اخبار داغ

پدر کویر شناسی ایران:

بارها اعلام کردم مالچ پاشی خیانت است/مالچ نفتی ضریب حرارتی زمین را بالا می برد و سرطان زا است

بارها اعلام کردم مالچ پاشی خیانت است/مالچ نفتی ضریب حرارتی زمین را بالا می برد و سرطان زا است
پدر کویر شناسی ایران گفت:بارها و بارها در مصاحبه ها،جلسات و سمینارها اعلام کردم مالچ پاشی خیانت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پروفسور کردوانی در گفت و گو با خبرنگار صبح کویر با بیان اینکه خبر دار شدم مالچ پاشی در محمد آباد ریگان دارد صورت می گیرد، اظهار داشت:بارها و بارها در مصاحبه ها،جلسات و سمینارها اعلام کردم مالچ پاشی خیانت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح کویر,

پدر کویر شناسی ایران با بیان اینکه مالچ یعنی پوشش ،ادامه داد:مالچ نفتی سال ۱۳۴۲ از لیبی به ایران وارد و اولین بار در بوئین زهرا مورد استفاده قرار گرفت.

,

کردوانی با اشاره به اینکه مالچ نفتی ۱۳ عیب دارد،خاطر نشان کرد:تبدیل نفت به قیر برای تولید مالچ نفتی هزینه بر و این کار کارخانه میخواهد و باید هزینه های زیادی باید صورت گیرد،ماده ای نفتی است و مثل این می ماند که نباید آن را صادر کنیم پس برای بیابان زدایی هم نباید از این استفاده کرد،باید از نفت قیر درست کنند و وقتی میبنند که قیر سفت است و نمیشه از آن استفاده کرد باید آن را شل کنند و این خود باز هم هزینه های اضافه دارد.

,

وی با بیان اینکه برای پاشیدن مالچ ماشین مخصوص نیاز دارد،گفت:وقتی که این مالچ نفتی در منطقه ای پاشیده می شود انگار تمام آن منطقه سوخته شده است که این خود یک طبیعت زشتی را برهم می زند و کاملا برای محیط‌ زیست مخرب است.

,

چهره ماندگار علم جغرافیای کشور بیان داشت:وقتی که این مالچ پاشیده می شود ضریب حرارتی منطقه بالا می رود و وقتی که باد می وزد هوای داغ و ریگ داغ می آورد.

,

کردوانی ادامه داد:وقتی که باد می وزد بوی نفت سوخته می آید که این خود سرطان زا است. با پاشیدن مالچ همه ی موجودات و حیوانات زیر خاک از بین می رود و حتی گیاهان آن منطقه را هم خشک می کند.

,

وی افزود:در این ماده نفتی فلزات سنگین سمی وجود دارد که عوارض آن شامل مردم همان منطقه میشود.

,

پدر کویر شناسی ایران عنوان کرد:با پاشیدن مالچ اگر بارندگی هم صورت بگیرد دیگر این مالچ هیچ استفاده ای ندارد زیرا چاله ها و منافظ زمین بسته میشود و آب به داخل زمین نفوذ نمی‌کند و تبخیر می‌شود.

,

کردوانی ادامه داد:اگر این مالچ نفتی بد پاشیده شود یعنی یک جا زیاد پاشیده شود ضررات زیادی را به همراه می آورد.مالچ‌ پاشی در اطراف روستاها اشتباهی جبران‌ناپذیر است.

,

وی با بیان اینکه وقتی که مالچ پاشیده شد دیگر کسی نباید در آن محیط راه برود و حضور پیدا کند،افزود: با همه ی این هزینه های سنگینی که میشود آثار مالچ پاشی در طی سه سال از بین می رود و فایده ای ندارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه