اخبار داغ

استاندار قزوین:

سرانه مطالعه در استان قزوین، پایین است

سرانه مطالعه در استان قزوین، پایین است
استاندار قزوین گفت: کشور ایران از دیرباز مهد تاریخ و فرهنگ بوده و دانشمندان زیادی را پرورش داده است، اکنون باید به دنبال راهکاری باشیم که چرا در جامعه ما یک نوع قهر با کتاب اتفاق افتاده است؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین ظهر امروز(سه شنبه) در آیین گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار که در کتابخانه امام خمینی (ره) اظهار کرد: امروز کتاب نه تنها ابزاری برای دستیابی به دانش و آگاهی است بلکه به عنوان یک نماد برای پیشرفت جوامع بشری محسوب می‌شود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,


وی بیان کرد: امروزه جوامع ما در کنار اهمیت به بحث کتاب و کتابخوانی باید به دنبال راهکاری برای افزایش این موضوع باشد. 

این مسئول با اشاره به اینکه سرانه مطالعه در استان ١٧ دقیقه است، اظهار کرد: کشور ایران از دیرباز مهد تاریخ و فرهنگ بوده و دانشمندان زیادی را پرورش داده است، اکنون باید به دنبال راهکاری باشیم که چرا در جامعه ما یک نوع قهر با کتاب اتفاق افتاده است؟

وی ادامه داد: زمانی که توسعه صنعتی و اقتصادی از جوامع غربی وارد کشورمان شد، ما پیشرفت فرهنگی را از یاد بردیم و این امر خود باعث عقب ماندن از کشورهای توسعه یافته شد. 

استاندار قزوین با اشاره به مشکلات عرصه کتابخوانی اظهار کرد: دسترسی آسان به کتاب، نبود کتابخانه، نداشتن یک فضای فرهنگی بخصوص در روستاها و شهرهای کوچک کشورمان و قیمت تمام شده کتاب از جمله مشکلات پیشرو مردم است. 

وی عنوان کرد: کتاب صرفا برای دستیابی انسان به دانش و آگاهی نیست بلکه امروز نماد پیشرفت جامعه بشری است و جامعه هرچه با کتابخوانی بیشتر مانوس باشد به توسعه یافتگی بیشتری دست خواهد یافت. 

این مسئول با بیان اینکه باید به راهکارهای گسترش کتاب خوانی و کمک به این حوزه بیاندیشیم، اضافه کرد: سرانه مطالعه 17 دقیقه ای در جامعه قزوین و گسست اجتماع از کتاب برای استان و کشوری با پیشینه قوی فرهنگی جای تاسف دارد و باید برای رفع این معضل چاره ای اساسی اندیشید. 

پدیده بدی در کشور ما وجود دارد که حبس کتاب است
استاندار قزوین اظهار کرد: متاسفانه از زمانی که تصمیم گرفتیم وارد دنیای مدرن شویم از علوم انسانی و فرهنگ غافل ماندیم. 

زاهدی در ادامه نداشتن دسترسی آسان به کتاب را از یکی از موانع کاهش مطالعه در جامعه دانست و گفت: ما هم اکنون بویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک با کمبود کتابخانه مواجهیم و در این زمینه دستگاه هایی چون شهرداری باید به ساخت کتابخانه کمک کنند. 

وی ادامه داد: البته سهولت دسترسی به کتاب فقط با ساخت کتابخانه امکان پذیر نیست بلکه قیمت کتاب هم باید با تدابیر دولت از جمله اختصاص یارانه کاهش یابد. 

زاهدی، اختصاص یارانه به کتاب را مهم ترین شیوه برای کاهش قیمت آن عنوان کرد و گفت: سالانه اگر یک هزار میلیارد تومان یارانه بدهیم، کتاب‌های موجود با 10 درصد قیمت فعلی در اختیار مردم قرار می‌گیرند. 

وی اضافه کرد: چه اشکالی دارد یارانه ای را که با ایجاد تورم جیب فقرا را خالی تر و به نفع ثروتمندان و افزایش درآمد آنها است حداقل در جایی صرف کنیم که آینده فرهنگی برای کشور داشته باشد. 

زاهدی در ادامه همچنین بر تنوع نشر تاکید کرد و گفت: باید با حمایت از ناشران زمینه چاپ کتاب را متناسب با تنوع سلایق در جامعه افزایش داد.
 
وی بیان کرد: پدیده بدی در کشور ما وجود دارد که حبس کتاب است و باید با این پدیده مقابله کرد و کتاب‌های حبس شده را به کتابخانه‌ها داد؛ بیشتر از 90 درصد کتاب‌های در اختیار، تنها یک بار خوانده می‌شوند و چه اشکالی دارد آنها را از سطح ادارات و منازل جمع آوری و به کتابخانه‌ها اهدا کنیم. 

استاندار قزوین با بیان اینکه بنده هیچ کتابی را به جز کتب مرجع در منزل نگه نمی‌دارم، گفت: می‌توان با اقدام‌های خلاقانه چون برپایی جمعه بازار کتاب به دست فرزندان از همان ابتدا به اقتصاد کتاب کمک کرد و فرهنگ مطالعه را در جامعه ارتقا بخشید. 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه