اخبار داغ

جشنواره آواها و نواها ظرفیتی برای معرفی سنت های قدیمی/زندگی ماشینی سدی در برابر آداب و رسوم گذشته

جشنواره آواها و نواها ظرفیتی برای معرفی سنت های قدیمی/زندگی ماشینی سدی در برابر آداب و رسوم گذشته
همزمان با چهارمین روز بسیج اولین جشنواره فرهنگی و هنری آوها و نواها در روستای خانداقلی برگزار شد که ظرفیتی برای معرفی سنت های قدیمی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از   بیجار بام ایران ، بیجار گروس به دلیل قرار داشتن در کانون بسیاری از حوادث فرهنگی و تاریخی کشور، طی قرن های گذشته ساکنانی از اقوام مختلف و با آداب و رسوم های متفاوت را در خود جای داده که این باعث شکل گیری آئین ها، آداب و رسوم مختلف در این شهرستان شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بیجار بام ایران,

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و زندگی ماشینی برخی بر این باورند که سنت های قدیمی دست و پا گیر هستند اما اشتباه بزرگی است که سنت ها را کنار بگذاریم بنابراین احیای سنت های قدیمی گامی به عقب نیست بلکه برگی از تاریخ است که در عصر فناوری برای جوانان امروزی گم شده است.

,

یکی از برنامه های زیبا که در سومین روز از هفته بسیج شاهد برگزاری آن بودیم ، جشنواره فرهنگی هنری آواها و نواها در روستای خانداقلی بود.

,

اولین جشنواره فرهنگی هنری آوها و نواها با معرفی آداب و سنن روستاهای کردنشین شهرستان بیجار با حضور مسئولان شهرستان و جمعی زیادی از مردم در روستای خانداقلی بیجار برگزار شد.

,

 

,

, ,

در ابتدای محل برگزاری مراسن حضور بانوان روستا که در حال انجام پخت کلانه و تشی رسدن بودن جلب توجه می کرد.

,

دادا سکینه یکی از بانوان روستای خانداقلی است که از زندگی پر فراز و نشیب در روستا برایمان می گوید.

,

او با لهجه شیرین کردی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: سنت های قدیمی در لا به لای زندگی ماشینی گم شده است و دیگر کسی رغبتی به انجام کارهای قدیمی در روستا ندارد.

,

, ,

وی تصریح کرد: علاقه خاصی به پخت نان محلی دارم و این کار منبع درآمد خود و خانواده ام است.

,

دادا سکینه در خصوص نان کلانه گفت: درست کردن این نان سنتی اغلب به صورت خانگی مرسوم است اما چند سالی است که پخت کلانه به صورت یک شغل در آمده و مغازه هایی به عرضه این نان محلی می پردازند.

,

وی بیان داشت:این نان محلی (کلانه) با استفاده از مقداری پیازچه و یا پیچک و نان پخته شده بر روی ساج مخصوص درست می شود و این غذا اغلب به صورت خانگی و در مهمانی های فامیلی رواج دارد که آن را با کره محلی چرب و میل می کنند.

,

 

,

, ,

نخ ریسی و در اصطلاح محلی "تشی رسدن" یکی دیگر از سنت های قدیمی است که در حال حاضر رو به کمرنگ شده است.

,

یکی از بانوان روستای خانداقلی که در این نمایشگاه مشغول تشی رسدن یا همان نخ ریسی بود ، گفت: در قدیم بعد از پشم زنی گوسفندان و شستن آن بانوان در فصل پائیز و شب های طولانی زمستان مشغول تشی ریسی می شدند و از نخ آن برای بافتن فرش یا جوراب استفاده ی کردند.

,

وی اعلام کرد: در حال حاضر دختران و زنان با توجه به پیشرفت زندگی دیگر تمایلی به انجام این کارها ندارند .

,

 

,

, ,

بعد از دیدن از نمایشگاه سنتی اهالی روستای خانداقلی برای حضور در برنامه به مسجد روستا رفتیم.

,

طنین دلنشین صلوات و دف با حضور پر شور مردم اهالی روستا فضای معنوی مراسم را تجلی خاصی بخشیده بود.

,

همزمان شدن هفته بسیج با آغاز ماه مبارک ربیع الاول موجب جذابیت بیشتر این مراسمات در سطح شهر و روستاها شده است.

,

در این مراسم معنوی چند گروه دف نوازی در مدح و ثنای پیامبر اکرم (ص) دف نوازی و مدیحه ثرایی کردند.

,

 

,

, ,

فرمانده سپاه بیجار در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار بیجار بام ایران  با تبریک هفته بسیج و تقارن آن با حلول ماه ربیع الاول ، اظهار داشت: جشنواره فرهنگی و هنری آوها و نواها با معرفی فرهنگ و آداب و سنن روستاهای کرد نشین بیجار در حال برگزاری است.

, بیجار بام ایران,

وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی سنت های قدیمی برای جوانان و نوجوانان است.

,

عسگری با تاکید بر اینکه آواها و نواهای سنتی ظرفیتی برای افزایش نشاط اجتماعی است ، گفت: موسیقی سنتی که بر گرفته از آئین‌های گذشتگان است مسیر را برای افزایش روحیه شادمانی بدون آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کند.

,

 

,

, ,

فرمانده سپاه بیجار در خصوص دف نوازی و مولودی خوانی بیان داشت: فرارسیدن ماه ربیع الاول در بین مردم کردستان جایگاه خاصی دارد و دف نوازی و مولودی خوانی یکی از مهمترین برنامه های این ماه است.

,

لازم به ذکر است در این مراسم چندین برنامه فرهنگی و هنری توسط هنرمندان اجرا شد.

,

 

,

, ,

 

,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه