشی از شهر این کار انجام و در سایر نقاط آسیب‌پذیر هم انجام خواهد شد.

,

 

,

وی همچنین با اشاره به پبشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر برای افزایش تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی در شهر کاشمر اظهار داشت: بر اساس قانون به ازای هر 50 هزار جمعیت باید دارای یک ایستگاه آتش‌نشانی باشیم و این در حالی است که جمعیت شهر کاشمر در آخرین سرشماری حدود 102 هزار نفر بوده است و ما در حال حاضر دارای دو ایستگاه آتش‌نشانی هستیم و جمعیت فعلی کاشمر نیاز چندانی به افزایش این ایستگاه‌ها ندارد به ویژه آنکه افزایش هر ایستگاه مستلزم نیروی انسانی و بار مالی مضاعفی بر دوش شهرداری خواهد بود.

,

 

,

سلیمانی به یک چالش مهم در شهر کاشمر اشاره کرد و گفت: 302 هکتار از مساحت کاشمر را بافت فرسوده تشکیل داده است که در برابر خطر زلزله مقاومتی نخواهد داشت و شاید بتوان گفت نیمی از ساکنان بافت فرسوده توان مالی لازم برای بازسازی منازل خود را ندارند.

,

 

,

وی تصریح کرد: حتی در برخی ساخت و سازهای جدید هم اصول نظام مهندسی رعایت نمی‌شود و لذا باید یک برخورد جدی با تولیدکنندگان مسکن غیر مقاوم صورت گیرد چرا که شهرداری به تنهایی از عهده این کار برنمی‌آید.

,

 

,

شهردار کاشمر با تأکید بر لزوم حمایت از ساکنان بافت فرسوده در شهرها گفت: در روستاها شاهد هستیم که برای نوسازی خانه‌ها تسهیلات بانکی در نظر گرفته می‌شود و مردم روستاها نیز به صورت زنجیره‌ای ضامن یکدیگر می‌شوند ولی در شهرستان‌هایی مثل کاشمر که بافت فرسوده وسیعی دارد چنین تسهیلاتی وجود ندارد.

,

 

,

وی ادامه داد: قانونگذار شهرهای زیر 10 هزار نفر را هم برای ارائه تسهیلات نوسازی خانه‌ها به بنیاد مسکن واگذار کرده و شرایطی مانند روستاها برای آن‌ها در نظر گرفته است ولی اگر این موضوع را به شهرهای زیر 200 هزار نفر تعمیم می‌دادند با توجه به توان مالی اندکی که مردم این شهرها دارند می‌توانست در نوسازی و مقاوم‌سازی بافت فرسوده تأثیر زیادی داشته باشد چرا که نمی‌شود صرفاً با برخورد سلبی و حذفی این مسأله را حل کرد.

,

 

,

شهردار کاشمر تصریح کرد: نباید نگرانی اجتماعی به وجود آوریم اما ضعف‌ها را هم باید بپذیریم و باید بدانیم که ناپایداری 50 تا 60 درصدی واحدهای مسکونی در برابر زلزله مسلم است و البته این مشکلی است که در سراسر کشور وجود دارد و دلیل آن این است که ما به مسکن به چشم یک کالای مصرفی نگاه کرده‌ایم و نه یک کالای سرمایه‌ای.

,

 

,

سلیمانی ایجاد اتاق امن را در خانه‌های فرسوده یکی از راه‌ها برای افراد با توان ضعیف مالی دانست و گفت: در زلزله بیشترین تلفات، زمانی رخ می‌دهد که مردم خواب هستند و لذا یکی از راه‌هایی که کارشناسان پیشنهاد می‌دهند این است که در خانه‌های غیرمقاوم، حداقل یک اتاق امن و با استاندارد برای استفاده در هنگام خواب ایجاد شود ضمن اینکه طراحی تختخواب‌های ایمن هم یکی دیگر از راهکارهایی است که اجرا شده است.

,

 

,

وی همچنین با اشاره به فرسوده بودن ساختمان یکی از بیمارستان‌های کاشمر اظهار داشت: ساختمان بیمارستان شهید مدرس(ره) فرسوده است و لازم است با استفاده از ظرفیت خیرین و با توجه به اینکه زمین‌های اطراف آن قیمت مناسبی دارد هم نسبت به توسعه و هم نسبت به بازسازی آن اقدام شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه